Notebookcheck Logo
Teaser

Najlepsza godzina Unreal Engine 5? Recenzja The Outer Worlds 2

RPG akcji z gwarantowaną dawką śmiechu.

Weterani gier fabularnych z Obsidian Entertainment powracają z kontynuacją swojej kosmicznej epopei, The Outer Worlds 2. Oprócz charakterystycznego humoru, gra zachwyca również oprawą wizualną i rozgrywką. Proszę czytać dalej, aby przekonać się, jak dobrze silnik Unreal Engine 5 wypadł w naszym teście.
Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Gaming Laptop / Notebook Desktop Gamecheck

Verdict - A successful and funny RPG with stunning visuals

Silnik Unreal Engine 5 firmy Epic zaliczył ostatnio kilka ciosów w swoją reputację. Pomimo ogromnego potencjału technicznego, jest on często krytykowany za słabą wydajność i różne problemy, a Epic i twórcy gier często wytykają się nawzajem palcami. Przechodząc od razu do rzeczy: choć The Outer Worlds 2 może być czasami wymagające i ma kilka dziwactw, gracze nie będą mieli do czynienia z techniczną katastrofą na poziomie Borderlands 4.

Podczas naszych sesji gra pozostawiła po sobie solidne lub bardzo pozytywne wrażenie - dzięki systemowi postaci, prezentacji, projektowi misji z wieloma podejściami i stylowi wizualnemu, który przywołuje miłe wspomnienia z serii Bioshock Serii Bioshock seria. The Outer Worlds 2 nie zaniedbuje również zabawnego humoru, dostarczając po drodze mnóstwo śmiechu. Nic dziwnego, że RPG akcji otrzymało wiele pochwał zarówno od krytyków, jak i graczy.

Technology, settings & benchmark

Pod względem wizualnym gra RPG nie pozostawia wiele do życzenia. Chociaż animacje twarzy postaci mogłyby wymagać pewnych ulepszeń, ogólna prezentacja jest bardzo atrakcyjna. Otoczenie jest bogate w szczegóły i posiada wyraźne tekstury, podczas gdy rozległa odległość rysowania i efekty wizualne są równie imponujące. Nawet na niskich ustawieniach The Outer Worlds 2 zachowuje swój charakterystyczny i stylowy wygląd.

Wydajność nie jest jednak całkowicie bezbłędna. Podobnie jak w przypadku wielu innych tytułów opartych na silniku Unreal Engine 5, gra czasami cierpi na zauważalne zacinanie się - niezależnie od sprzętu - i czasami potrzebuje kilku sekund, aby "zadomowić się" po załadowaniu. Kompilacja shaderów również następuje przed uruchomieniem gry, co może zająć kilka minut na systemach niższej klasy.

Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2

Menu graficzne w wersji PC jest imponująco rozbudowane, co ucieszy zarówno miłośników wydajności, jak i entuzjastów grafiki. Outer Worlds 2 oferuje wiele nowoczesnych funkcji, w tym opcje skalowania w górę, takie jak TSR, XeSS, FSR i DLSS - z obsługą generowania wielu klatek na kompatybilnych procesorach graficznych. Opcjonalnie dostępny jest również sprzętowy ray tracing. Kilka ustawień wstępnych pozwala graczom łatwo dostosować wszystkie ustawienia w sekcji "Grafika", a zmiany wchodzą w życie natychmiast, bez konieczności ponownego uruchamiania.

Zewnętrzne światy 2
Zewnętrzne światy 2

Ponieważ The Outer Worlds 2 nie zawiera wbudowanego benchmarku, do pomiaru wydajności wykorzystaliśmy sekwencję w grze - konkretnie misję "Sprawa warta zabicia", która rozgrywa się na stacji Horizon Point. Jak widać na poniższym filmie, biegliśmy sprintem wraz z głównym bohaterem po ustalonej trasie przez niecałe 30 sekund. Liczba klatek na sekundę została zarejestrowana przy użyciu narzędzia CapFrameX.

Results

FHD / 1,920 x 1,080

Przy rozdzielczości 1,920 × 1,080 pikseli, wymagania graficzne gry pozostają dość rozsądne. A GeForce RTX 5050 Laptop GPU poradzi sobie z wysokimi ustawieniami przy około 60 FPS, choć ustawienie Very High popycha je nieco za daleko. Aby uzyskać taki poziom wydajności, potrzebna będzie karta graficzna wyższej klasy lub podstawowej klasy high-end.

The Outer Worlds 2
    1920x1080 Low Preset     1920x1080 Medium Preset AA:T     1920x1080 High Preset AA:T     1920x1080 Very High Preset AA:T
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
163.4 (82.3min, 111.5P0.1, 137.7P1) fps ∼100%
143 (55.6min, 118.1P0.1, 125.3P1) fps ∼100%
94.1 (78.6min, 81.3P0.1, 83.3P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
103.6 (38.9min, 56.9P0.1, 82.5P1) fps ∼63%
93.2 (31.1min, 33.9P0.1, 78P1) fps ∼65%
75.5 (15.5min, 25.7P0.1, 60.8P1) fps ∼80%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
130.2 (31.2min, 38.3P0.1, 102.5P1) fps ∼80%
109.2 (64.1min, 77.5P0.1, 95.6P1) fps ∼76%
67.4 (39.4min, 55.5P0.1, 57.9P1) fps ∼72%
NVIDIA GeForce RTX 5050 Laptop, R5 240
Acer Nitro V 16 AI ANV16-42-R860
83.5 (15.7min, 38.2P0.1, 65P1) fps ∼100%
77.3 (49.6min, 54.4P0.1, 61.8P1) fps ∼47%
60 (27.2min, 31.2P0.1, 52.9P1) fps ∼42%
33.2 (27.7min, 28.1P0.1, 28.7P1) fps ∼35%

QHD / 2560 x 1440 (+ skalowanie w górę)

Mieszanka 2560 x 1440 pikseli i maksymalnych ustawień jest możliwa z GeForce RTX 5080 laptop jest całkiem grywalna. Interesujące: Dopóki korzysta się tylko z upscalingu, można zaobserwować niezły wzrost wydajności (z GeForce Laptopem RTX 5090 na przykład z 53 do 77 FPS przy DLSS Quality). Jeśli jednak aktywuje się również sprzętowe śledzenie promieni, liczba klatek na sekundę jest czasami gorsza niż bez skalowania w górę. Wygląda na to, że istnieje tu pewien limit wydajności, ponieważ wartości w 4K są miejscami niewiele niższe. Ergo: Obsidian powinien nadal pracować nad funkcją ray tracingu.

The Outer Worlds 2
    2560x1440 Very High Preset AA:T     2560x1440 Very High Preset + Raytracing + DLSS Quality
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
63.4 (54.1min, 54.5P0.1, 55.5P1) fps ∼100%
55.9 (42.8min, 45.3P0.1, 48.8P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
52.9 (40.2min, 40.8P0.1, 44.5P1) fps ∼83%
43.6 (22.5min, 22.6P0.1, 33.6P1) fps ∼78%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
45.8 (37.3min, 38.1P0.1, 39.2P1) fps ∼72%
42.1 (14.7min, 16.9P0.1, 33.4P1) fps ∼75%
NVIDIA GeForce RTX 5050 Laptop, R5 240
Acer Nitro V 16 AI ANV16-42-R860
21.5 (4.14min, 7.06P0.1, 18.2P1) fps ∼34%
32.8 (4.25min, 8.47P0.1, 23.3P1) fps ∼59%

UHD / 3 840 x 2 160 (ze skalowaniem w górę)

The Outer Worlds 2 mutuje w rażącego pożeracza zasobów w rozdzielczościach UHD. 3.rozdzielczość 840 x 2160 pikseli i ustawienie Very High przeciążają obecnie wszystkie dostępne układy GPU w notebookach. Nawet potężni przedstawiciele komputerów stacjonarnych, tacy jak GeForce RTX 4080 osiągają tutaj swoje limity. Jak zwykle, skalowanie w górę stanowi remedium. Uwzględniając sprzętowy ray tracing, mobilny RTX 5090 może osiągnąć w połowie akceptowalne rejony FPS (patrz tabela).

The Outer Worlds 2
    3840x2160 Very High Preset AA:T     3840x2160 Very High Preset + Raytracing + DLSS Quality
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
33.7 (30.2min, 30.3P0.1, 30.6P1) fps ∼100%
51.6 (46.1min, 46.8P0.1, 47.6P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
28.3 (23.5min, 23.7P0.1, 24.2P1) fps ∼84%
37.2 (16.2min, 18.2P0.1, 21.4P1) fps ∼72%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
24 (19.5min, 19.9P0.1, 20.8P1) fps ∼71%
35.3 (28.3min, 29.9P0.1, 34P1) fps ∼68%

(Multi) Generowanie ramek

Przetestowaliśmy również implementację generowania wielu klatek w grze. Zgodnie z oczekiwaniami, zapewnia ona znaczny wzrost wydajności, choć obraz nie zawsze wydaje się tak płynny i płynny, jak sugerują surowe liczby FPS. Na papierze, zarówno RTX 5080, jak i RTX 5090 osiągają około 60 FPS w 4K z włączonym MFG×2, a z MFG×4 mogą nawet przekroczyć 100 FPS w niektórych przypadkach.

3.840 x 2160, ustawienie wstępne bardzo wysokie + Raytracing Jakość DLSS Jakość DLSS + MFGx2 Jakość DLSS + MFGx4
GeForce RTX 5090 Laptop 37 fps 62 fps 117 fps
GeForce RTX 5080 Laptop 35 fps 55 fps 96 fps

Test systems

Razer Blade 16 2025 (RTX 5090)
Razer Blade 16 2025 (RTX 5090)
Tuxedo Stellaris 16 Gen7 (RTX 5080)
Tuxedo Stellaris 16 Gen7 (RTX 5080)
XMG Neo 16 E23 (RTX 4090)
XMG Neo 16 E23 (RTX 4090)
Razer Blade 16 Mid 23 (RTX 4080)
Razer Blade 16 Mid 23 (RTX 4080)
XMG Pro 15 E23 (RTX 4070)
XMG Pro 15 E23 (RTX 4070)
Razer Blade 14 Mid 23 (RTX 4060)
Razer Blade 14 Mid 23 (RTX 4060)
Medion Erazer Scout E20 (RTX 4050)
Medion Erazer Scout E20 (RTX 4050)
 

Overview

Ponieważ testy porównawcze w grach są niezwykle czasochłonne i czasami opóźnione przez ograniczenia aktywacji, jesteśmy w stanie uwzględnić tylko ograniczony zestaw wyników w momencie publikacji. Dodatkowe wyniki GPU zostaną dodane później.

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >The Outer Worlds 2
 The Outer Worlds 2 (2025)
niskie
1920x1080
Low Preset
średnie
1920x1080
Medium Preset
TAA
wysokie
1920x1080
High Preset
TAA
ultra
1920x1080
Very High Preset
TAA
QHD
2560x1440
Very High Preset
TAA
4K
3840x2160
Very High Preset
TAA
NVIDIA GeForce RTX 4080
163.4
143
94.1
63.4
33.7
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop
103.6
93.2
75.5
52.9
28.3
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop
130.2
109.2
67.4
45.8
24
NVIDIA GeForce RTX 5050 Laptop
83.5
77.3
60
33.2
21.5
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Liczba punktów odniesienia dla tej wartości mediany / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Najlepsza godzina Unreal Engine 5? Recenzja The Outer Worlds 2
Florian Glaser, 2025-11- 1 (Update: 2025-11- 1)