Recenzja techniczna Atlas Fallen: Testy porównawcze laptopa i komputera stacjonarnego
Notebooki używane w tej recenzji
W tej chwili nasze testy porównawcze gier są przeprowadzane przy użyciu tych laptopów. Kliknij na obrazek, aby odwiedzić stronę danego produktu. Wszystkie inne systemy testowe (komputery typu tower, mini-PC itp.) są wymienione na końcu tego artykułu.
Aspekty techniczne
Na arenie międzynarodowej Atlas Fallen spotkał się z dość mieszanym przyjęciem, od "dobrego" do "dość rozczarowującego". Niemniej jednak uważamy, że to RPG akcji jest ponadprzeciętną grą. Chociaż Atlas Fallen ma ekscytujące założenia, jego historia szybko zamienia się w nieco niespójny i suchy romans, co między innymi jest wynikiem przeciętnej prezentacji gry (przykład: dialogi). Świetna atmosfera na początku również z czasem traci swój blask. Sterowanie w grze również nie jest pozbawione wad. Pomimo przyjemnego i płynnego sterowania, które jest łatwe do opanowania, gra wydaje się dość niezgrabna w wielu obszarach, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że system walki może stać się nieco powtarzalny w miarę upływu czasu.
Atlas Fallen naprawdę przydałoby się trochę dopracowania w dziale technicznym. Podczas gdy nie musieliśmy zmagać się z awariami podczas naszej recenzji, w przeciwieństwie do tego, co zgłaszało wielu użytkowników (szczególnie w trybie Vulkan, którego używaliśmy do testów i który zapewnia lepszą wydajność niż tryb DX12), w momencie pisania tego artykułu gra nadal zawierała błąd dotyczący procesorów Intel Core 12. i 13. generacji. Atlas Fallen obciąża przede wszystkim rdzenie E zamiast P, co skutkuje wydajnością gorszą niż mogłaby i powinna być. Dlatego też wyłączyliśmy rdzenie E w BIOS-ie, gdy tylko było to możliwe na recenzowanych urządzeniach. Fakt, że obniżenie rozdzielczości prawie nie zwiększa liczby klatek na sekundę, jest kolejnym problemem, który miejmy nadzieję zostanie naprawiony lub przynajmniej poprawiony za pomocą łatki w przyszłości.
Poza tym Atlas Fallen prezentuje się znakomicie zarówno pod względem technicznym, jak i graficznym. Czasy ładowania są zachwycająco krótkie na nowoczesnych dyskach SSD, a rozmiar pliku wynoszący około 30 GB jest również dość umiarkowany w 2023 roku.
Menu graficzne, które zawiera pisemne opisy, ale nie zawiera obrazów porównawczych, nie jest ani jałowe, ani wyjątkowo obszerne. W górnej połowie znajdują się takie opcje jak częstotliwość odświeżania, tryb wyświetlania, rozdzielczość, VSync, skalowanie rozdzielczości (opcjonalnie FSR2) i limit liczby klatek na sekundę. W dolnej połowie znajdują się cztery ustawienia wstępne, które wpływają na pięć oddzielnych ustawień. Co wygodne, gra pozwala modyfikować ustawienia graficzne bez konieczności ponownego uruchamiania i zastosuje wszelkie zmiany po krótkim procesie ładowania.
Atlas Fallen oferuje imponującą oprawę wizualną (tekstury, efekty itp.) od średnich ustawień. Gracze będą jednak regularnie doświadczać nieestetycznych wyskakujących tekstur i obiektów, niezależnie od poziomu ustawień.
Benchmark
Do pomiaru liczby klatek na sekundę wykorzystaliśmy początkowy fragment gry. Jak widać na poniższym filmie, sprawiliśmy, że postać gracza biegnie przez nierówny obszar ogarnięty płomieniami, który jest zamieszkany przez wszelkiego rodzaju wrogie stworzenia. Około 20-sekundowa sekwencja została nagrana przy użyciu CapFrameX.
Zalecamy uruchomienie gry z prędkością nie niższą niż około 40 FPS, aby uzyskać akceptowalne wrażenia. Jak zawsze, wymagający gracze będą prawdopodobnie zadowoleni tylko z 60 FPS lub więcej. To powiedziawszy, w porównaniu z innymi grami, Atlas Fallen nigdy nie wydaje się szczególnie płynny, nawet przy wyższej liczbie klatek na sekundę.
FHD (1,920 x 1,080)
Wymagania systemowe gry są dość rozsądne. Mocniejsze iGPU, takie jak Radeon 680M wystarczy, aby gra była grywalna w rozdzielczości 1080p i niskich lub średnich ustawieniach. W przypadku wysokich i maksymalnych ustawień przy rozdzielczości Full HD, wystarczy układ GPU ze średniej półki o wydajności porównywalnej z kartami GeForce RTX 4050.
Atlas Fallen | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset 1920x1080 High Preset 1920x1080 Very High Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900H | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU, i7-12700H | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, i9-13900HX | |
AMD Radeon RX 6800S, R9 6900HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i9-13900HX | |
AMD Radeon 680M, R9 6900HS |
QHD (2560 x 1440)
Nawet przy rozdzielczości QHD można sobie poradzić bez wysokiej klasy GPU. RTX 4050 jest wystarczająco szybki, by złamać próg 60 FPS w naszej sekwencji testowej z grą uruchomioną w rozdzielczości 1440p i najwyższym ustawieniem wstępnym.
Atlas Fallen | |
2560x1440 Very High Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900H | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU, i7-12700H | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i9-13900HX |
UHD (3 840 x 2 160)
Atlas Fallen staje się częściowo wymagający w rozdzielczości UHD. Będziesz potrzebował GeForce RTX 4060 lub lepszej, by cieszyć się grą w rozdzielczości 4K i ustawieniu Very High.
Atlas Fallen | |
3840x2160 Very High Preset | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, i9-13900HX | |
AMD Radeon RX 7900 XT, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti Laptop GPU, i9-12900H | |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU, i7-12700H | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, i9-13900HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i9-13900HX |
Uwaga
Ponieważ testy w grach są bardzo czasochłonne i często ograniczone limitami instalacji lub aktywacji, w momencie publikacji tego artykułu jesteśmy w stanie przedstawić tylko część wyników testów porównawczych. W nadchodzących dniach i tygodniach będziemy dodawać kolejne karty graficzne.
Overview
All test systems
Urządzenie | Karta graficzna | Procesor | Pamięć |
---|---|---|---|
Notebooki | |||
XMG Neo 17 E23 | Nvidia GeForce RTX 4090 @175 W TGP (16 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Schenker Key 17 Pro E23 | Nvidia GeForce RTX 4080 @175 W TGP (12 GB GDDR6X) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Pro 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4070 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Pro 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4060 @140 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
XMG Focus 15 E23 | Nvidia GeForce RTX 4050 @140 W TGP (6 GB GDDR6) | Intel Core i9-13900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Asus ROG Strix Scar 17 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti @150 W TGP (16 GB GDDR6) | Intel Core i9-12900H | 2 x 16 GB DDR5 |
Acer Predator Helios 300 | Nvidia GeForce RTX 3070 Ti @150 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-12700H | 2 x 8 GB DDR5 |
Asus ROG Zephyrus G14 | AMD Radeon RX 6800S (8 GB GDDR6) & AMD Radeon 680M | AMD Ryzen 9 6900HS | 2 x 16 GB DDR5 |
Komputery typu tower | |||
Custom I / Asus ROG Strix Z790-F / G.Skill Trident Z5 RGB | Nvidia GeForce RTX 4080(16 GB GDDR6X) AMD Radeon RX 7900 XTX (20 GB GDDR6) |
Intel Core i9-13900K | 2 x 24 GB DDR5 |
Custom II | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3090 FE (24 GB GDDR6X) Nvidia GeForce RTX 3060 Ti (8 GB GDDR6X) NvidiaTitan RTX (24 GB GDDR6) Nvidia GeForce RTX2070 Super (8 GB GDDR6)Nvidia GeForce RTX 2060 Super (8 GB GDDR6) KFA2 GeForce GTX 1660 Super (6 GB GDDR6) PNY GeForce GTX 1660 (6 GB GDDR5) KFA2 GeForce GTX 1650 Super (4 GB GDDR6) AMD RadeonRX 6950 XT (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6800 (16 GB DDR6) AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB DDR6) AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 6600 (8 GB GDDR6) AMDRadeon RX 5700 XT (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5700 (8 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5600 XT (6 GB GDDR6) AMD Radeon RX 5500 XT (8 GB GDDR6) |
AMD Ryzen 9 7950X | 2 x 16 GB DDR5 |
Mini-PC | |||
MinisforumNUCXi7 | Nvidia GeForce RTX 3070 @125 W TGP (8 GB GDDR6) | Intel Core i7-11800H | 2 x 8 GB DDR4 |
Minisforum HX99G | AMD Radeon RX 6600M @100 W TGP (8 GB GDDR6) | AMD Ryzen 9 6900HX | 2 x 16 GB DDR5 |
Morefine S500+ | AMD Radeon RX Vega 8 | AMD Ryzen 9 5900HX | 2 x 16 GB DDR4 |
monitory 4K | Sterownik Nvidia | Sterownik AMD | |
---|---|---|---|
Philips Brilliance 329P9H, Gigabyte M32U | Windows 11 | ForceWare 536.99 | Adrenalin 23.7.2 |