Notebookcheck Logo

Anno 117: Jak łatwo jest zacząć dla początkujących? Moje pierwsze doświadczenie z serią strategii budowania

Wspaniałe miasta i piękne winnice w Anno 117 (Źródło obrazu: Zrzut ekranu Steam Trailer)
Wspaniałe miasta i piękne winnice w Anno 117 (Źródło obrazu: Zrzut ekranu Steam Trailer)
W mojej krótkiej zapowiedzi benchmarkowej po raz pierwszy zaryzykowałem serię Anno. Moje jedyne wcześniejsze doświadczenia z tym gatunkiem to The Settlers 2 i Civilization 2 wiele lat temu. Oto moje pierwsze wrażenia na temat tego, jak dobrze Anno 117 wprowadziło mnie w zasady gry i jakie trudności napotkałem.
Gaming Gamecheck

Jako (były) zapalony gracz, widziałem i czytałem wiele o serii Anno w przeszłości. Ale ze względu na inne preferencje gatunkowe, fascynacja nigdy mnie nie pochłonęła.

Teraz po raz pierwszy zagrałem w demo gry Anno (zobacz moje Benchmark outlook) i przetestowałem, jak dobrze lub słabo mogę zanurzyć się w złożonej rozgrywce i jak dobrze lub słabo gra pomaga mi szybko zrozumieć zasady. Nawiasem mówiąc, gra ukaże się w czwartek, 13 listopada, a już teraz można ją kupić na na Steamie lub fizycznie przez Amazon za 59,99 dolarów amerykańskich.

Anno 117: Pax Romana, sponsorowany przez Ministerstwo Gospodarki Niemieckiej
Anno 117: Pax Romana, sponsorowany przez Ministerstwo Gospodarki Niemieckiej

Przed rozpoczęciem gry mamy możliwość (de)aktywowania funkcji samouczka, z czego oczywiście skorzystałem. Zaczynam na słynnej "pustej" wyspie, z tylko jednym statkiem i jednym portem. Jak więc zacząć?

Najpierw klikam na statek, ale tak naprawdę nie wiem jeszcze, co z nim zrobić. Wysyłam go więc do odległego punktu na minimapie, by zbadał okolicę. Zaledwie chwilę później kontaktuje się ze mną kilku przywódców innych frakcji i jak dotąd mogę ich tylko pozdrowić, wciąż nie wiedząc, jakie opcje dyplomatyczne będę miał w przyszłych interakcjach z innymi władcami. W odpowiednim menu dyplomacji, które odkrywam później, początkowo nie znajduję żadnych większych opcji interakcji.

Raczej ostrzec wrogich panów czy?
Raczej ostrzec wrogich panów czy?
Ups, już jesteśmy w stanie wojny. Ktoś powinien był nas ostrzec...
Ups, już jesteśmy w stanie wojny. Ktoś powinien był nas ostrzec...

Poniżej widzę kilka opcji budowy, z których niektóre są podświetlone, w tym podstawowe zakwaterowanie. Doradca odzywa się i sugeruje, abym zbudował zakwaterowanie, dom drwala i tartak. Buduję te rzeczy i nagle zadaję sobie pytanie, ile pieniędzy, złota lub innych zasobów będzie to faktycznie kosztować i jaki jest mój limit.

Odpowiedzi naszego doradcy znajdują się w lewym górnym rogu
Odpowiedzi naszego doradcy znajdują się w lewym górnym rogu
Jest zakładka "Samouczki", niektóre są pomocne...
Jest zakładka "Samouczki", niektóre są pomocne...
...inni mniej
...inni mniej

Spoglądam więc na interfejs i odkrywam różne liczby u góry. Początkowe saldo mojego konta wydaje się hojne, ale licznik cofa się w kierunku zera w nieco niepokojącym tempie, nie tylko wtedy, gdy budynki są aktywnie budowane, ale ogólnie. Dzieje się tak, ponieważ prawie wszystkie budynki wymagają płatności za utrzymanie. Nie wiem jeszcze, jak uzupełnić saldo konta, a gra wydaje się nie informować mnie o tym na początku.

Tylko 9,600 monet i -200 nierównowagi - tak lepiej, Panie Dowódco Wyspy!
Tylko 9,600 monet i -200 nierównowagi - tak lepiej, Panie Dowódco Wyspy!

Gra nie mówi mi również, ile domów i zakładów produkcyjnych jest faktycznie przydatnych. Ile obiektów powinienem zbudować na początku? Kiedy stawiam dom drwala, pokazuje mi się procent dla każdego rodzaju terenu, niestety bez żadnego wyjaśnienia, więc mogę tylko założyć, że są to potencjalne perspektywy produkcyjne.

Buduję dalej z zapałem, stawiając kwatery, tartaki, łowiska, pola kukurydzy i młyny, wszystkie połączone drogami, zawsze z panicznym spojrzeniem na licznik równowagi, który nieustannie tyka w dół, a także skacze, gdy wydaję pieniądze. Zysk generowany przez moje zakłady produkcyjne jest przerażająco mały, nawet jeśli powoli rośnie.

Nagle wszędzie zaczyna brakować robotników, mimo że zbudowałem już wiele domów robotniczych, buduję ich więcej, ale problem zdaje się nie znikać. Wypróbowuję jeszcze kilka rzeczy, aż w końcu czuję potrzebę obejrzenia kilku samouczków dla początkujących na YouTube, aby przynajmniej zrozumieć podstawową mechanikę gry. Chociaż doradca pojawia się od czasu do czasu i wymienia kilka podstawowych zasad w trzech krokach, nadal czuję się raczej średnio poinformowany. Ogólnie rzecz biorąc, krzywa uczenia się jest dość stroma, co sugeruje chociażby rzut oka na dostępne nieco później drzewko badań, a także ciągły napływ nowych budynków i coraz bardziej powiązanych ze sobą zakładów produkcyjnych.

Cóż, nie ma już pracowników? A przecież mam tyle domów.
Cóż, nie ma już pracowników? A przecież mam tyle domów.
Konsultant wyjaśnia podstawy w 3 jasnych krokach
Konsultant wyjaśnia podstawy w 3 jasnych krokach
The... "czyste" drzewo badawcze
The... "czyste" drzewo badawcze
Przy późniejszych próbach działa nieco lepiej
Przy późniejszych próbach działa nieco lepiej

Wniosek tymczasowy

Jako początkujący, rozpoczęcie gry w Anno nie jest takie łatwe, funkcja samouczka nie prowadzi użytkownika wystarczająco. Oczywiście w grze jest również atrakcja, aby samemu znaleźć najlepsze metody na większą wydajność, ale jako początkujący liczyłbym na nieco większą pomoc w takiej grze. Być może nawet krótka misja samouczka, która przynajmniej na początku (opcjonalnie) prowadzi mnie za rękę i mówi mi, co budować w jakiej kolejności iw jakich ilościach oraz jak szybko zarobić.

Konsultant AI?

Wtedy pomyślałem, że w grze jest doradca, ale niestety nie można go o nic zapytać. To byłoby idealne zastosowanie doradcy AI, jakby stworzonego do budowania gier strategicznych i dzisiejszych LLM, takich jak ChatGPT, Gemini i spółka. Doradca, którego można zapytać o wszystko na piśmie, jeśli to konieczne i być może w zależności od poziomu trudności.

Nadal daję grze szansę i wypróbuję demo jeszcze trochę, może w końcu mi się spodoba. Po dwóch czy trzech filmikach instruktażowych czuję się lepiej przygotowany, rozumiem kilka rzeczy więcej, a także opanowałem problemy z pracownikami i balansem konta w drugiej próbie. Zobaczymy, dokąd zaprowadzi mnie ta podróż...

Na niezbadane wody serii Anno
Na niezbadane wody serii Anno
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Anno 117: Jak łatwo jest zacząć dla początkujących? Moje pierwsze doświadczenie z serią strategii budowania
Christian Hintze, 2025-09-16 (Update: 2025-09-16)