
Piękna grafika i szerokie wsparcie GPU - Anno 117: Test techniczny Pax Romana
iGPU w tyle?
Jaki sprzęt i karta graficzna są najlepsze do gry Anno 117: Pax Romana? Ubisoft zaleca co najmniej RTX 2070 dla 1 080p i wysokich detali. Przetestowaliśmy wersję przedpremierową na wielu systemach i kartach graficznych!Christian Hintze, 👁 Christian Hintze (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Verdict - Pretty and sophisticated
Anno 117 jest zadziwiająco ładne jak na tytuł budowlany, ale też wymagające. Pagórkowate pola lawendy, burzowe, skąpane w deszczu krajobrazy, malownicze wybrzeża, szczegółowe miasta i zgiełk ich mieszkańców - wszystko to wywiera poważną presję na sprzęt.
Jeśli chcą Państwo cieszyć się płynnym Full HD przy maksymalnych ustawieniach, potrzebna będzie wydajna i najlepiej aktualna karta graficzna. W rozdzielczości QHD i wyższej, bez upscalera robi się ciasno, nawet w topowych modelach. W najniższej półce cenowej RTX 4050 radzi sobie z tym z łatwością.
W naszej wersji przedpremierowej gra nie była grywalna na zintegrowanym GPU, przynajmniej nie w rozdzielczości Full HD. Możliwe, że łatki poprawią sytuację. Naprawdę powinny, biorąc pod uwagę, że wiele popularnych handheldów do gier opiera się na zintegrowanej grafice, ale wydaje się, że nadal występują problemy, zwłaszcza w przypadku iGPU AMD.
Technology, settings & benchmark
Szczegółowe miasta i budynki, duże zbliżenia, płynąca woda oraz dynamiczne zmiany dnia, nocy i pogody sprawiają, że Anno 117 robi wrażenie wizualne, a miejscami jest wręcz oszałamiające, jeśli dysponuje się odpowiednim sprzętem. To, czy gra zapewnia również satysfakcję z rozgrywki, jest przedmiotem badań naszego kolegi Silvio w jego Przedpremierowo artykule testowym. To, jak radziliśmy sobie jako początkujący Anno, można zobaczyć w demie przedstawionym w tym artykule. Teraz jednak skupimy się na tym, jaki sprzęt najlepiej nadaje się do grania w nowe Anno i które ustawienia działają najlepiej.
Dwuczęściowe menu opcji (ustawienia wyświetlania i grafiki) oferuje wszystkie typowe opcje i, na szczęście, stosuje zmiany bez konieczności ponownego uruchamiania. Zastosowanie nowych ustawień po raz pierwszy może jednak potrwać nieco dłużej; w naszym przypadku musieliśmy poczekać nawet minutę.
Oprócz rozdzielczości, znajdą tu Państwo opcje ogranicznika liczby klatek na sekundę, upscalery AI (DLSS, FSR, XeSS) z trzema poziomami jakości, jakość tekstur i inne. Generowanie klatek nie jest jednak jeszcze dostępne.
Anno 117: Pax Romana zawiera zintegrowany benchmark, który można uruchomić z menu głównego lub bezpośrednio z ustawień grafiki.
Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, gdyż pojedyncze uruchomienie trwa około czterech minut. W zamian za to, test obejmuje szeroki zakres scenariuszy: wyspę otoczoną morzem, rozległe panoramy miasta, zalane deszczem osady na wzgórzach i sceny nocne. Praktycznie każdy typowy przypadek użycia jest reprezentowany.
Results
FHD / 1,920 x 1,080
Anno 117 jest dość wymagający. Zintegrowany układ graficzny nie daje szans na płynną rozgrywkę w rozdzielczości Full HD. Napotkaliśmy również poważne problemy z iGPU AMD. Nasz Radeon 780M w Ryzen 7 260 (Asus TUF Gaming A18) teoretycznie zapewniał wyższą liczbę klatek na sekundę niż Intel Graphics w Core Ultra 9 275HX według ekranu wyników, ale sam benchmark działał jak absolutny pokaz slajdów i był wolniejszy niż rzekomo słabszy iGPU Intela. Dziwne. Może aktualizacje sterowników w momencie premiery lub później poprawią sytuację.
Powinien być potencjał dla iGPU, skoro nawet RTX 4050 wyciąga prawie 84 klatki na sekundę w FHD Low. Z drugiej strony, Anno 117 na Ultra Max już teraz przytłacza RTX 5070a nawet RTX 5080 nie jest już w stanie osiągnąć 40 kl. Przy skalowaniu w górę (DLSS Max Quality), nasz Scout E20 z RTX 4050 przynajmniej wspina się z 26 fps do prawie 36 fps.
| Anno 117: Pax Romana | |
| 1920x1080 Low AA:T 1920x1080 Medium AA:T 1920x1080 High AA:T 1920x1080 Ultra High AA:T 2560x1440 Ultra High AA:T 3840x2160 Ultra High AA:T 2560x1440 Ultra High DLSS Max Quality 3840x2160 Ultra High DLSS Max Quality | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop, | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop, R7 260 | |
| NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
| Ultra 9 275HX | |
QHD / 2560 x 1440 (+ skalowanie w górę)
Dlatego też rozdzielczość QHD to już kres możliwości większości kart graficznych, przynajmniej przy ustawieniach ultramaksymalnych. Nawet RTX RTX 5070 nie jest już w stanie zapewnić płynnej, naprawdę grywalnej liczby klatek na sekundę.
Po przełączeniu się na DLSS, liczba klatek na sekundę na RTX 5070 wzrasta z powrotem powyżej 30 fps. Użycie DLSS Performance zamiast DLSS Max Quality jeszcze bardziej poprawia płynność rozgrywki. Nie zalecalibyśmy jednak rozdzielczości QHD na kartach poniżej RTX 5070, nawet z włączonym DLSS.
| Anno 117: Pax Romana | |
| 2560x1440 Ultra High AA:T 2560x1440 Ultra High DLSS Max Quality | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop, R7 260 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop, | |
| NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU, i9-13900HX | |
UHD / 3 840 x 2 160 (+ skalowanie w górę)
Tak więc UHD lub 4K jest tak naprawdę opcją tylko dla absolutnie topowych modeli, a nawet one nie poradzą sobie z grą bez upscalera. Karta RTX 5080 w Asus ROG NUC 15 osiąga nieco poniżej 35 klatek na sekundę przy DLSS Max Quality.
| Anno 117: Pax Romana | |
| 3840x2160 Ultra High AA:T 3840x2160 Ultra High DLSS Max Quality | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop, | |
Test systems
Overview
Ponieważ testy porównawcze w grach zajmują dużo czasu i czasami mogą być opóźnione z powodu ograniczeń aktywacyjnych, w momencie publikacji możemy zaprezentować tylko ograniczoną liczbę wyników. Więcej GPU pojawi się wkrótce.














