Chiny oszalały na punkcie pojazdów zwanych EREV (Extended Range EVs), które łączą w sobie najlepsze cechy pojazdów elektrycznych i układów napędowych ICE z zapierającymi dech w piersiach całkowitymi zasięgami.
Trend ten spowodował ponowne inwestycje w hybrydowe układy napędowe, a nowy silnik gazowy Mach 1.5T firmy Dongfeng zdołał pokonać zarówno Toyotę, jak i rekordzistę BYD pod względem sprawności cieplnej.
Ta specyfikacja pokazuje, jak dobrze jednostka ICE przekształca energię pochodzącą ze spalonego paliwa w rzeczywistą pracę swoich ruchomych części i zwykle waha się od zaledwie 20% do około 40%. Silnik gazowy Toyoty w Priusie jest bardzo dobrze wykonany i osiąga sprawność cieplną zbliżoną do najwyższego zakresu, podczas gdy największy na świecie producent pojazdów elektrycznych, BYD, ma hybrydowe układy napędowe o bardzo wysokiej 46% sprawności ICE.
Najbardziej wydajny silnik gazowy dla hybryd
Dongfeng był jednym z pierwszych zwolenników pojazdów hybrydowych w Chinach, a teraz udało mu się opracować Mach 1.5T jako najbardziej oszczędny silnik, który trafi do masowych pojazdów hybrydowych z ponad 48% sprawnością cieplną. ICE otrzymał certyfikat "Energy Efficiency Star" od Chińskiego Centrum Technologii i Badań Motoryzacyjnych (CATARC), które jest odpowiedzialne za testowanie takich roszczeń.
Producentowi samochodów udało się osiągnąć wyjątkową wydajność zarówno poprzez zwykłe metody zwiększania stopnia sprężania i szybszego spalania, jak i poprzez wprowadzenie innowacji, takich jak pokrycie otworu cylindra natryskiem termicznym i zintegrowanie pompy olejowej.
Optymalizacje spalania mają wpływ na turbosprężarkę o zmiennej geometrii i elektryczny system VVT, ponieważ silnik hybrydowy nie ma gniazd zaworowych. Rezultatem jest ICE, który pracuje z najwyższą wydajnością 48% przez ponad połowę czasu pracy i zapewnia 10% wzrost zasięgu w stosunku do i tak już niezwykle oszczędnej jednostki.
Dopiero okaże się, czy chińskie marki przesadzą z mocami produkcyjnymi pojazdów hybrydowych, tak jak zrobiły to z pojazdami czysto elektrycznymi, ale w międzyczasie będą się działy dobre rzeczy, takie jak silnik Mach 1.5T. Dongfeng zaprezentował niedawno wersję z innowacyjnym napędem AWD silnikiem w piaście który eliminuje potrzebę stosowania przegubów homokinetycznych, a nawet hamulców, dzięki czemu pojazd jest lżejszy i bardziej responsywny.
Pojazdy hybrydowe wychodzące z Chin są również wyposażone w coraz większe pojemności akumulatorów, z CATL prezentując dedykowane pakiety które graniczą z rozmiarami czysto elektrycznych pojazdów elektrycznych. Pozwala to na zwiększenie zasięgu zarówno w mieście, jak i na autostradzie, ale najwyraźniej prace nad wydajnością cieplną ICE również nie ustały.








