Notebookcheck Logo
Teaser

Recenzja Borderlands 4: (Prawie) bez szans bez DLSS & Co.

Potrzebny komputer wysokiej klasy?

Borderlands 4 okazuje się zabawną strzelanką z łupami, ale jest tak wymagająca, jeśli chodzi o sprzęt, że użycie technologii skalowania w górę jest prawie nieuniknione.
Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Gaming Laptop / Notebook Desktop Gamecheck

Verdict - Poorly optimized Unreal Engine 5 title

Liczba źle zaprogramowanych lub zoptymalizowanych gier ostatnio rośnie. Oprócz The Last of Us w ostatnich latach widzieliśmy również Oblivion Remaster, Indiana Jones, Star Wars Outlawsi Black Myth Wukong wyróżniają się pod tym względem negatywnie. Borderlands 4 mogło skorzystać na kilku tygodniach lub miesiącach dopracowywania. Podczas gdy notebooki średniej klasy zazwyczaj zmagają się ze strzelanką z łupami, skalowanie w górę jest niemal obowiązkowe na systemach z wyższej półki, przynajmniej przy wyższych rozdzielczościach i ustawieniach, jak pokazują nasze testy porównawcze. Miejmy nadzieję, że wydajność zostanie poprawiona za pomocą łatek.

Technology, settings & benchmark

Pod względem wizualnym Borderlands 4 prezentuje się dobrze, jeśli nie wybitnie. Począwszy od średnich ustawień, tytuł jest całkiem przyzwoity i osiąga dobre wyniki - podobnie jak jego poprzednicy - dzięki przyjemnemu komiksowemu wyglądowi, który czasami może nadrobić niezbyt ostre tekstury. Podobnie jak w przeszłości, jedną z głównych atrakcji jest płynny ruch w połączeniu z udaną strzelaniną. Humor również nie został zaniedbany, co widać po pierwszorzędnym otwarciu.

Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4

Użytkownicy komputerów PC mogą również oczekiwać rozbudowanego menu graficznego, które dla większej przejrzystości zostało podzielone na dwie zakładki. Podczas gdy "Podstawowe" zajmuje się podstawowymi aspektami, takimi jak rozdzielczość, sekcja "Zaawansowane" oferuje ponad 20 ustawień. Co wygodne, deweloperzy zintegrowali kilka ustawień wstępnych, od niskich do kiepskich. Na pokładzie znalazły się również nowoczesne technologie, takie jak generowanie klatek. Obsługiwane są również wszystkie obecne tryby skalowania, tj. DLSS, FSR i XeSS. Zmiany są stosowane bez ponownego uruchamiania, co oszczędza czas. Optymalizacja shaderów, do czego przyzwyczaiły nas różne tytuły, jest bardziej czasochłonna dopiero po pierwszym uruchomieniu gry.

Oprócz jednej lub dwóch awarii (zwłaszcza podczas wychodzenia z gry), napotkaliśmy również błąd w menu opcji (od 13.09.25). Po wybraniu rozdzielczości niższej niż natywna, wyższe rozdzielczości nagle przestają być wyświetlane. Problemu tego można uniknąć, przełączając się na chwilę z trybu pełnoekranowego na pełnoekranowy z oknem i z powrotem.

Borderlands 4
Borderlands 4
Borderlands 4

Szkoda też, że Borderlands 4, w przeciwieństwie do poprzedniej częścimusi radzić sobie bez wbudowanego benchmarku. Nasze pomiary opierają się na 30-sekundowym sprincie w pobliżu siedziby "Karmazynowego Ruchu Oporu", do której docieramy bezpośrednio po samouczku lub misji otwierającej (patrz wideo).

Results

FHD (1,920 x 1,080)

Jak wspomnieliśmy na początku, Borderlands 4 okazuje się bardzo wymagające dla GPU. Nawet w rozdzielczości Full HD, układy ze średniej półki mają czasem problemy z osiągnięciem płynnej liczby klatek na sekundę. W przypadku RTX 5060 Laptopna przykład, tylko na minimalnych ustawieniach można uzyskać ponad 40 klatek na sekundę. Dla mieszanki 1,920 x 1,080 pikseli i maksymalnego ustawienia wstępnego, nawet mobilny RTX 5080 lub lepsza.

Borderlands 4
    1920x1080 Low Preset AA:FX     1920x1080 Medium Preset AA:FX     1920x1080 High Preset AA:FX     1920x1080 Badass Preset AA:FX
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
115.5 (39.3min, 52.4P0.1, 91.4P1) fps ∼100%
102.5 (31.3min, 40.7P0.1, 69P1) fps ∼100%
87.1 (19.8min, 51.5P0.1, 70.1P1) fps ∼100%
63.9 (27.3min, 30.6P0.1, 44.6P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
98.4 (19.8min, 29P0.1, 53.1P1) fps ∼85%
82 (20.6min, 25.3P0.1, 45.3P1) fps ∼80%
68.7 (21.7min, 27.3P0.1, 52.7P1) fps ∼79%
48.5 (17.1min, 20.2P0.1, 30.5P1) fps ∼76%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
96 (28.6min, 33.5P0.1, 54.8P1) fps ∼83%
75.6 (30.1min, 38.8P0.1, 54.5P1) fps ∼74%
64.1 (33.9min, 38.3P0.1, 54.4P1) fps ∼74%
45.5 (12.7min, 15.8P0.1, 31.3P1) fps ∼71%
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, R9 7945HX
Asus ROG Strix Scar 17 G733PY-XS96
83.2 (47.2min, 51P0.1, 62.3P1) fps ∼72%
70 (49.7min, 52P0.1, 56.3P1) fps ∼68%
54.8 (24.3min, 35.1P0.1, 40.8P1) fps ∼63%
37.9 (11.1min, 16.4P0.1, 25.1P1) fps ∼59%
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX
Razer Blade 16 Early 2023
58.5 (9.24min, 14.4P0.1, 37.4P1) fps ∼67%
30.5 (0.2834min, 1.091P0.1, 15P1) fps ∼48%
NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop, Ryzen AI 7 350
Schenker XMG Core 15 (M25)
42.8 (19.4min, 19.8P0.1, 30P1) fps ∼37%
34.7 (13.4min, 15.2P0.1, 24.7P1) fps ∼34%
28.7 (17.5min, 19.9P0.1, 23.3P1) fps ∼33%
21.2 (12.5min, 12.5P0.1, 15.6P1) fps ∼33%
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H
Lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H
39.1 (19.7min, 31.6P0.1, 35.7P1) fps ∼34%
30.7 (3.66min, 7.4P0.1, 26.7P1) fps ∼30%
23.2 (17.1min, 17.6P0.1, 19.6P1) fps ∼27%
13.8 (0.1687min, 0.666P0.1, 3.72P1) fps ∼22%

QHD (2560 x 1440)

Wszystkie obecne notebooki zawodzą w zakresie QHD, jeśli wybrany jest najwyższy poziom szczegółowości i nie jest używany upscaling. Z pomocą DLSS Quality, topowe modele, RTX 5080 Laptop i RTX 5090 Laptop, przynajmniej zbliżają się do poziomu 60 FPS.

Borderlands 4
    2560x1440 Badass Preset AA:FX     2560x1440 Badass Preset + Quality DLSS
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
43.6 (16.3min, 28.5P0.1, 35.5P1) fps ∼100%
71.6 (28.4min, 33.3P0.1, 61.9P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
32.8 (10.1min, 10.4P0.1, 22.5P1) fps ∼75%
54.9 (21.1min, 30.4P0.1, 42.3P1) fps ∼77%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
31.5 (13.7min, 20.2P0.1, 26.7P1) fps ∼72%
52.4 (26min, 40.6P0.1, 45.7P1) fps ∼73%
NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop, Ryzen AI 7 350
Schenker XMG Core 15 (M25)
11.5 (6.23min, 6.25P0.1, 6.44P1) fps ∼26%
21.9 (12.6min, 13.6P0.1, 16.1P1) fps ∼31%

UHD (3 840 x 2 160)

Sprawy przybierają naprawdę szalony obrót w przypadku wyświetlaczy 4K. Tutaj nawet najlepsze akceleratory nie poradzą sobie bez skalowania w górę, dlatego też zalecamy połączenie DLSS/FSR i generowania klatek. Bazując na RTX 4080 wyraźnie widać, że stara generacja pozostaje w tyle za nowymi modelami 5000 pod względem generowania klatek, które są zdolne do MFG 4X.

Borderlands 4
    3840x2160 Badass Preset AA:FX     3840x2160 Badass Preset + Quality DLSS + Max. FG
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
21.7 (1.311min, 1.967P0.1, 15.3P1) fps ∼100%
74.2 (17.2min, 27.3P0.1, 34.2P1) fps ∼69%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
18.6 (12.6min, 12.9P0.1, 16.8P1) fps ∼86%
107.1 (12.6min, 35.2P0.1, 75.2P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
16.8 (12.5min, 13.1P0.1, 15.1P1) fps ∼77%
98.2 (21.6min, 21.9P0.1, 25.1P1) fps ∼92%

Test systems

Razer Blade 16 2025 (RTX 5090)
Razer Blade 16 2025 (RTX 5090)
Tuxedo Stellaris 16 Gen7 (RTX 5080)
Tuxedo Stellaris 16 Gen7 (RTX 5080)
XMG Neo 16 E23 (RTX 4090)
XMG Neo 16 E23 (RTX 4090)
Razer Blade 16 Mid 23 (RTX 4080)
Razer Blade 16 Mid 23 (RTX 4080)
XMG Pro 15 E23 (RTX 4070)
XMG Pro 15 E23 (RTX 4070)
Razer Blade 14 Mid 23 (RTX 4060)
Razer Blade 14 Mid 23 (RTX 4060)
Medion Erazer Scout E20 (RTX 4050)
Medion Erazer Scout E20 (RTX 4050)
Asus TUF Gaming Advantage A16 (RX 7600S)
Asus TUF Gaming Advantage A16 (RX 7600S)

Overview

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >Borderlands 4
 Borderlands 4 (2025)
niskie
1920x1080
Low Preset
FXAA
średnie
1920x1080
Medium Preset
FXAA
wysokie
1920x1080
High Preset
FXAA
ultra
1920x1080
Badass Preset
FXAA
QHD
2560x1440
Badass Preset
FXAA
4K
3840x2160
Badass Preset
FXAA
NVIDIA GeForce RTX 4080
115.5
102.5
87.1
63.9
43.6
21.7
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop
98.4
82
72.65n2
51.25n2
34.95n2
19.4n2
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop
96
75.6
64.1
45.5
31.5
16.8
NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU
83.2
70
54.8
37.9
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU
58.5
30.5
26.2
NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop
52.3
42.5
27.4
NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop
42.8
34.7
28.7
21.2
11.5
NVIDIA GeForce RTX 5050 Laptop
37.15n2
29.8n2
16.25n2
NVIDIA GeForce RTX 3060
42.5
34.6
26.8
19.6
NVIDIA GeForce RTX 2070 (Desktop)
33.6
30.1
22.8
14.8
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU
39.1
30.7
23.2
13.8
Intel Arc A770M
29.9
29.6
Intel Arc Graphics 140V
17.25n2
16.6
14
AMD Radeon 860M
13.6
11.1
8.52
AMD Radeon 760M
10.3
9.17
6.7
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Liczba punktów odniesienia dla tej wartości mediany / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Recenzja Borderlands 4: (Prawie) bez szans bez DLSS & Co.
Florian Glaser, 2025-09-16 (Update: 2025-09-16)