Opcja Full Self-Driving (FSD) Tesli została certyfikowana jako system autonomii pojazdów poziomu 4 przez miasto Austin, gdzie jej nienadzorowana wersja zadebiutowała na drogach publicznych.
Autonomiczny system jazdy L4 oznacza, że nie ma potrzeby zatrudniania ludzkiego kierowcy, a Tesla wykorzystuje swoją nienadzorowaną wersję FSD w kilkunastu modelach Y bez kierowcy w pilotażowym projekcie platformy robotaxi ride-share.
Pilotażowe uruchomienie robotaxi trwa już drugi tydzień, a Tesla stopniowo rozszerza listę osób, które mogą skorzystać z przejażdżki, na zwykłych ludzi z kontem Tesli w rejonie Austin, a nie tylko na influencerów motoryzacyjnych.
Tesla wyceniła każdą przejażdżkę robotaxi z nienadzorowanym FSD na stałą kwotę $4.20 niezależnie od odległości, ponieważ na razie testuje platformę tylko na obszarze ogrodzonym.
Tesla jest pewna, że jej systemy wspomagające kierowcę, takie jak Autopilot i płatna opcja FSD, są właściwą drogą, ponieważ najnowsze statystyki w najnowszym raporcie wpływu na środowisko pokazują, że Tesla na Autopilocie jest około dziesięć razy bezpieczniejsza niż przeciętny kierowca w USA.
Producent pojazdów elektrycznych ujawnił teraz, w jaki sposób szkoli swój system FSD, który jest oparty na kamerze i nie wykorzystuje LiDAR, w przypadkach brzegowych, które można napotkać na drodze każdego dnia. Obejmują one od upuszczonych pachołków drogowych po szybko przechodzące dziecko, a Tesla podaje następujące przykłady:
- Odwrócone wcięcie (zasłonięte)
- Podglądanie (zasłonięte)
- Wcięcie przy skręcie w lewo
- Równoległe wcięcie (zasłonięte)
- Ustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi podczas wyprzedzania
- Naruszenie prawa do znaku stop
- Otwieranie drzwi podczas wyprzedzania
- Ostre hamowanie przy skręcie w prawo
- Skręt w lewo w poprzek drogi
- Wycięcie stożka statycznego
- Odłamki dynamiczne (upuszczony pachołek)
- Wcięcie przy zawracaniu (zablokowane)
- Wycięcie przy dużej prędkości do nieruchomego pojazdu
- Ostre hamowanie przy dużej prędkości
- Stacjonarne dziecko przy dużej prędkości
- Przejeżdżające z dużą prędkością dziecko
Przejeżdżające dziecko było podstawą zaimprowizowanych testów testów przez zwolennika bezpieczeństwa drogowego, który ma do czynienia z FSD - Dana O'Dowda - więc dobrze jest widzieć, jak Tesla szkoli algorytm również pod kątem takich scenariuszy.
Nie było poważnych incydentów z nienadzorowanym FSD podczas działania platformy robotaxi w Austin, ale program jest wciąż na wczesnym etapie.
Jedna osoba, która wydaje się całkowicie pod wrażeniem tym, co Tesla zrobiła z FSD i podejściem skoncentrowanym na kamerze, jest nie kto inny jak dyrektor generalny Xiaomi, Lei Jun. Często nazywany chińskim Elonem Muskiem, przedsiębiorca, który niedawno przeszedł od telefonów takich jak Xiaomi 14 Pro do pojazdów elektrycznych, takich jak SU7 sedan lub YU7 konkurent Modelu Y, pochwalił stos FSD Tesli.
"Tesla jest naprawdę niesamowita", powiedział Jun, publikując ponownie wideo, w którym Model Y dostarcza do klienta po raz pierwszy."Jest liderem trendów branżowych w wielu obszarach, zwłaszcza FSD (Full Self-Driving)", kontynuował, podsumowując, że"wciąż musimy się wiele nauczyć", jeśli chodzi o FSD i jego procedury szkoleniowe, takie jak poniższe przypadki brzegowe.
Źródło(a)
Tesla (PDF)