Ratchet & Clank Rift Apart: Testy porównawcze laptopa i komputera stacjonarnego
Notebooki używane w tej recenzji
Obecnie przeprowadzamy testy porównawcze tych notebooków w grach. Kliknięcie na zdjęcia spowoduje przejście do strony głównej danego producenta. Wszystkie inne systemy testowe (komputery typu tower, mini PC, ...) są wymienione na końcu artykułu.
Aspekty techniczne
Po porażce związanej z The Last of Us i jego ekstremalnymi wymaganiami dotyczącymi pamięci VRAM, byliśmy bardzo sceptycznie nastawieni do kolejnej adaptacji Sony Entertainment na PC. Odetchnęliśmy jednak z ulgą: Pomimo nie do końca niskich wymagań systemowych, Rift Apart nie stał się absolutnym pożeraczem sprzętu. Holenderskie studio Nixxes Software, które w tym przypadku odpowiadało za wersję PC, wnosi ze sobą spore doświadczenie, czy to za sprawą ostatniego Deus Ex-, Tomb Raider- czy Spider-Man-Części.
Podobnie jak oryginał z PS5, Rift Apart błyszczy również na PC z bardzo dobrą lub wybitną oprawą wizualną, która jest obecnie jedną z najpiękniejszych i najwyższej jakości na danej platformie. Niezależnie od tego, czy chodzi o tekstury, postacie, efekty czy ogólne bogactwo szczegółów: Technologia stoi na wysokim poziomie, przy czym kolorowy komiksowy wygląd jest oczywiście kwestią gustu.
Tytuł zasługuje również na dużą pochwałę za rozbudowane menu graficzne, które jest wygodnie dostępne zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz gry. Opcje zostały podzielone na dwie zakładki. Podczas gdy menu wyświetlania odpowiada za rozdzielczość, tryb obrazu, wygładzanie krawędzi (dostępne są SMAA, TAA i DLAA) oraz VSync, w menu grafiki znajdziemy ponad 20 indywidualnych ustawień, które częściowo mogą być kontrolowane automatycznie za pomocą presetów.
Ogólnie rzecz biorąc, Rift Apart oferuje wiele nowoczesnych funkcji, takich jak upscaling (Nvidia DLSS, AMD FSR, Intel XeSS) i ray tracing (odbicia, cienie, ambient occlusion), choć ten ostatni - jak wspomniano na początku - niestety nie może być jeszcze aktywowany na GPU AMD. Z kolei posiadacze układów Nvidii z generacji RTX 4000 mogą cieszyć się z obecności Frame Generation. Brak zdjęć porównawczych dla różnych ustawień można wybaczyć w świetle dostępnych opisów. Top: Zmiany w opcjach graficznych nie wymagają restartu gry. Poza jedną awarią, Rift Apart działał stabilnie w naszych testach porównawczych.
Benchmark
Używamy początku gry do pomiarów prędkości, ponieważ początkowa jazda na platformie (patrz wideo) bardzo dobrze nadaje się do testów porównawczych ze względu na wiele pokazanych postaci i identyczną sekwencję. Liczba klatek na sekundę 25-sekundowej sekwencji została zarejestrowana za pomocą narzędzia CapFrameX. Mimo że tytuł "tylko" rozgrywa się w perspektywie trzeciej osoby, zalecalibyśmy co najmniej 40 FPS ze względu na szybką sekwencję (ruch, walki itp.).
Wyniki
FHD (1,920 x 1,080)
O ile ograniczymy się do rozdzielczości 1,920 x 1,080 pikseli, wymagania systemowe są dość umiarkowane. Chociaż nawet jeden z najmocniejszych iGPU, czyli Radeon 680Mobsługuje tylko niskie detale w rozdzielczości Full HD przy nieco poniżej 30 FPS; obecne modele średniej klasy, takie jak Geforce RTX 4050z drugiej strony, płynnie radzą sobie z wysokimi i maksymalnymi ustawieniami.
Ratchet & Clank Rift Apart | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset AA:T 1920x1080 High Preset AA:T 1920x1080 Very High Preset AA:T | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900H | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU, i7-12700H | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i9-13900HX | |
AMD Radeon RX 6800S, R9 6900HS | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS |
QHD (2560 x 1440)
W przypadku wyświetlaczy QHD powinien to być raczej wysokiej klasy procesor graficzny. Na przykład, 2560 x 1440 pikseli i ustawienie Very High działają z kartąGeForce RTX 3070 Ti płynnie.
Ratchet & Clank Rift Apart | |
2560x1440 Very High Preset AA:T | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900H | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU, i7-12700H | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i9-13900HX |
UHD (3 840 x 2 160)
Jak zwykle, rzeczy naprawdę zaczynają się dziać w zakresie 4K. Mieszanka 3,840 x 2,160 pikseli i najwyższego ustawienia wstępnego wymaga dużej ilości pamięci VRAM i karty graficznej GeForce RTX 3080 Ti lub lepszej.
Ratchet & Clank Rift Apart | |
3840x2160 Very High Preset AA:T | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900H | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU, i7-12700H | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i9-13900HX |
Raytracing
Wydajność ray tracingu różni się znacznie w zależności od karty graficznej. Dla 1 920 x 1 080 pikseli i maksymalnych ustawień, na przykład, karta RTX 4060. Ciekawie robi się przy 3,840 x 2,160 pikseli, gdy DLSS (wybraliśmy ustawienie Quality) i Frame Generation są włączone. Podczas gdy RTX 4080 i RTX 4090 zapewniły (prawie) identyczne szybkości w porównaniu do Full HD bez DLSS i FG, wydajność częściowo spadła ekstremalnie przy słabszych GPU (patrz RTX 4050 do RTX 4070). Możliwe, że pamięć VRAM jest tutaj szczególnie mocno obciążona, więc wszystko poniżej 16 GB prowadzi do problemów.
Ratchet & Clank Rift Apart | |
1920x1080 Very High Preset + Very High Raytracing AA:T 3840x2160 Very High Preset + Very High Raytracing + DLSS Quality + FG | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900H | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU, i7-12700H | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i9-13900HX |
Uwaga
Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, możemy udostępnić tylko część benchmarków do publikacji artykułów. Kolejne karty graficzne zostaną zainstalowane później.
Overview
All test systems
Urządzenie | Karta graficzna | Procesor | Pamięć |
---|---|---|---|
Notebooki | |||
XMG Neo 17 E23 | Nvidia GeForce RTX 4090 @175 W TGP (16 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Schenker Key 17 Pro E23 | Nvidia GeForce RTX 4080 @175 W TGP (12 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Pro 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4070 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Pro 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4060 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Focus 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4050 @140 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Asus ROG Strix Scar 17 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @150 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900H | 2 x 16 GB DDR5 |
Acer Predator Helios 300 | Nvidia GeForce RTX 3070 Ti @150 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-12700H | 2 x 8 GB DDR5 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon RX 6800S (8 GB GDDR6) & AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 |
Komputery typu tower | |||
Custom I | Nvidia GeForce RTX 4080(16 GB GDDR6X) AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB GDDR6) |
Intel Core i9-12900K | 2 x 16 GB DDR4 |
Custom II | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) NvidiaTitanRTX (24 GB GDDR6) lNvidia GeForce RTX2070 Super (8 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMDRadeonRX6950 XT (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMDRadeonRX 5700 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7950X | 2 x 16 GB DDR5 |
Mini PC | |||
MinisforumNUCXi7 | Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 8 GB DDR4 |
Minisforum HX99G | AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 6900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Morefine S500+ | AMD Radeon RX Vega 8 | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 |
monitory 4K | System operacyjny | Sterowniki Nvidia | Sterowniki AMD |
---|---|---|---|
Philips Brilliance 329P9H, Gigabyte M32U | Windows 11 | ForceWare 536.67 | Adrenalin 23.7.2 |