
Recenzja Call of Duty Black Ops 7: Kwestia odpowiedniego dobrania ustawień
Kontrowersyjna strzelanka pierwszoosobowa.
Pomimo tego, że grafika w Black Ops 7 nie spełnia oczekiwań, zastosowany silnik może być bardzo wymagający, szczególnie gdy włączony jest ray tracing. Przeprowadziliśmy różne testy wydajności, w tym przy użyciu skalowania w górę i generowania klatek, aby sprawdzić, jak dobrze różne układy GPU laptopów i komputerów stacjonarnych radzą sobie z najnowszym FPS-em Activision.Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Verdict: Pleasingly performant without ray tracing
Niewiele gier na PC w ostatnim czasie pokazało tak wyraźny kontrast pomiędzy ocenami prasy i graczy. Podczas gdy magazyny oceniają Call of Duty: Black Ops 7 ogólnie pozytywnie, tytuł ten wypada znacznie gorzej na platformach takich jak Steam i Metacritic, wywołując gorące dyskusje na forach i w sekcjach komentarzy.
Werdykt techniczny jest podobnie mieszany. Z jednej strony grafika pierwszoosobowej strzelanki jest całkiem przyzwoita, ale podstawowa struktura techniczna nie jest (lub już nie jest) najnowocześniejsza.
Tymczasem wymagania sprzętowe różnią się znacznie w zależności od wybranych ustawień. Dopóki nie skorzystamy z ray tracingu, Black Ops 7 działa przyzwoicie lub zaskakująco dobrze nawet na starszych lub słabszych systemach. Jednak po włączeniu śledzenia promieni nawet nowoczesne, high-endowe komputery mogą osiągnąć swoje granice, szczególnie w wyższych rozdzielczościach.
Technology, Settings, and Benchmark
Graficznie niewiele się zmieniło w porównaniu do Call of Duty: Black Ops 6 z 2024 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednika, ocenilibyśmy oprawę wizualną w Black Ops 7 jako stosunkowo dobrą, ale nie wybitną. Najbardziej podobały nam się modele postaci - są one przyzwoicie animowane, zwłaszcza w przerywnikach filmowych, i są przyjemnie podobne do swoich rzeczywistych odpowiedników.
Po raz kolejny krytykuje się jednak rozczarowujące wrażenia użytkownika, które wynikają głównie z mechaniki i struktury podstawowego programu uruchamiającego Call of Duty HQ.
Podobnie jak w przypadku poprzedniej odsłony serii, gracze regularnie napotykają na irytujące lub niepotrzebne czasy oczekiwania (na przykład podczas niektórych zmian w menu, procesu logowania i wstępnego ładowania shaderów) wraz z okazjonalnymi problemami, takimi jak rozłączenia i prymitywne komunikaty o błędach.
Do tego dochodzi spory rozmiar gry (~100 GB do pobrania, ~200 GB wymaganego miejsca na dysku).
W międzyczasie gracze PC mogą spodziewać się bardzo obszernego (prawie zbyt obszernego w naszych oczach) menu opcji, które czasami wymaga dużo klikania, mimo że jest podzielone na kilka zakładek.
Menu wyświetlania pozwala dostosować ekran i różne ustawienia oszczędzania energii, podczas gdy menu jakości oferuje nie tylko kilka ustawień wstępnych, ale także ogromną liczbę indywidualnych ustawień, z których niektóre, takie jak śledzenie promieni, mają duży wpływ na wydajność.
Jak zwykle, na problemy z wydajnością pomaga upscaling. Strzelanka obsługuje wszystkie nowoczesne warianty, takie jak Intel XeSS, AMD FSR i Nvidia DLSS. Deweloperzy zasługują również na pochwałę za dostarczenie jasnych wyjaśnień dotyczących każdego ustawienia, w tym wpływu na CPU, GPU i VRAM.
Podobnie jak większość obecnych gier, Call of Duty: Black Ops 7 jest dość wymagające pod względem pamięci VRAM, ale nie osiąga poziomu niektórych gier Unreal Engine 5 (zob Borderlands 4). Przykładowo, maksymalne ustawienia w rozdzielczości QHD wymagają około 8 GB pamięci VRAM. Najlepsze jest to, że zmiany ustawień są stosowane bezpośrednio, bez konieczności ponownego uruchamiania.
Do pomiarów wydajności używamy zintegrowanego benchmarku, który ponownie w niewytłumaczalny sposób jest dostępny tylko w trybie wieloosobowym.
Deweloperzy zaprojektowali świeżą sekwencję dla Black Ops 7, która - podobnie jak w Black Ops 6 - obejmuje ruchy kamery i rozszerzony segment pierwszoosobowy z licznymi wymianami ognia i eksplozjami.
Niektóre informacje, takie jak liczba klatek na sekundę, są wyświetlane podczas jednominutowego testu porównawczego. Po zakończeniu pomiaru wyświetlana jest szczegółowa ocena, która jest podzielona na kilka sekcji (patrz zrzuty ekranu).
Call of Duty: Black Ops 7 benchmark results
FHD / 1,920 x 1,080
Jeśli grają Państwo bez ray tracingu, wymagania sprzętowe pozostają dość umiarkowane. Mocniejsze iGPU, takie jak Radeon 890M osiągają 60 klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD przy średnich detalach. Ustawienie Ultra jest również nadal grywalne przy niewielkich kompromisach.
Wymagania są znacznie wyższe po włączeniu ray tracingu. Przy rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli i ustawieniu Extreme (którego wydajność jest poza tym bardzo podobna do ustawień Ultra), układy ze średniej półki cenowej walczą już na poziomie GeForce RTX 4060 Laptop.
Tylko RTX 5080 Laptop może niezawodnie osiągnąć 60 klatek na sekundę z ray tracingiem, choć teoretycznie nawet RTX 5070 Ti Laptop jest wystarczający.
| Call of Duty Black Ops 7 | |
| 1920x1080 Minimum Preset 1920x1080 Balanced Preset 1920x1080 Ultra Preset 1920x1080 Extreme Preset + Raytracing | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
| NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
| AMD Radeon 890M, Ryzen AI 9 HX 370 | |
QHD / 2560 x 1440 (+ skalowanie)
W przypadku rozdzielczości QHD zalecamy laptopy z kartami RTX 5080 i nowszymi, aby uzyskać maksymalne detale i ray tracing bez skalowania w górę.
Osiągnięcie 60 klatek na sekundę nadal wymaga jednak pomocy przy skalowaniu w górę. W naszym przypadku podczas testów korzystaliśmy z ustawienia Balanced w trybie DLSS Transformer.
| Call of Duty Black Ops 7 | |
| 2560x1440 Extreme Preset + Raytracing 2560x1440 Extreme Preset + Raytracing + DLSS Balanced | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
| NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
UHD / 3 840 x 2 160 (+upscaling)
Uruchomienie Black Ops 7 w rozdzielczości 3,840 x 2,160 pikseli w ustawieniu Extreme, z ray tracingiem i bez skalowania w górę obciąża wszystkie obecnie dostępne procesory graficzne do laptopów, a nawet wysokiej klasy karty do komputerów stacjonarnych, takie jak GeForce RTX 4080.
W takim przypadku niemal nieuchronnie trzeba będzie polegać na DLSS i innych technologiach skalowania w górę lub po prostu w ogóle zrezygnować z ray tracingu.
| Call of Duty Black Ops 7 | |
| 3840x2160 Extreme Preset + Raytracing 3840x2160 Extreme Preset + Raytracing + DLSS Balanced | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
(Multi) Generowanie ramek
Wreszcie, zobaczą Państwo również kilka testów porównawczych z włączoną funkcją generowania klatek. Podobnie jak w przypadku większości tytułów, subiektywne wrażenia wizualne niekoniecznie muszą odpowiadać 1:1 ustalonym wartościom fps.
Zgodnie z oczekiwaniami, MFG 2x zapewnia przyzwoity wzrost wydajności. Z MFG 4x, laptop RTX 5090 może nawet przekroczyć 100 klatek na sekundę w 4K przy maksymalnych ustawieniach i z włączonym DLSS.
| 3.840 x 2160, Extreme Preset + Raytracing High | DLSSBalancedTransformer | DLSS BalancedTransformer+MFG2x | DLSS Balanced Transformer + MFG 4x |
| GeForce RTX 5090 Laptop | 39 fps | 61 fps | 117 fps |
| GeForce RTX 5080 Laptop | 32 kl/s | 54 kl/s | 98 kl/s |
Test systems
Call of Duty: Black Ops 7 performance overview
Ponieważ benchmarki gier są bardzo czasochłonne i mogą być czasami opóźnione ze względu na ograniczenia aktywacji, możemy zaprezentować tylko ograniczoną liczbę wyników w momencie publikacji artykułów. Dodatkowe wyniki GPU pojawią się później.
























