Notebookcheck

NVIDIA GeForce GT 540M

NVIDIA GeForce GT 540M to dość szybki układ graficzny średniej klasy przeznaczony do laptopów. Jest on oparty na tym samym chipie co GeForce GT 435M, ale ma nieco wyższe zegary. Karta ta może być wyposażona w pamięci GDDR5 lub DDR3 o taktowaniu 900 MHz. Pamięci GDDR5 nie będą jednak stosowane, a to ze względu na wyższą cenę. 

Architektura GF108

GF GT 540M, tak jak GF GT 435M, jest oparty na układzie GF108. GF108 powstał na bazie architektury Fermi (GF100).

Wydajność

Pod względem wydajności GF GT 540M lokuje się pomiędzy kartami Mobility Radeon HD 5650 i 5730. Tym samym układ ten jest o prawie 10% szybszy od GF GT435M z pamięcią własną DDR3. Gdyby otrzymał pamięć GDDR5, jego osiągi byłyby zbliżone do kart MR HD 5750 / 5770.

Kiedy omawiana karta otrzyma do pary szybki procesor, pozwala na płynną grę w wymagające tytuły z 2010 roku na średnich lub wysokich detalach w rozdzielczości 1366x768. W przeprowadzonych przez Notebookcheck testach Call of Duty: Black Ops i StarCraft 2 chodziły w takich ustawieniach płynnie. Osiągi z testów innych gier zostały zamieszczone w zestawieniu u dołu strony. 

Cechy

Nowością w kartach opartych GF104/106/108 jest wsparcie dla bitstreamu HD Audio (Blu-Ray) przez HDMI. Podobnie jak MR HD 5730, GF GT 540M może zatem przesyłać bezstratnie materiał kodowany w formatach Dolby True HD i DTS-HD do odbiornika hi-fi.

GF GT 540M oferuje technologię PureVideo HD do dekodowania filmów przy wykorzystaniu GPU. Zintegrowany układ Video Processor 4 (VP4) wspiera Feature Set C i tym samym karta graficzna może przejąć dekodowanie filmów MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 Part 2 (MPEG-4 ASP – np. DivX lub Xvid), VC-1/WMV9 i H.264. Co więcej, równocześnie mogą być dekodowane dwa strumienie w czasie rzeczywistym. Poza tym PureVideo HD oznacza możliwość kodowania HDCP dla złączy cyfrowych. Karta ta wspiera technologię 3D Vision.

Aktualne ceny notebooków z NVIDIA GeForce GT 540M

ProducentNVIDIA
GeForce GT 500M Rodzina
GeForce GT 555M 144 @ 525 - 753 (Boost) MHz128/192 bit @ 785-900 MHz
GeForce GT 550M 96 @ 740 MHz128 bit @ 900 MHz
GeForce GT 540M 96 @ 672 MHz128 bit @ 900 MHz
GeForce GT 525M 96 @ 600 MHz128 bit @ 900 MHz
GeForce GT 520MX 48 @ 900 MHz64 bit @ 900 MHz
GeForce GT 520M 48 @ 740 / 600 MHz64 / 128 bit @ 800 / 900 MHz
Nazwa roboczaN12P-GS
ArchitekturaFermi
Potoki96 - ZJC
Zegar rdzenia672 MHz
Zegar jednostek cieniujących1344 MHz
Zegar pamięci900 MHz
Magistrala128 bit
Typ pamięciGDDR5, DDR3
Maks. pamięci1536 MB
Pamięć współdzielonanie
DirectXDirectX 11, Shader 5.0
Technologia40 nm
TechnologieOptimus, PureVideo HD VP4, 3D Vision, 3DTV Play, Bitstream HD Audio, CUDA, DirectCompute, OpenCL, OpenGL 4.0, DirectX 11
Wielkość laptopaduży
Data premiery06.01.2011

Testy

3DMark 11 - Performance 1280x720
min: 944     avg: 992.8     median: 989 (3%)     max: 1086 points
3DMark 11 - Performance GPU 1280x720
min: 849     avg: 892     median: 888 (2%)     max: 971 points
3DMark Vantage
P Result 1280x1024 +
P GPU no PhysX 1280x1024 +
3DMark 2001SE - Standard 1024x768
min: 13773     avg: 28170     median: 32969 (34%)     max: 32969 Points
3DMark 03 - Standard 1024x768
min: 19645     avg: 20669.8     median: 20701 (11%)     max: 21476 Points
3DMark 05 - Standard 1024x768
min: 13276     avg: 15283.8     median: 15658 (34%)     max: 16166 Points
3DMark 06 Standard 1280x1024 +
Unigine Heaven 2.1 - high, Tesselation (normal), DirectX11 1280x1024
min: 13     avg: 13.5     median: 13 (6%)     max: 14 fps
SPECviewperf 11
Siemens NX 1920x1080 +
Tcvis 1920x1080 +
SolidWorks 1920x1080 +
Pro/ENGINEER 1920x1080 +
Maya 1920x1080 +
Lightwave 1920x1080 +
Ensight 1920x1080 +
Catia 1920x1080 +
Windows 7 Experience Index - Gaming graphics
min: 5     avg: 6.5     median: 6 (86%)     max: 6 points
Windows 7 Experience Index - Graphics
min: 4     avg: 5.6     median: 5 (71%)     max: 6 points
Cinebench R10 Shading 32Bit +
Cinebench R11.5 OpenGL 64Bit +
- Zakres wyników testów referencyjnych dla tej karty graficznej
- Średnia wartość wyników testów referencyjnych dla tej karty graficzne
* Smaller numbers mean a higher performance

Testy gier

Zamieszczone niżej wyniki pochodzą z testów zrecenzowanych laptopów. Należy pamiętać, że osiągi poszczególnych konfiguracji zależą od zastosowanej pamięci własnej karty (VRAM), zegarów karty (mogą być różne), procesora, ustawień systemu, sterowników i wersji systemu operacyjnego. Tym samym uzyskane wyniki nie muszą być reprezentatywne dla wszystkich laptopów wyposażonych w daną kartę graficzną. By uzyskać szczegółowe informacje o wynikach testów, należy kliknąć na podaną wartość liczbową (fps, czyli kl/s).

Anno 2070

Anno 2070

2011
low 1024x768
77.8 fps 84 ~ 81 fps    + Porównaj
med. 1366x768
31 fps 34 ~ 33 fps    + Porównaj
high 1366x768
19.4 fps 21 ~ 20 fps    + Porównaj
ultra 1920x1080
9.6  fps    + Porównaj
» Na wszystkich testowanych laptopach grywalna przy ustawieniach low.
low 1280x720
38 44.3 fps ~ 41 fps    + Porównaj
med. 1366x768
25 31.9 fps ~ 28 fps    + Porównaj
high 1366x768
17 21 fps ~ 19 fps    + Porównaj
ultra 1920x1080
12  fps    + Porównaj
» Na wszystkich testowanych laptopach grywalna przy ustawieniach low.
low 1024x768
35 36.5 fps ~ 36 fps    + Porównaj
med. 1366x768
23 23.7 fps ~ 23 fps    + Porównaj
high 1366x768
17.6 fps 18 ~ 18 fps    + Porównaj
» Na większości testowanych laptopów grywalna przy ustawieniach low.
Fifa 12

Fifa 12

2011
low 800x600
248.1 fps  fps    + Porównaj
med. 1024x768
137.1 fps  fps    + Porównaj
high 1360x768
102.2 fps 112 ~ 107 fps    + Porównaj
ultra 1920x1080
67  fps    + Porównaj
» Na wszystkich testowanych laptopach grywalna przy ustawieniach ultra.
F1 2011

F1 2011

2011
low 800x600
80 94 ~ 87 fps    + Porównaj
med. 1024x768
63 64 ~ 64 fps    + Porównaj