Tesla rozpoczęła swoją usługę platformy Robotaxi od zwykłych jednostek Model Y, a nie od dedykowanej Cybercab, którą ujawniła podczas hucznego wydarzenia w stylu Hollywood w zeszłym roku.
Powodem jest to, że musi najpierw przetestować trasy w sposób ograniczony geograficznie, aby zwiększyć bezpieczeństwo, jednocześnie walidując operację przywoływania i płatności Robotaxi, zanim wdroży usługę tani w produkcji, ale dziwaczną koncepcję Cybercab.
Tesla wyobraziła sobie Cybercab jako dwumiejscowy pojazd bez pedałów i kierownicy, wyposażony w niewielki akumulator o pojemności 40 kWh, który będzie ładowany bezprzewodowo bez konieczności zakupu portu NACS. Celem było wykorzystanie gotowych części Modelu Y części i pominięcie wszystkiego, na czym można zaoszczędzić, tak aby Cybercab był jak najtańszy w produkcji.
Ostatecznie doprowadziłoby to do bardzo niskich kosztów operacyjnych które Elon Musk szacuje na 25-30 centów za milę, gdy Cybercab będzie produkowany masowo z odpowiednim efektem skali.
Chociaż istnieją już przykłady pojazdów elektrycznych oferujących ładowanie bezprzewodowe z obiecanym przez Teslę ponad 90% wskaźnikiem wydajności, nie ma jeszcze żadnych dwumiejscowych pojazdów bez kierownicy. Tesla i Waymo walczą o dominację robotaxi na drogach głównych miast USA, ale obaj robią to za pomocą pięciomiejscowych SUV-ów, a nie zoptymalizowanych pojazdów dedykowanych, takich jak Cybercab.
Jak wspomniano, powodem, dla którego Cybercab od samego początku był przewidziany jako dwumiejscowy, jest to, że Tesla stara się, aby był jak najtańszy. Po jego odsłonięciu Elon Musk wspomniał, że będzie kosztował poniżej 30 000 USD, ale analitycy branżowi szacują koszt produkcji na 15 000 USD możliwy do osiągnięcia gdy Cybercab wejdzie do masowej produkcji.
Dwumiejscowa koncepcja została teraz potwierdzona przez najnowsze statystyki dotyczące obłożenia Waymo. Okazuje się, że 90% przejazdów robotaxi bez kierowcy odbywa się z jedną lub dwiema osobami. Zdecydowana większość z nich jeździ również z jedną osobą, a tylko 9% obejmuje co najmniej jedną osobę na przednich siedzeniach.
Byłoby zatem marnotrawstwem pieniędzy i komponentów, aby Cybercab był czymś innym niż kompaktowym i wydajnym dwumiejscowym pojazdem, tak jak jest obecnie zaprojektowany. Cybercab został już przyłapany na walidacji na drogach publicznych, a Tesla zamierza dodać go do floty Robotaxi w 2026 roku.
Uniwersalne złącze ścienne Tesla z 24-calowym kablem można kupić na Amazon
Źródło(a)
Karim Toubajie (LinkedIn) via EVUniverse









