Mieliśmy okazję przetestować Anno 117 przed premierą, nie tylko w ramach nadchodzącej recenzji technicznej, ale także poprzez dogłębne zbadanie mechaniki rozgrywki. Należy zauważyć, że Anno 117 to ogromna gra i nie byliśmy w stanie jej ukończyć podczas naszego okresu testowego trwającego około 15 godzin. Na przykład, nasze Koloseum wciąż czeka na ukończenie, a rozległe drzewo badań nie zostało jeszcze w pełni zbadane. Jesteśmy jednak gotowi podzielić się z Państwem naszymi pierwszymi wrażeniami z nowej gry Anno.
Bagno jest przekleństwem lub dostawcą zasobów
Na początek dobra wiadomość: każdy, kto lubi Anno, przynajmniej polubi, a nawet pokocha tę najnowszą odsłonę. Anno 117 wprowadza kilka nowych funkcji od samego początku gry. W trybie piaskownicy gracze mogą wybrać, czy zaczynają w Latium, czy w Albionie, czyli w rzymskim sercu lub w regionie odpowiadającym współczesnej Wielkiej Brytanii.
Gracze są natychmiast informowani, że Albion jest trudniejszym regionem startowym, co możemy ogólnie potwierdzić. Jednak rozpoczęcie gry w Albionie nie jest wyzwaniem nie do pokonania nawet dla początkujących. Niemniej jednak, obszar bagienny wiąże się z dość nietypową mechaniką rozgrywki. Niektóre towary, takie jak węgorze, mogą być produkowane tylko na tym bagnie, które można alternatywnie osuszyć dzięki badalnym technologiom, aby uzyskać cenne tereny budowlane, szczególnie w Albionie.
Podczas przechodzenia przez kolejne poziomy w Albionie gracze mogą wybrać między ścieżką germańską lub rzymską, co z kolei determinuje potrzeby ewoluującej populacji.
Mechanika logiczna dla wieloaspektowych miast
Rozgrywka opiera się na klasycznej formule Anno. Budynki produkcyjne generują towary, czasami poprzez wieloetapowe łańcuchy produkcyjne, które są wykorzystywane jako materiały budowlane i do zaspokajania potrzeb mieszkańców. Aby awansować populację, nie wszystkie potrzeby muszą być zaspokojone, co pozwala na szybszą ekspansję. Ta swoboda wyboru jest jednak nieco względna. Zaspokajanie określonych potrzeb oferuje korzyści, na przykład dochód z podatków od mieszkańców wzrasta, gdy zaspokajane są potrzeby inne niż podstawowe.
To samo dotyczy niektórych budynków produkcyjnych z efektami obszarowymi. Jeśli budynki mieszkalne znajdują się w pobliżu chaty sardynek, generują one dodatkowy dochód. Wpływ tych efektów obszarowych nie powinien być lekceważony i z pewnością może mieć znaczenie dla skarbu, choć nie zawsze jest korzystny. Na przykład marmurowy murarz zwiększa prestiż okolicznych budynków, jednocześnie zmniejszając ich zdrowie.
Oznacza to, że Anno 117 staje się nieco grą logiczną i aktywnie zachęca do integracji budynków produkcyjnych z głównym miastem. Tworzy to wizualną różnorodność i zapobiega zbyt jednolitemu wyglądowi osad. Nowa odsłona Anno traci jednak szansę na prawdziwe obszary o mieszanym przeznaczeniu. W starożytnym Rzymie istniały budynki, w których warsztaty i sklepy zajmowały pierwsze piętro. Prawdopodobnie wymagałoby to modułowego systemu budowy, ale sprawiłoby, że miasta byłyby bardziej zróżnicowane wizualnie i otworzyłyby nowe możliwości. Zgodnie z tradycją Anno, gęstość zaludnienia wzrasta z każdym poziomem cywilizacji, więc patrycjusze nie mieszkają już w przestronnych domus, ale w eleganckich wysokich budynkach.
Ukośne ulice i płynąca woda
Efekty obszarowe odnoszą się również do nowej mechaniki rozgrywki, a mianowicie akweduktów. Woda może być transportowana z gór do niżej położonych obszarów i zapewnia znaczne korzyści dla szczęścia i zdrowia mieszkańców. Produktywność farm i kopalni może również zostać znacznie zwiększona dzięki dostawom wody. Jeśli akwedukty nie zostaną zaplanowane z wyprzedzeniem, budowniczowie miast często będą musieli poradzić sobie ze znacznymi wyburzeniami lub relokacjami. Choć może się to wydawać nużące, w rzeczywistości dodaje interesującą warstwę do rozgrywki.
Anno 117 jest również pierwszą odsłoną serii, która obsługuje drogi pod kątem 45 stopni. Bez utraty użytecznej przestrzeni budowlanej, funkcja ta działa głównie w przypadku farm, które obsługują teraz półkwadratowe kafelki. Mimo to, ta nowa opcja budowy dróg pozwala na bardziej zróżnicowane wizualnie miasta, jeśli gracze tego chcą.
Badania, religia i specjaliści dla większej złożoności
Kolejną potężną nową mechaniką rozgrywki jest system badań. Jest on ważny od samego początku i zapewnia między innymi dostęp do ulepszeń budynków i opcji sojuszy. Drzewo badań jest podzielone na trzy gałęzie, a mianowicie ekonomię, społeczeństwo obywatelskie i wojsko. Zaawansowane technologie są silnie powiązane z kamieniami milowymi. Oprócz wygenerowania określonej ilości wiedzy, gracze muszą również spełnić określone wymagania, takie jak zbudowanie kilku kopalni lub akweduktów lub osiągnięcie określonego poziomu populacji.
Anno 117 zawiera również pełnoprawny system religii, który odblokowuje znaczące bonusy. Na przykład oddawanie czci Ceres znacznie zwiększa produkcję rolną. Gra rozróżnia efekty globalne i lokalne. Silne efekty lokalne sprawiają, że oddzielenie części produkcyjnej i mieszkalnej jest niepraktyczne, tak jak w Anno 1800, zwłaszcza po wprowadzeniu molo dojeżdżającego do pracy i ustanowieniu globalnej rezerwy siły roboczej. W Anno 117 pracownicy po prostu nie mogą dojeżdżać do innych wysp, więc konieczne jest zbudowanie wielu funkcjonujących osad.
Specjaliści, których można umieścić w willi lub biurze, muszą najpierw zostać zakupieni, zbadani lub zrekrutowani podczas festiwali i mogą również zapewnić znaczne premie.
Do broni, teraz także na lądzie
Anno 117 wprowadza bardziej rozbudowane opcje militarne. Po raz kolejny mamy do czynienia z prawdziwą walką lądową z różnymi typami jednostek, z których każda ma określone mocne i słabe strony. Katapulty są przydatne do niszczenia fortyfikacji wroga, podczas gdy łucznicy nie powinni być umieszczani na linii frontu. Własna osada, a zwłaszcza willa, może i powinna być chroniona przez wieże obronne i mury w czasie wojny lub podczas powstań.
Walka morska korzysta z modułowej konstrukcji statków. W zależności od okrętu, można dołączyć kilka modułów, aby uczynić go bardziej skutecznym na przykład przeciwko budynkom. Podczas naszej recenzji udało nam się wyeliminować jednego ze słabszych piratów i innego pretora SI za pomocą walki lądowej. Jego silniejszy brat pirat w Latium zgodził się na rozejm po kosztownych bitwach, ale ku dezaprobacie cesarza. Nasze działania wpływają nie tylko na stosunki z innymi władcami, ale także na naszą pozycję wobec cesarza, co w najgorszym przypadku może doprowadzić do wojny.
Anno 117 ma silnego konkurenta w postaci Anno 1800
Anno 117 to poważna ewolucja, ale nie rewolucja dla serii i bardzo dobra gra, która prawdopodobnie jest obowiązkowa dla fanów budowania miast i gier strategicznych. Nowe funkcje wtapiają się w znajomą atmosferę Anno. System badań może czasami powodować krótkie przestoje, ale w większości przypadków zapewnia płynniejszy postęp i stopniowo wprowadza nowe mechaniki rozgrywki.
Religia zapewnia znaczące bonusy, zwłaszcza w środkowej fazie gry. System bonusów może prowadzić do głębszych zmian strukturalnych w osadach, a także nagradza graczy potężnymi wzmocnieniami i zróżnicowanymi wizualnie miastami. Pod względem oprawy graficznej Anno 117 prezentuje się od bardzo ładnej po oszałamiającą, w zależności od posiadanego sprzętu.
Głównym problemem może być dość stroma krzywa uczenia się. Ponadto szybka ekspansja może szybko spowodować brak równowagi pod względem ryzyka pożaru, szczęścia i zdrowia, ponieważ większe miasta podlegają znacznym karom w zależności od poziomu trudności. Podczas naszej recenzji nie natknęliśmy się na żadne spirale śmierci, a poziom trudności można stopniowo regulować nawet podczas rozgrywki.
Biorąc to pod uwagę, interfejs wymaga przyzwyczajenia, nawet dla weteranów Anno. Interfejs statystyk jest przydatny, ale chcielibyśmy zobaczyć tutaj więcej pomocnych funkcji, takich jak wskaźnik pokazujący, ile budynków produkcyjnych o określonej wydajności jest potrzebnych, aby zaspokoić popyt. To, czy Anno 117 dorówna Anno 1800, okaże się prawdopodobnie po premierze dodatków DLC, ale ogólnie rzecz biorąc, Anno 117 już teraz jest warte swojej ceny wynoszącej 60 dolarów.
Tak czy inaczej, istnieje kilka godnych uwagi alternatyw w tym gatunku. Captain of Industry oferuje jeszcze bardziej złożone łańcuchy produkcyjne i nowoczesne otoczenie. Foundation oferuje bardziej elastyczny system budowania, a Farthest Frontier zawiera elementy survivalowe, pory roku i psucie się żywności. Kingdoms Reborn to kolejna perełka, która jest wysoko ceniona przez autora i oferuje intrygujący system badań oraz różne cywilizacje z unikalną mechaniką rozgrywki.
Pod względem technicznym gra działała dobrze na naszym systemie testowym z procesorem AMD Ryzen 9 3900Xi kartą graficzną Nvidia GeForce RTX 2080 Super i 32 GB pamięci RAM. Na wysokich ustawieniach graficznych, ten wymagający GPU tytuł działał z płynnością 40 klatek na sekundę. Z DLSS w trybie zrównoważonym uzyskaliśmy około 10 klatek na sekundę. Aby uzyskać bardziej szczegółową analizę gry, odsyłamy do naszej szczegółowej recenzji technicznej. Wreszcie, podczas naszych testów nie napotkaliśmy żadnych błędów.


















