Notebookcheck Logo
Teaser

Recenzja The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered: Technologia i testy porównawcze

Następny świnia sprzętowa.

Ostatnio pojawia się coraz więcej gier, których wymagania systemowe przekraczają rozsądne granice (np. Indiana Jones & Stars Wars Outlaws). Zremasterowana wersja Obliviona również stanowi wyzwanie nawet dla najnowocześniejszych komputerów, jak pokazują nasze pomiary.
Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Gaming Laptop / Notebook Desktop Gamecheck

Technology, Settings & Benchmark

W przypadku The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered jest odwrotnie niż w przypadku wielu innych tytułów: Podczas gdy gracze są raczej pozytywnie nastawieni do gry, prasa czasami krytykuje ją za niedociągnięcia techniczne. Z pewnością możemy potwierdzić to drugie, ponieważ nawet na systemach high-end - niezależnie od ustawień - irytujące zacinanie może wystąpić od czasu do czasu (szczególnie na zewnątrz). Nie określilibyśmy tego tytułu jako całkowicie niegrywalnego, ale zdecydowanie mogłoby być lepiej. Pod względem wizualnym remaster prezentuje się bardzo dobrze. Nic dziwnego, skoro bazuje ona na potężnym silniku Unreal Engine 5, który zapewnia szykowne postacie i twarze, ostre tekstury i szczegółowe krajobrazy na wyższych poziomach, które wyraźnie odstają od oryginału. Jedynie miasta wydają się nieco sterylne jak na nasz gust.

Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered

Szczególnie spodobało nam się rozbudowane menu graficzne z jego nowoczesnymi funkcjami. Począwszy od obszaru ogólnego, w którym w razie potrzeby można ograniczyć liczbę klatek na sekundę i wyświetlić FPS lub obciążenie pamięci VRAM (ta ostatnia opcja była nadal wadliwa podczas testów). Ustawienia jakości również są naprawdę przydatne: Oprócz czterech presetów, mamy tu ponad 10 indywidualnych ustawień. Na pokładzie znajduje się również śledzenie promieni, przy czym domyślnie aktywowany jest tylko programowy strumień świetlny (maksymalny sprzętowy strumień świetlny jest używany z ustawień Ultra w FHD, QHD i UHD). Pakiet uzupełnia kilka zaawansowanych opcji, które dotyczą przede wszystkim wygładzania krawędzi (FXAA, TAA i TSR) oraz skalowania w górę. Oprócz XeSS, Oblivion Remastered obsługuje oczywiście również FSR i DLSS. Dwie ostatnie technologie można opcjonalnie uzupełnić o Frame Generation. Na pochwałę zasługuje również fakt, że wszystkie zmiany wprowadzane są bez konieczności ponownego uruchamiania gry, co pozwala zaoszczędzić czas. A skoro o czasie mowa: czas wczytywania jest bez zarzutu na mocnych systemach lub dyskach SSD. Nawiasem mówiąc, tytuł zajmuje niecałe 120 GB na urządzeniu pamięci masowej - imponująca liczba.

Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered
Oblivion Remastered

Do pomiaru prędkości wykorzystywany jest sprint w trudnym terenie. Używamy narzędzia CapFrameX do nagrywania ustalonej trasy przez niecałe 20 sekund (patrz wideo poniżej).

Results

FHD (1,920 x 1,080)

O ile obejdzie się bez silniejszych sprzętowych lumenów i maksymalnych ustawień wstępnych, głód systemu jest nadal w połowie akceptowalny. Mocniejsze iGPU, takie jak Radeon 780M mogą przynajmniej obsłużyć 1920 x 1080 pikseli i minimalne ustawienia z pewnym stopniem płynności. Układy średniej klasy na poziomie Radeon RX 7600S lub GeForce RTX 4050 Laptop generują ponad 40 klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD przy wysokich ustawieniach. Do ustawienia ultra i pełnego sprzętowego ray tracingu bez skalowania w górę potrzeba jednak co najmniej GeForce RTX 4080 laptop bez upscalingu - to jasne stwierdzenie.

The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered
    1920x1080 Low Preset     1920x1080 Medium Preset AA:T     1920x1080 High Preset AA:T     1920x1080 Ultra Preset AA:T
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
160.1 (27min, 52.5P0.1, 122.7P1) fps ∼100%
120.8 (29.2min, 48.4P0.1, 106.6P1) fps ∼100%
62.7 (14.2min, 26.2P0.1, 52.2P1) fps ∼100%
Nvidia GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Medion Erazer Beast 18 X1 MD62731
106.3 (8.81min, 29.1P0.1, 72.8P1) fps ∼66%
94.1 (24.4min, 32.3P0.1, 66P1) fps ∼78%
50.6 (14.8min, 17.9P0.1, 38.8P1) fps ∼81%
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX
Razer Blade 16 Mid 23
85.9 (29.2min, 32.5P0.1, 51.1P1) fps ∼54%
76.9 (19min, 27.9P0.1, 57P1) fps ∼64%
38.3 (12.3min, 12.7P0.1, 26.2P1) fps ∼61%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
79.2 (26.8min, 29.6P0.1, 55.3P1) fps ∼100%
76 (21.3min, 23.2P0.1, 43.7P1) fps ∼47%
52.7 (13.8min, 23.5P0.1, 41.8P1) fps ∼44%
25.3 (10min, 10.8P0.1, 19.5P1) fps ∼40%
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H
Medion Erazer Scout E20
78.1 (20.6min, 28.4P0.1, 50.6P1) fps ∼99%
64.7 (11.1min, 21.2P0.1, 45.6P1) fps ∼40%
43.1 (15.6min, 16.7P0.1, 30P1) fps ∼36%
13.5 (7.1min, 7.17P0.1, 8.44P1) fps ∼22%
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS
Asus TUF Gaming Advantage A16
65.2 (20min, 23.4P0.1, 54.6P1) fps ∼82%
64.4 (21.6min, 24.5P0.1, 49.8P1) fps ∼40%
43.9 (12.1min, 17.1P0.1, 32.2P1) fps ∼36%
9.68 (4.91min, 5.05P0.1, 5.88P1) fps ∼15%
AMD Radeon 780M, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
40.4 (13.7min, 15.1P0.1, 21.9P1) fps ∼51%
23.6 (10.2min, 11P0.1, 16.1P1) fps ∼15%
14.8 (5min, 5.38P0.1, 8.99P1) fps ∼12%

QHD (2560 x 1440)

Przy mieszance 2560 x 1440 pikseli i w pełni podkręconych detalach, prawie wszystkie procesory graficzne w notebookach osiągają swój limit, tylko mobilne GeForce RTX 5080 zbliża się do poziomu 40 FPS. Sprawy wyglądają znacznie lepiej przy włączonym skalowaniu w górę, gdzie mobilny RTX 4080 jest wystarczający do uzyskania grywalnej liczby klatek na sekundę.

The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered
    2560x1440 Ultra Preset AA:T     2560x1440 Ultra Preset + Quality FSR     2560x1440 Ultra Preset + Quality DLSS
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
46.4 (22.2min, 28.5P0.1, 38.8P1) fps ∼100%
65.7 (29.7min, 32.2P0.1, 55.7P1) fps ∼100%
Nvidia GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Medion Erazer Beast 18 X1 MD62731
36.6 (18.8min, 21.6P0.1, 30.3P1) fps ∼79%
53.2 (20.7min, 22.9P0.1, 42P1) fps ∼81%
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX
Razer Blade 16 Mid 23
27.4 (11.6min, 12.5P0.1, 21.8P1) fps ∼59%
40.8 (18.4min, 19.6P0.1, 26.8P1) fps ∼62%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
16 (7.75min, 8.42P0.1, 11.5P1) fps ∼34%
26.9 (9.83min, 12.5P0.1, 22.2P1) fps ∼41%
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H
Medion Erazer Scout E20
7.97 (4.7min, 4.8P0.1, 5.7P1) fps ∼17%
14.9 (4.86min, 5.39P0.1, 9.64P1) fps ∼23%
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS
Asus TUF Gaming Advantage A16
5.32 (3.54min, 3.57P0.1, 3.81P1) fps ∼11%
8.67 (1.618min, 1.81P0.1, 5.58P1) fps ∼100%

UHD (3 840 x 2 160)

The Elder Scrolls IV mutuje w absolutnego sprzętowego zabójcę w 4K. 3,840 x 2,160 pikseli i preset Ultra przeciążają nawet większość high-endowych przedstawicieli komputerów stacjonarnych, a "pełnoprawny" RTX 4080 na przykład, osiąga tylko przyzwoite wyniki, w tym DLSS.

The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered
    3840x2160 Ultra Preset AA:T     3840x2160 Ultra Preset + Quality DLSS
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
28.4 (20.7min, 21P0.1, 24.7P1) fps ∼100%
43.2 (27.1min, 28.4P0.1, 37.6P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX
Razer Blade 16 Mid 23
16.1 (9.7min, 10.4P0.1, 13.2P1) fps ∼57%
25 (10.8min, 11.4P0.1, 18.6P1) fps ∼58%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
4.49 (1.062min, 1.115P0.1, 1.891P1) fps ∼16%
13.8 (8.06min, 8.07P0.1, 10.2P1) fps ∼32%
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H
Medion Erazer Scout E20
1.884 (1.008min, 1.016P0.1, 1.094P1) fps ∼7%
6.02 (4.38min, 4.38P0.1, 4.43P1) fps ∼14%

Verdict- Unreal Engine 5 creates a great look, but struggles with stuttering

Oczekiwanie na łatkę do tej pory się nie opłaciło: The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered tak naprawdę nie oferuje satysfakcjonującej wydajności nawet kilka tygodni po premierze. Chwilowe czkawki mogą być mniej lub bardziej irytujące w zależności od nastroju, ale pod względem programistycznym i optymalizacyjnym są faux pas, które po raz kolejny rzucają złe światło na porty PC. Bez potężnego akceleratora graficznego, generalnie trzeba zadowolić się umiarkowanymi rozdzielczościami lub ustawieniami, chociaż skalowanie w górę i generowanie klatek może znacznie zmniejszyć głód grafiki. Miejmy nadzieję, że wydawca Bethesda będzie jeszcze łaskaw zająć się problemami z wydajnością, zwłaszcza jeśli chodzi o zacinanie się.

Standard-Test System

Model Cena
Laptop XMG Neo 16 E23
Intel Core i9-13900HX
Nvidia GeForce RTX 4090 Laptop GPU
od 2 329 euro
Laptop Razer Blade 16 (2023)
Procesor Intel Core i9-13950HX
Karta graficzna Nvidia GeForce RTX 4080 Laptop
od 3 599 euro
Laptop XMG Pro 15 E23
Procesor Intel Core i9-13900HX
Karta graficzna do laptopa Nvidia GeForce RTX 4070
od 1 849 euro
Laptop Razer Blade 14 (2023)
AMD Ryzen 9 7940HS
Nvidia GeForce RTX 4060 Karta graficzna do laptopa
od 2 499 euro
Laptop Medion Erazer Scout E20
Intel Core i7-13700H
Nvidia GeForce RTX 4050 Laptop GPU
od 1699 euro
Laptop Asus TUF Gaming A16
AMD Ryzen 7 7735HS
AMD Radeon RX 7600S
od 1 399 euro
Laptop Asus Zenbook S 14 UX5406
Intel Core Ultra 7 258V
Intel Arc Graphics 140V
od 1 699 euro

Overview

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered
 The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered (2025)
niskie
1920x1080
Low Preset
średnie
1920x1080
Medium Preset
TAA
wysokie
1920x1080
High Preset
TAA
ultra
1920x1080
Ultra Preset
TAA
QHD
2560x1440
Ultra Preset
TAA
4K
3840x2160
Ultra Preset
TAA
NVIDIA GeForce RTX 4080
160.1
120.8
62.7
46.4
28.4
Nvidia GeForce RTX 5080 Laptop
106.3
94.1
50.6
36.6
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU
85.9
76.9
38.3
27.4
16.1
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU
79.2
76
52.7
25.3
16
4.49
AMD Radeon RX 7600S
65.2
64.4
43.9
9.68
5.32
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU
78.1
64.7
43.1
13.5
7.97
1.88
AMD Radeon 780M
40.4
23.6
14.8
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Liczba punktów odniesienia dla tej wartości mediany / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Recenzja The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered: Technologia i testy porównawcze
Florian Glaser, 2025-05-15 (Update: 2025-05-15)