Notebookcheck Logo

Recenzja The Last of Us Part I: Benchmarki laptopów i komputerów stacjonarnych

Rollercoaster emocji. Fani PC musieli czekać na tę odsłonę The Last of Us prawie 10 lat. Efektem jest prawdziwy rollercoaster - zarówno z emocjonalnego, jak i technicznego punktu widzenia. Przetestowaliśmy grę na PC w naszych testach porównawczych.
Gaming Laptop / Notebook Desktop Gamecheck
The Last of Us

Aspekty techniczne

Symulator czekania z absurdalnym zużyciem VRAM: Tak można obecnie podsumować pecetową wersję The Last of Us. Nic dziwnego, że gra action-adventure jest bombardowana negatywnymi recenzjami na Steamie. Zamieszanie zaczyna się już w ciągu pierwszych kilku sekund: Zainstalowanie shaderów zajmuje co najmniej pół godziny - nawet na pecetach z najwyższej półki. To nowy rekord - i to nie w dobrym znaczeniu. Długie czasy ładowania wydają się jednak w porównaniu z nimi nieszkodliwe.

Równie uciążliwe jak czas instalacji shaderów okazuje się niebotyczne zużycie pamięci VRAM. Konkretnie karty graficzne z 6 GB lub mniej szybko wpadają w spore kłopoty. Doprowadziło to do tego, że nasze urządzenie testowe zGeForce RTX 3060 podczas uruchamiania gry w rozdzielczości 1 920 x 1 080 pikseli na ustawieniach ultra stale się zawieszało. Nie pomaga w tym fakt, że Nvidia już od wielu lat daje swoim kartom graficznym zbyt mało pamięci VRAM - choć trzeba przyznać, że The Last of Us jest po prostu ogólnie źle zaprogramowane pod tym względem.

The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us

Na pierwszy rzut oka ta słabo radząca sobie gra jest zaskoczeniem, gdyż poprzednie adaptacje Sony na PC (np. Spider-Man "Miles Morales,Days Gone&God of War) wszystkie zrobiły całkiem dobre wrażenie. Problemem wydaje się być Iron Galaxy, deweloper odpowiedzialny za port na PC, który w przeszłości nie zawsze dostarczał czyste prace (słowo kluczowe: Batman Arkham Knight). Niezależnie jednak od tego, kto jest odpowiedzialny za ten techniczny problem, naszym zdaniem The Last of Us nigdy nie powinno było zostać wydane na PC w takim kształcie. Pozostaje nam tylko mieć nadzieję, że przyszłe aktualizacje poradzą sobie ze wszystkimi tymi problemami.

Jeśli chodzi o grę, to zdecydowanie ma ona potencjał, by się nią cieszyć - pod warunkiem, że macie mocną kartę graficzną z dużą ilością VRAM. Grafika remake'u ogólnie wydaje się dość nowoczesna i aktualna. Tekstury, jak również efekty na wyższych poziomach (dym, ogień, odbicia, ...) i postacie, są świetne. Gra zdobywa kilka prawdziwych punktów w swoim poziomie szczegółowości i świetnej atmosferze. Podobała nam się jej filmowa produkcja i w większości dynamiczne przejścia między sekwencjami wideo a rozgrywką. Kolejnym pozytywnym aspektem jest wciągająca fabuła gry.

The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us

Producenci zdecydowanie przesadzili z menu graficznym. The Last of Us oferuje tak wiele opcji (patrz zrzuty ekranu), że trzeba je przewijać przez wieki i bardzo szybko stracić orientację, co jest czym. Na szczęście jest kilka praktycznych presetów, które zdejmują z nas część ciężkiej pracy i jednym kliknięciem poprawiają jakość gry. Zmiany dokonywane są błyskawicznie, a więc bez konieczności ponownego uruchamiania gry. Jak można się spodziewać po nowoczesnej grze, obsługuje ona różne opcje upscalingu, takie jak FSR i ekskluzywny dla Nvidii DLSS (brakuje jednak ray tracingu).

W porównaniu do wersji konsolowej, szybkość FPS jest ograniczona tylko wtedy, gdy wybierzemy taką opcję. Kolejnym pozytywem są szczegółowe opisy z wpływem CPU, GPU i VRAM, które czasem zawierają nawet poręczne obrazki porównawcze. Jedyne, czego nam brakowało, to "klasyczny" tryb pełnoekranowy. Duże zapotrzebowanie na CPU przy umiarkowanej rozdzielczości jest prawdopodobnie winne temu, że gra prawie nie radzi sobie lepiej pomimo zmniejszenia ustawień, co prowadzi do wyraźnie gorszej grafiki.

The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
The Last of Us
 
 

Benchmark

Do naszych pomiarów użyliśmy mieszanki sekwencji wideo z gry, jak również "prawdziwej" rozgrywki. Dokładny fragment, który wykorzystaliśmy, mający miejsce na początku gry i zawierający mnóstwo przechodniów i efektów, możecie zobaczyć na poniższym filmie. Rejestrowaliśmy liczbę klatek na sekundę za pomocą narzędzia CapframeX.

Wyniki


FHD (1.920 x 1.080)

Jeśli chodzi o wykorzystanie procesorów graficznych, można zapomnieć o The Last of Us. Nawet karta Radeon 680M nie zdołała osiągnąć 30 FPS w Full HD przy minimalnych ustawieniach (1,280 x 720 pikseli było prawie grywalne). Do gry w rozdzielczości 1 920 x 1 080 pikseli potrzebne jest urządzenie ze średniej półki. ARadeon RX 6600M udaje się osiągnąć prawie 60 FPS przy użyciu presetów średnich i wysokich.

The Last of Us
    1920x1080 Low Preset     1920x1080 Medium Preset     1920x1080 High Preset     1920x1080 Ultra Preset
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K
Desktop-PC
156.3 (47.2min, 71.8P0.1, 93.1P1) fps ∼59%
147.8 (50.4min, 68.9P0.1, 86.7P1) fps ∼61%
144 (52.2min, 66P0.1, 85.9P1) fps ∼63%
138.6 (50.3min, 61.1P0.1, 75.8P1) fps ∼65%
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K
Desktop-PC
155.2 (42.3min, 72.6P0.1, 90.2P1) fps ∼58%
145.5 (56.8min, 78.5P0.1, 90P1) fps ∼60%
142.2 (64.3min, 77.9P0.1, 95P1) fps ∼62%
128.3 (5.05min, 74.9P0.1, 87.1P1) fps ∼60%
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K
Desktop-PC
152.9 (8.83min, 78.7P0.1, 94.1P1) fps ∼57%
141 (48.2min, 76.3P0.1, 93.7P1) fps ∼58%
135.8 (24.1min, 77.6P0.1, 95.6P1) fps ∼59%
118.8 (63.6min, 72.5P0.1, 83.6P1) fps ∼56%
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K
Desktop-PC
148.6 (31.6min, 70P0.1, 93.2P1) fps ∼56%
128.8 (54.7min, 69.9P0.1, 87.9P1) fps ∼53%
120.2 (57min, 68.6P0.1, 88P1) fps ∼52%
106.3 (52min, 58.2P0.1, 75.1P1) fps ∼50%
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX
MSI Titan GT77 12UHS
107.8 (36.6min, 46.6P0.1, 62.8P1) fps ∼40%
95.4 (37.7min, 49.2P0.1, 61.4P1) fps ∼39%
88.4 (30.4min, 44.6P0.1, 58.8P1) fps ∼39%
81.2 (22.3min, 43.2P0.1, 57P1) fps ∼38%
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K
Desktop-PC
126.7 (57.3min, 70.1P0.1, 91.6P1) fps ∼47%
107.2 (58min, 67.5P0.1, 84.7P1) fps ∼44%
97.5 (52.9min, 71.2P0.1, 81.7P1) fps ∼43%
79.1 (8.14min, 20.6P0.1, 60.2P1) fps ∼37%
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX
Asus ROG Strix G15
68.8 (25.7min, 33P0.1, 42.4P1) fps ∼26%
64.5 (25.3min, 36.8P0.1, 40.5P1) fps ∼26%
62.4 (25.2min, 34.1P0.1, 39.9P1) fps ∼27%
56.9 (3.53min, 25.5P0.1, 38.6P1) fps ∼27%
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H
Lenovo Legion 5 Pro
90.8 (30.8min, 48.2P0.1, 68P1) fps ∼34%
65.5 (37.9min, 40.3P0.1, 50.7P1) fps ∼27%
54.8 (1.514min, 3.89P0.1, 37.4P1) fps ∼24%
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H
Lenovo Legion 5
69.6 (23.9min, 31.3P0.1, 46.4P1) fps ∼26%
58.8 (27min, 30.7P0.1, 44.1P1) fps ∼24%
53.9 (27min, 29.7P0.1, 45.4P1) fps ∼24%
37.6 (3.44min, 4.56P0.1, 29.5P1) fps ∼18%
AMD Radeon 680M, R9 6900HS
Asus ROG Zephyrus G14
26.4 (17.7min, 18.6P0.1, 21.7P1) fps ∼10%
19.5 (14.5min, 16P0.1, 16.9P1) fps ∼8%
16.6 (13.2min, 14P0.1, 14.4P1) fps ∼7%
13.1 (3.17min, 3.18P0.1, 11.4P1) fps ∼6%

QHD (2,560 x 1,440)

Połączenie rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli i presetu ultra sprawia już, że sprzęt, a zwłaszcza VRAM, wylewa pot. A GeForce RTX 3070 jako pierwszy z powodzeniem osiągnął ponad 40 FPS.

The Last of Us
    2560x1440 Ultra Preset
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K
Desktop-PC
106.8 (21.7min, 61.3P0.1, 77.6P1) fps ∼69%
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K
Desktop-PC
95.1 (44.1min, 67P0.1, 71.9P1) fps ∼62%
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K
Desktop-PC
83.9 (55.6min, 60P0.1, 62.8P1) fps ∼54%
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K
Desktop-PC
71.2 (38.4min, 49.4P0.1, 56P1) fps ∼46%
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX
MSI Titan GT77 12UHS
56.8 (21.8min, 42.9P0.1, 46.6P1) fps ∼37%
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K
Desktop-PC
48.8 (14.5min, 18.5P0.1, 33.1P1) fps ∼32%
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX
Asus ROG Strix G15
36.2 (19.3min, 20.9P0.1, 28.6P1) fps ∼23%
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H
Lenovo Legion 5
24.4 (2.69min, 4.13P0.1, 17.9P1) fps ∼16%

UHD (3.840 x 2.160)

Jeśli grasz w grę w rozdzielczości 3 840 x 2 160 pikseli i maksymalnych ustawieniach, nawet topowe układy, jak np.GeForce RTX 3080 Ti naprawdę walczą. Tutaj sensowne jest wykorzystanie np. DLSS, co wyłożyliśmy w poniższej tabeli.

The Last of Us
    3840x2160 Ultra Preset + Quality DLSS     3840x2160 Ultra Preset
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-12900K
Desktop-PC
89.3 (48.1min, 53.4P0.1, 66.3P1) fps ∼70%
56.1 (36.1min, 40.2P0.1, 44.8P1) fps ∼72%
AMD Radeon RX 7900 XTX, i9-12900K
Desktop-PC
51.6 (39.9min, 40.7P0.1, 42.5P1) fps ∼66%
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-12900K
Desktop-PC
43.9 (34.6min, 35.2P0.1, 36.7P1) fps ∼56%
NVIDIA GeForce RTX 3080, i9-12900K
Desktop-PC
59.6 (30.6min, 35.4P0.1, 46.4P1) fps ∼47%
34.9 (7.6min, 12P0.1, 20.2P1) fps ∼45%
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900HX
MSI Titan GT77 12UHS
45.8 (32.5min, 34.2P0.1, 36.1P1) fps ∼36%
29.4 (17.7min, 21.7P0.1, 23.1P1) fps ∼38%
NVIDIA GeForce RTX 3070, i9-12900K
Desktop-PC
37.9 (12.2min, 13.9P0.1, 25.2P1) fps ∼30%
21.6 (3.55min, 3.78P0.1, 6.25P1) fps ∼28%
AMD Radeon RX 6800M, R9 5900HX
Asus ROG Strix G15
15.2 (0.913min, 1.047P0.1, 6.47P1) fps ∼20%
AMD Radeon RX 6600M, R7 5800H
Lenovo Legion 5
9.88 (1.564min, 1.783P0.1, 3.86P1) fps ∼13%

Uwaga

Ponieważ testy gier są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, w momencie publikacji tego artykułu jesteśmy w stanie przedstawić Wam jedynie część wyników benchmarków. W ciągu najbliższych dni i tygodni będziemy dodawać kolejne karty graficzne.

Overview

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >The Last of Us
 The Last of Us (2023)
niskie
1920x1080
Low Preset
średnie
1920x1080
Medium Preset
wysokie
1920x1080
High Preset
ultra
1920x1080
Ultra Preset
QHD
2560x1440
Ultra Preset
4K
3840x2160
Ultra Preset
NVIDIA GeForce RTX 4090
169.6
163.2
163
162.8
136.9
77.4
AMD Radeon RX 7900 XTX
155.2
145.5
142.2
128.3
95.1
51.6
NVIDIA GeForce RTX 4080
156.3
147.8
144
138.6
106.8
56.1
AMD Radeon RX 7900 XT
152.9
141
135.8
118.8
83.9
43.9
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
176.8
154.7
141.8
127.6
87.9
44.2
AMD Radeon RX 6950 XT
156
143
132.3
111.2
76.8
39.6
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU
113.7
110.8
0n2
0n2
0n2
0n2
NVIDIA GeForce RTX 3090
156.3
137.3
129.1
113.3
80.3
41.5
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU
126.8
117.9
107.6
76.3
33.6
NVIDIA GeForce RTX 3080
148.6
128.8
120.2
106.3
71.2
34.9
NVIDIA GeForce RTX 4070
164.7
138.7
122.7
108.8
72.5
35.2
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU
73.1
60.9
56.9
56
53.3
AMD Radeon RX 6800
135
113.6
102.6
84.3
58.9
29.4
NVIDIA Titan RTX
126.3
108.4
101
83.5
58.3
28.7
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU
107.8
95.4
88.4
81.2
56.8
29.4
NVIDIA GeForce RTX 3070
126.7
107.2
97.5
79.1
48.8
21.6
AMD Radeon RX 6700 XT
91.7
92.9
83.7
73
46.8
21.2
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
119.1
96.2
87
66.1
40.2
13.9
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU
74.6
62.5
0n2
0n2
32.7
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >The Last of Us
niskie średnie wysokie ultra QHD 4K
AMD Radeon RX 6800M
68.8
64.5
62.4
56.9
36.2
15.2
AMD Radeon RX 6650 XT
103.3
80.8
71.3
52.8
32.6
14.5
NVIDIA Titan X Pascal
72.5
60.5
55.8
48.6
30.8
15
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super (Desktop)
100.2
81
72.7
50
34
15.8
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU
90.8
65.5
54.8
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super (Desktop)
86.8
70.1
61.6
45.2
29.1
12.7
AMD Radeon RX 6600M
69.6
58.8
53.9
37.6
24.4
9.88
NVIDIA GeForce GTX 1660 Super (Desktop)
66.8
52.3
43.2
32.8
19.9
3.72
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU
0n2
0n2
35.7
23.4
6.65
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti Laptop GPU
44.9
32.9
25.6
NVIDIA GeForce GTX 1660 (Desktop)
59.7
47.1
38.9
31.6
18.9
NVIDIA GeForce GTX 1650 Super (Desktop)
53.1
40.8
35.7
26.7
15.9
AMD Radeon 780M
24.8
18.6
15.2
12.9
AMD Radeon 680M
26.4
19.5
16.6
13.1
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Number of benchmarks for this median value / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.

Systemy testowe

MSI Titan GT77 (RTX 3080 Ti)
MSI Titan GT77 (RTX 3080 Ti)
Lenovo Legion 5 Pro (RTX 3060)
Lenovo Legion 5 Pro (RTX 3060)
Asus ROG Strix G15 (RX 6800M)
Asus ROG Strix G15 (RX 6800M)
Lenovo Legion 5 (RX 6600M)
Lenovo Legion 5 (RX 6600M)

Obecnie używamy tych laptopów do naszych benchmarków gamingowych. Kliknięcie na zdjęcia przeniesie Cię na odpowiednią stronę producenta. Wszystkie inne systemy testowe (komputery typu tower, mini PC, ...) można znaleźć na poniższej liście.

Urządzenie Karta graficzna Procesor Pamięć RAM
Laptopy
MSI Titan GT77 12UHS Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @175 W TGP (16 GB GDDR6) Intel Core i9-12900 2 x 16 GB DDR5
Lenovo Legion 5 Pro Nvidia GeForce RTX 3060 @140 W TGP (6 GB GDDR6) Intel Core i7-12700H 2 x 8 GB DDR5
Asus ROG Strix G15 AMD Radeon RX 6800M (12 GB GDDR6) AMD Ryzen 9 5900HX 2 x 8 GB DDR4
Lenovo Legion 5 AMD Radeon RX 6600M (8 GB GDDR6) AMD Ryzen 7 5800H 2 x 8 GB DDR4
Asus ROG Zephyrus G14 AMD Radeon 680M AMD Ryzen 9 6900HS 2 x 16 GB DDR5
Komputery typu tower
Custom I AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB GDDR6)
AMD Radeon RX 7900 XT (20 GB GDDR6)
MSI GeForce RTX 3080 (10 GB GDDR6X)
MSI GeForce RTX 3070 (8 GB GDDR6)
Intel Core i9-12900K 2 x 16 GBDDR4
Custom II Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X)
Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X)
Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X)
Nvidia Titan RTX (24 GB GDDR6)
lNvidia GeForce RTX2070 Super (8 GB GDDR6)
Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6)
KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6)
PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5)
KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6)
AMD RadeonRX 6950 XT (16 GB DDR6)
AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6)
AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6)
AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6)
AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6)
AMDRadeon RX 5700 XT (8 GB GDDR6)
AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6)
AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6)
AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6)
AMD Ryzen 9 7950X 2 x 16 GB DDR5
Custom III Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE Intel Core i9-11900K 2 x 8 GB DDR4
Komputery mini
Zotac ZBOX CI665 Nano Intel Iris Xe Graphics G7 (96 CUs) Intel Core i7-1165G7 2 x 8 GB DDR4
Morefine S500+ AMD Radeon RX Vega 8 AMD Ryzen 9 5900HX 2 x 16 GB DDR4
Minisforum NUCXi7 Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) Intel Core i7-11800H 2 x 8 GB DDR4
Minisforum HX99G AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) AMD Ryzen 9 6900HX 2 x 16 GB DDR5
monitory 4K System operacyjny Sterownik Nvidia Sterownik AMD
Philips Brilliance 329P9H, Gigabyte M32U Windows 11 ForceWare Adrenalin
Please share our article, every link counts!
.170
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Recenzja The Last of Us Part I: Benchmarki laptopów i komputerów stacjonarnych
Florian Glaser, 2023-04- 3 (Update: 2023-04- 3)