Notebookcheck Logo

Tesla Model Y nie jest tańsza w prowadzeniu niż Honda CR-V czy Toyota RAV4

Nowy Model Y z 2026 r. doładowywany w ładowarce Supercharger. (Źródło zdjęcia: Tesla)
Nowy Model Y z 2026 r. doładowywany w ładowarce Supercharger. (Źródło zdjęcia: Tesla)
Tesla szczyci się niższymi kosztami utrzymania w całym okresie eksploatacji swoich pojazdów, ale dotyczy to wszystkich samochodów elektrycznych. Jej własne obliczenia kosztów posiadania Modelu Y vs Honda CR-V vs Toyota RAV4 przedstawiają inny obraz.
E-Mobility

Jak wykazało zeszłoroczne badanie, samochody Tesli rzeczywiście mają niższe koszty utrzymania i napraw koszty napraw przez pierwsze pięć lat niższe niż w przypadku innych marek, głównie dlatego, że Tesla produkuje wyłącznie pojazdy elektryczne.

Jednak w dłuższej perspektywie lub gdy weźmie się pod uwagę całkowity koszt posiadania pojazdu, Tesle nie mają już przewagi.

Model Y vs RAV4 vs Honda CR-V - koszt jazdy

Według własnych obliczeń Tesli, nabywca Modelu Y nie uzyska żadnych oszczędności za zakup pojazdu elektrycznego przed dwoma najpopularniejszymi SUV-ami napędzanymi gazem, Hondą CR-V i Toyotą RAV4. Dzieje się tak pomimo tego, że Model Y nie wymaga wymiany oleju, a jego prace hamulcowe polegają głównie na zakładaniu sportowych czerwonych osłon zacisków.

Całkowity koszt posiadania w przeliczeniu na milę przejechaną Modelem Y wynosi 0,74 USD, czyli tyle samo, co w przypadku Hondy CR-V, co zostało uwzględnione w raporcie Tesli z 2025 r. dotyczącym wpływu na środowisko. Toyota RAV4 ma nieco wyższy koszt jazdy, wynoszący 0,76 USD za milę, ale z drugiej strony Tesla wybrała tańszy i mniej energochłonny Model Y RWD, aby dokonać porównania.

Całkowity koszt prowadzenia Modelu Y obejmuje 5-letnią lub 60 000 mil amortyzację, a następnie koszty ubezpieczenia, naprawy lub konserwacji, a na końcu koszty paliwa, czy to energii elektrycznej, czy gazu. Tutaj obraz staje się nieco bardziej mętny, ponieważ nie jest jasne, czy Tesla wybrała do porównania cenę za ładowanie w domu, w Superchargers, czy też połączenie obu.

Ponadto, jak widać na poniższym wykresie, Tesla zakłada mniej więcej takie same stawki amortyzacji i ubezpieczenia dla Modelu Y i Hondy CR-V, podczas gdy pojazdy elektryczne często wymagają wyższego ubezpieczenia składki ubezpieczeniowe i mają szybszą amortyzacją stawki.

Model Y jest jednak najlepiej sprzedającym się pojazdem Tesli, a jego amortyzacja dobrze radzi sobie z pojazdami spalinowymi, przynajmniej początkowo, a zwłaszcza z drogimi w utrzymaniu markami premium, takimi jak BMW, którego SUV X3 kosztuje aż 1,19 USD za milę.

Nawet jeśli wszystkie obliczenia Tesli ostatecznie się sprawdzą i nie przedstawiają zbyt różowego obrazu posiadania pojazdu elektrycznego, jeśli chodzi o amortyzację, paliwo lub ubezpieczenie, główna korzyść z zakupu jednego z jej samochodów nie wydaje się być finansowa.

Krótko mówiąc, nabywcy prawdopodobnie wybierają Model Y ze względu na jego inteligentne funkcje, takie jak autonomiczna jazda, lub z perspektywy ochrony środowiska, a nie ze względu na całkowity koszt posiadania, zwłaszcza w porównaniu z popularnymi pojazdami napędzanymi gazem Toyoty lub Hondy.

Nie ma zbyt wielu korzyści finansowych wynikających z posiadania Modelu Y przed najpopularniejszymi SUV-ami Hondy czy Toyoty.
Nie ma zbyt wielu korzyści finansowych wynikających z posiadania Modelu Y przed najpopularniejszymi SUV-ami Hondy czy Toyoty.

Źródło(a)

Tesla (PDF)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 07 > Tesla Model Y nie jest tańsza w prowadzeniu niż Honda CR-V czy Toyota RAV4
Daniel Zlatev, 2025-07- 1 (Update: 2025-07- 1)