
Recenzja Borderlands 4: (Prawie) bez szans bez DLSS & Co.
Potrzebny komputer wysokiej klasy?
Borderlands 4 okazuje się zabawną strzelanką z łupami, ale jest tak wymagająca, jeśli chodzi o sprzęt, że użycie technologii skalowania w górę jest prawie nieuniknione.Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Verdict - Poorly optimized Unreal Engine 5 title
Liczba źle zaprogramowanych lub zoptymalizowanych gier ostatnio rośnie. Oprócz The Last of Us w ostatnich latach widzieliśmy również Oblivion Remaster, Indiana Jones, Star Wars Outlawsi Black Myth Wukong wyróżniają się pod tym względem negatywnie. Borderlands 4 mogło skorzystać na kilku tygodniach lub miesiącach dopracowywania. Podczas gdy notebooki średniej klasy zazwyczaj zmagają się ze strzelanką z łupami, skalowanie w górę jest niemal obowiązkowe na systemach z wyższej półki, przynajmniej przy wyższych rozdzielczościach i ustawieniach, jak pokazują nasze testy porównawcze. Miejmy nadzieję, że wydajność zostanie poprawiona za pomocą łatek.
Technology, settings & benchmark
Pod względem wizualnym Borderlands 4 prezentuje się dobrze, jeśli nie wybitnie. Począwszy od średnich ustawień, tytuł jest całkiem przyzwoity i osiąga dobre wyniki - podobnie jak jego poprzednicy - dzięki przyjemnemu komiksowemu wyglądowi, który czasami może nadrobić niezbyt ostre tekstury. Podobnie jak w przeszłości, jedną z głównych atrakcji jest płynny ruch w połączeniu z udaną strzelaniną. Humor również nie został zaniedbany, co widać po pierwszorzędnym otwarciu.
Użytkownicy komputerów PC mogą również oczekiwać rozbudowanego menu graficznego, które dla większej przejrzystości zostało podzielone na dwie zakładki. Podczas gdy "Podstawowe" zajmuje się podstawowymi aspektami, takimi jak rozdzielczość, sekcja "Zaawansowane" oferuje ponad 20 ustawień. Co wygodne, deweloperzy zintegrowali kilka ustawień wstępnych, od niskich do kiepskich. Na pokładzie znalazły się również nowoczesne technologie, takie jak generowanie klatek. Obsługiwane są również wszystkie obecne tryby skalowania, tj. DLSS, FSR i XeSS. Zmiany są stosowane bez ponownego uruchamiania, co oszczędza czas. Optymalizacja shaderów, do czego przyzwyczaiły nas różne tytuły, jest bardziej czasochłonna dopiero po pierwszym uruchomieniu gry.
Oprócz jednej lub dwóch awarii (zwłaszcza podczas wychodzenia z gry), napotkaliśmy również błąd w menu opcji (od 13.09.25). Po wybraniu rozdzielczości niższej niż natywna, wyższe rozdzielczości nagle przestają być wyświetlane. Problemu tego można uniknąć, przełączając się na chwilę z trybu pełnoekranowego na pełnoekranowy z oknem i z powrotem.
Szkoda też, że Borderlands 4, w przeciwieństwie do poprzedniej częścimusi radzić sobie bez wbudowanego benchmarku. Nasze pomiary opierają się na 30-sekundowym sprincie w pobliżu siedziby "Karmazynowego Ruchu Oporu", do której docieramy bezpośrednio po samouczku lub misji otwierającej (patrz wideo).
Results
FHD (1,920 x 1,080)
Jak wspomnieliśmy na początku, Borderlands 4 okazuje się bardzo wymagające dla GPU. Nawet w rozdzielczości Full HD, układy ze średniej półki mają czasem problemy z osiągnięciem płynnej liczby klatek na sekundę. W przypadku RTX 5060 Laptopna przykład, tylko na minimalnych ustawieniach można uzyskać ponad 40 klatek na sekundę. Dla mieszanki 1,920 x 1,080 pikseli i maksymalnego ustawienia wstępnego, nawet mobilny RTX 5080 lub lepsza.
| Borderlands 4 | |
| 1920x1080 Low Preset AA:FX 1920x1080 Medium Preset AA:FX 1920x1080 High Preset AA:FX 1920x1080 Badass Preset AA:FX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4090 Laptop GPU, R9 7945HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop, Ryzen AI 7 350 | |
| NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
QHD (2560 x 1440)
Wszystkie obecne notebooki zawodzą w zakresie QHD, jeśli wybrany jest najwyższy poziom szczegółowości i nie jest używany upscaling. Z pomocą DLSS Quality, topowe modele, RTX 5080 Laptop i RTX 5090 Laptop, przynajmniej zbliżają się do poziomu 60 FPS.
| Borderlands 4 | |
| 2560x1440 Badass Preset AA:FX 2560x1440 Badass Preset + Quality DLSS | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop, Ryzen AI 7 350 | |
UHD (3 840 x 2 160)
Sprawy przybierają naprawdę szalony obrót w przypadku wyświetlaczy 4K. Tutaj nawet najlepsze akceleratory nie poradzą sobie bez skalowania w górę, dlatego też zalecamy połączenie DLSS/FSR i generowania klatek. Bazując na RTX 4080 wyraźnie widać, że stara generacja pozostaje w tyle za nowymi modelami 5000 pod względem generowania klatek, które są zdolne do MFG 4X.
| Borderlands 4 | |
| 3840x2160 Badass Preset AA:FX 3840x2160 Badass Preset + Quality DLSS + Max. FG | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
























