5 września BMW zadebiutuje kolejną generacją elektrycznego SUV-a iX3, który celuje prosto w Teslę Model Y z potrójną specyfikacją 400, czyli 400 mil wściekłości EPA, prędkością ładowania 400 kW i mocą 400 KM.
Nowy SUV iX3 będzie wyceniany od około 55 000 USD w USA, a za pięć tysięcy premii w stosunku do AWD Model Y BMW zapewnia układ napędowy 800 V, panoramiczny wyświetlacz informacyjny iDrive od słupka do słupka w dolnej części przedniej szyby, dwukierunkowe ładowanie i doskonałe prowadzenie typowe dla marki.
Pierwsze recenzje i testy BMW iX3 wskazują, że SUV może dodać ponad 200 mil zasięgu na 10 minut ładowania na odpowiednim stosie, dzięki opatentowanym przez BMW cylindrycznym akumulatorom o 20% wyższej gęstości energii.
Dla porównania, jedyny 800-woltowy pojazd Tesli, Cybertruck, jest zasilany przez jego 4680 ogniw, których nieefektywność termiczna skutkuje wątpliwą krzywą ładowania, która dodaje około 140 mil zasięgu w 15 minut. Jednocześnie BMW iX3 z 2026 roku oferuje znacznie większy akumulator o pojemności ponad 100 kWh, co wyjaśnia, w jaki sposób przekroczył próg 400 mil zasięgu w wymagającej procedurze testowej EPA.
Testerzy iX3 chwalą jego prowadzenie, trakcję i zdolność hamowania, ponieważ BMW skonsolidowało teraz dane wejściowe czterech tak zwanych komputerów Superbrain o 20-krotnie większej mocy obliczeniowej niż poprzednik. Są one odpowiedzialne za funkcje zautomatyzowanej jazdy, takie jak utrzymywanie pasa ruchu lub parkowanie równoległe, a także za kontrolę stabilności, system informacyjno-rozrywkowy i podstawowe funkcje, takie jak blokada czy klimatyzacja. Chłodzone cieczą, zintegrowane komputery Superbrain pozwoliły BMW zaoszczędzić wiele sterowników, bezpieczników i około 2000 metrów dodatkowego okablowania, a elektronika zużywa o 20% mniej energii.
Nie trzeba dodawać, że chociaż Tesla Model Y może nie być najszybszym pojazdem elektrycznym o największym zasięgu, a nawet możliwościach szybkiego ładowania, w USA wyróżnia się dzięki autonomicznemu systemowi jazdy FSD Tesli, którego BMW nie powieli. Okaże się, czy nowy iX3, choć lepszy pod innymi względami, okaże się popularny w Stanach Zjednoczonych, gdzie marka jest kojarzona z funkcjami premium i doskonałymi wrażeniami z jazdy.