
Recenzja The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered: Technologia i testy porównawcze
Następny świnia sprzętowa.
Ostatnio pojawia się coraz więcej gier, których wymagania systemowe przekraczają rozsądne granice (np. Indiana Jones & Stars Wars Outlaws). Zremasterowana wersja Obliviona również stanowi wyzwanie nawet dla najnowocześniejszych komputerów, jak pokazują nasze pomiary.Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Technology, Settings & Benchmark
W przypadku The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered jest odwrotnie niż w przypadku wielu innych tytułów: Podczas gdy gracze są raczej pozytywnie nastawieni do gry, prasa czasami krytykuje ją za niedociągnięcia techniczne. Z pewnością możemy potwierdzić to drugie, ponieważ nawet na systemach high-end - niezależnie od ustawień - irytujące zacinanie może wystąpić od czasu do czasu (szczególnie na zewnątrz). Nie określilibyśmy tego tytułu jako całkowicie niegrywalnego, ale zdecydowanie mogłoby być lepiej. Pod względem wizualnym remaster prezentuje się bardzo dobrze. Nic dziwnego, skoro bazuje ona na potężnym silniku Unreal Engine 5, który zapewnia szykowne postacie i twarze, ostre tekstury i szczegółowe krajobrazy na wyższych poziomach, które wyraźnie odstają od oryginału. Jedynie miasta wydają się nieco sterylne jak na nasz gust.
Szczególnie spodobało nam się rozbudowane menu graficzne z jego nowoczesnymi funkcjami. Począwszy od obszaru ogólnego, w którym w razie potrzeby można ograniczyć liczbę klatek na sekundę i wyświetlić FPS lub obciążenie pamięci VRAM (ta ostatnia opcja była nadal wadliwa podczas testów). Ustawienia jakości również są naprawdę przydatne: Oprócz czterech presetów, mamy tu ponad 10 indywidualnych ustawień. Na pokładzie znajduje się również śledzenie promieni, przy czym domyślnie aktywowany jest tylko programowy strumień świetlny (maksymalny sprzętowy strumień świetlny jest używany z ustawień Ultra w FHD, QHD i UHD). Pakiet uzupełnia kilka zaawansowanych opcji, które dotyczą przede wszystkim wygładzania krawędzi (FXAA, TAA i TSR) oraz skalowania w górę. Oprócz XeSS, Oblivion Remastered obsługuje oczywiście również FSR i DLSS. Dwie ostatnie technologie można opcjonalnie uzupełnić o Frame Generation. Na pochwałę zasługuje również fakt, że wszystkie zmiany wprowadzane są bez konieczności ponownego uruchamiania gry, co pozwala zaoszczędzić czas. A skoro o czasie mowa: czas wczytywania jest bez zarzutu na mocnych systemach lub dyskach SSD. Nawiasem mówiąc, tytuł zajmuje niecałe 120 GB na urządzeniu pamięci masowej - imponująca liczba.
Do pomiaru prędkości wykorzystywany jest sprint w trudnym terenie. Używamy narzędzia CapFrameX do nagrywania ustalonej trasy przez niecałe 20 sekund (patrz wideo poniżej).
Results
FHD (1,920 x 1,080)
O ile obejdzie się bez silniejszych sprzętowych lumenów i maksymalnych ustawień wstępnych, głód systemu jest nadal w połowie akceptowalny. Mocniejsze iGPU, takie jak Radeon 780M mogą przynajmniej obsłużyć 1920 x 1080 pikseli i minimalne ustawienia z pewnym stopniem płynności. Układy średniej klasy na poziomie Radeon RX 7600S lub GeForce RTX 4050 Laptop generują ponad 40 klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD przy wysokich ustawieniach. Do ustawienia ultra i pełnego sprzętowego ray tracingu bez skalowania w górę potrzeba jednak co najmniej GeForce RTX 4080 laptop bez upscalingu - to jasne stwierdzenie.
The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered | |
1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset AA:T 1920x1080 High Preset AA:T 1920x1080 Ultra Preset AA:T | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
Nvidia GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS | |
AMD Radeon 780M, R9 7940HS |
QHD (2560 x 1440)
Przy mieszance 2560 x 1440 pikseli i w pełni podkręconych detalach, prawie wszystkie procesory graficzne w notebookach osiągają swój limit, tylko mobilne GeForce RTX 5080 zbliża się do poziomu 40 FPS. Sprawy wyglądają znacznie lepiej przy włączonym skalowaniu w górę, gdzie mobilny RTX 4080 jest wystarczający do uzyskania grywalnej liczby klatek na sekundę.
The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered | |
2560x1440 Ultra Preset AA:T 2560x1440 Ultra Preset + Quality FSR 2560x1440 Ultra Preset + Quality DLSS | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
Nvidia GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H | |
AMD Radeon RX 7600S, R7 7735HS |
UHD (3 840 x 2 160)
The Elder Scrolls IV mutuje w absolutnego sprzętowego zabójcę w 4K. 3,840 x 2,160 pikseli i preset Ultra przeciążają nawet większość high-endowych przedstawicieli komputerów stacjonarnych, a "pełnoprawny" RTX 4080 na przykład, osiąga tylko przyzwoite wyniki, w tym DLSS.
The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered | |
3840x2160 Ultra Preset AA:T 3840x2160 Ultra Preset + Quality DLSS | |
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU, i9-13950HX | |
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
NVIDIA GeForce RTX 4050 Laptop GPU, i7-13700H |
Verdict- Unreal Engine 5 creates a great look, but struggles with stuttering
Oczekiwanie na łatkę do tej pory się nie opłaciło: The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered tak naprawdę nie oferuje satysfakcjonującej wydajności nawet kilka tygodni po premierze. Chwilowe czkawki mogą być mniej lub bardziej irytujące w zależności od nastroju, ale pod względem programistycznym i optymalizacyjnym są faux pas, które po raz kolejny rzucają złe światło na porty PC. Bez potężnego akceleratora graficznego, generalnie trzeba zadowolić się umiarkowanymi rozdzielczościami lub ustawieniami, chociaż skalowanie w górę i generowanie klatek może znacznie zmniejszyć głód grafiki. Miejmy nadzieję, że wydawca Bethesda będzie jeszcze łaskaw zająć się problemami z wydajnością, zwłaszcza jeśli chodzi o zacinanie się.
Standard-Test System
Model | Cena | |
---|---|---|
![]() |
XMG Neo 16 E23 Intel Core i9-13900HX Nvidia GeForce RTX 4090 Laptop GPU |
od 2 329 euro |
![]() |
Razer Blade 16 (2023) Procesor Intel Core i9-13950HX Karta graficzna Nvidia GeForce RTX 4080 Laptop |
od 3 599 euro |
![]() |
XMG Pro 15 E23 Procesor Intel Core i9-13900HX Karta graficzna do laptopa Nvidia GeForce RTX 4070 |
od 1 849 euro |
![]() |
Razer Blade 14 (2023) AMD Ryzen 9 7940HS Nvidia GeForce RTX 4060 Karta graficzna do laptopa |
od 2 499 euro |
![]() |
Medion Erazer Scout E20 Intel Core i7-13700H Nvidia GeForce RTX 4050 Laptop GPU |
od 1699 euro |
![]() |
Asus TUF Gaming A16 AMD Ryzen 7 7735HS AMD Radeon RX 7600S |
od 1 399 euro |
![]() |
Asus Zenbook S 14 UX5406 Intel Core Ultra 7 258V Intel Arc Graphics 140V |
od 1 699 euro |