Notebookcheck Logo

Tesla publikuje informacje na temat żywotności akumulatorów swoich pojazdów elektrycznych, ponieważ liczy się zarówno czas, jak i przebieg

Nowy Model Y z 2026 r. w kolorze Ultra Red (źródło zdjęcia: Tesla)
Nowy Model Y z 2026 r. w kolorze Ultra Red (źródło zdjęcia: Tesla)
Tesla obliczyła średnią żywotność swoich pojazdów. Według statystyk producenta, bateria pojazdu Tesli w Europie potrzebuje mniej kilometrów, aby ulec degradacji niż w Stanach Zjednoczonych.
E-Mobility

Tesla opublikowała nowe interesujące statystyki dotyczące żywotności akumulatorów samochodowych, szczegółowo opisując cykl życia swoich pojazdów niezależnie od składu chemicznego baterii.

W ciągu około dekady masowej sprzedaży pojazdów elektrycznych Tesla określiła 200 000 jako średni próg przebiegu, zanim pojemność baterii spadnie do 80% oryginału.

Tesla cytowała tę statystykę już wcześniej, a teraz wydaje się, że jest to dobre oszacowanie tego, jak długo wytrzymają jej samochody elektryczne. W Europie, gdzie ludzie jeżdżą mniej niż w USA, ta sama bateria samochodowa Tesli wykazuje 20% degradację znacznie szybciej, średnio po 150 000 mil.

Choć nadal jest to dość przyzwoita liczba, pokazuje ona, że wiek jest również ważnym czynnikiem wpływającym na degradację baterii, nawet większym niż przebieg pojazdów elektrycznych. Niezależnie od tego, czy amerykański właściciel przejeżdża 20 000 mil rocznie, a jego Tesla wytrzyma dziesięć lat, zanim jego bateria spadnie do 80% pojemności, czy też ktoś przejeżdża 15 000 mil w Europie, końcowym rezultatem jest nadal 20% degradacja w tym samym okresie, niezależnie od przebiegu.

Tesli chodzi jednak o to, że bateria może z łatwością przekroczyć żywotność swoich pojazdów, ponieważ po ponad dekadzie i 200 000 mil i tak prawdopodobnie ktoś będzie chciał dokonać aktualizacji. Rzecz w tym, że rynek używanych pojazdów elektrycznych tak naprawdę nie wystartuje, jeśli 200 000 mil do 80% baterii będzie progiem, a po wygaśnięciu 8-letniej gwarancji na baterię wielu będzie się wahać przed zakupem używanej Tesli.

Wiek przeciętnego amerykańskiego pojazdu na drogach publicznych szybko zbliża się do 13 lat, co jest nowym rekordem, więc Tesla musiałaby lepiej radzić sobie z długowiecznością baterii i gwarancją. Nad tym drugim rozwiązaniem pracują chińskie firmy.

Największy na świecie producent akumulatorów CATL współpracuje z producentem pojazdów elektrycznych NIO nad standaryzacją 15 lat przy niższej, 15% degradacji pojemności. Niektóre z najnowszych chemikaliów CATL są już dostarczane z 12-, 15-, a nawet 20-letnie jeśli chodzi o produkty do magazynowania energii, CATL prawdopodobnie uda się uzyskać 15-letnią gwarancję na baterie do pojazdów elektrycznych.

Czas pokaże, czy i kiedy Tesla pójdzie w jej ślady. Firma jest bliska ukończenia własnej fabryki akumulatorów LFP fabryki w Stanach Zjednoczonych, a ogniwa te będą produkowane przy użyciu sprzętu CATL. Oprócz niższych cen, Tesla mogłaby również wydłużyć gwarancję na baterie w swoich przyszłych pojazdach wyprodukowanych z ogniw LFP na rynek amerykański.

Wykres żywotności baterii pojazdów Tesla.
Wykres żywotności baterii pojazdów Tesla.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 07 > Tesla publikuje informacje na temat żywotności akumulatorów swoich pojazdów elektrycznych, ponieważ liczy się zarówno czas, jak i przebieg
Daniel Zlatev, 2025-07- 2 (Update: 2025-07- 2)