Jak wykazało zeszłoroczne badanie, samochody Tesli rzeczywiście mają niższe koszty utrzymania i napraw koszty napraw przez pierwsze pięć lat niższe niż w przypadku innych marek, głównie dlatego, że Tesla produkuje wyłącznie pojazdy elektryczne.
Jednak w dłuższej perspektywie lub gdy weźmie się pod uwagę całkowity koszt posiadania pojazdu, Tesle nie mają już przewagi.
Model Y vs RAV4 vs Honda CR-V - koszt jazdy
Według własnych obliczeń Tesli, nabywca Modelu Y nie uzyska żadnych oszczędności za zakup pojazdu elektrycznego przed dwoma najpopularniejszymi SUV-ami napędzanymi gazem, Hondą CR-V i Toyotą RAV4. Dzieje się tak pomimo tego, że Model Y nie wymaga wymiany oleju, a jego prace hamulcowe polegają głównie na zakładaniu sportowych czerwonych osłon zacisków.
Całkowity koszt posiadania w przeliczeniu na milę przejechaną Modelem Y wynosi 0,74 USD, czyli tyle samo, co w przypadku Hondy CR-V, co zostało uwzględnione w raporcie Tesli z 2025 r. dotyczącym wpływu na środowisko. Toyota RAV4 ma nieco wyższy koszt jazdy, wynoszący 0,76 USD za milę, ale z drugiej strony Tesla wybrała tańszy i mniej energochłonny Model Y RWD, aby dokonać porównania.
Całkowity koszt prowadzenia Modelu Y obejmuje 5-letnią lub 60 000 mil amortyzację, a następnie koszty ubezpieczenia, naprawy lub konserwacji, a na końcu koszty paliwa, czy to energii elektrycznej, czy gazu. Tutaj obraz staje się nieco bardziej mętny, ponieważ nie jest jasne, czy Tesla wybrała do porównania cenę za ładowanie w domu, w Superchargers, czy też połączenie obu.
Ponadto, jak widać na poniższym wykresie, Tesla zakłada mniej więcej takie same stawki amortyzacji i ubezpieczenia dla Modelu Y i Hondy CR-V, podczas gdy pojazdy elektryczne często wymagają wyższego ubezpieczenia składki ubezpieczeniowe i mają szybszą amortyzacją stawki.
Model Y jest jednak najlepiej sprzedającym się pojazdem Tesli, a jego amortyzacja dobrze radzi sobie z pojazdami spalinowymi, przynajmniej początkowo, a zwłaszcza z drogimi w utrzymaniu markami premium, takimi jak BMW, którego SUV X3 kosztuje aż 1,19 USD za milę.
Nawet jeśli wszystkie obliczenia Tesli ostatecznie się sprawdzą i nie przedstawiają zbyt różowego obrazu posiadania pojazdu elektrycznego, jeśli chodzi o amortyzację, paliwo lub ubezpieczenie, główna korzyść z zakupu jednego z jej samochodów nie wydaje się być finansowa.
Krótko mówiąc, nabywcy prawdopodobnie wybierają Model Y ze względu na jego inteligentne funkcje, takie jak autonomiczna jazda, lub z perspektywy ochrony środowiska, a nie ze względu na całkowity koszt posiadania, zwłaszcza w porównaniu z popularnymi pojazdami napędzanymi gazem Toyoty lub Hondy.
Źródło(a)
Tesla (PDF)