Zanim administracja prezydenta Bidena wprowadziła federalne dotacje podatkowe na akumulatory i pojazdy elektryczne wyprodukowane w USA, Tesla oferowała swoje najtańsze pojazdy o standardowym zasięgu z chińskimi akumulatorami.
Pochodzące od największego na świecie producenta baterii, te ogniwa fosforanu żelaza CATL (LFP) sprawiały, że pojazdy takie jak podstawowy Model 3 nie kwalifikowały się do federalnej ulgi podatkowej, ponieważ były one montowane tylko w paczkach we Fremont, ale komponenty były produkowane w Chinach.
Tesla zdecydowała się więc zbudować własną fabrykę akumulatorów LFP, ponieważ przystępna cenowo technologia LFP jest wykorzystywana nie tylko w pojazdach elektrycznych na rynku masowym, ale stanowi również budulec produktów do magazynowania energii, od popularnych mobilnych elektrowni z linii Anker Solix po duże megapaki Tesli.
Podczas gdy czysta energia Bidena ulgi podatkowe mogą być teraz na celowniku w ramach tak zwanego budżetu federalnego Big Beautiful Bill, który został poddany pod głosowanie, Tesla nadal kontynuuje budowę fabryki akumulatorów LFP.
Firma ogłosiła, że instalacja linii produkcyjnej ogniw LFP w Nevadzie jest "bliska ukończenia", co oznacza, że jej pierwsze produkty z wyprodukowanymi w USA bateriami LFP powinny być tuż za rogiem. Tesla dostarcza obecnie swój najtańszy Model Y RWD z ogniwami 2170, które nie są wykonane z niedrogiej chemii fosforanu żelaza, więc fabryka LFP może przynieść jeszcze tańszy Model Y RWD i wskrzesić Model 3 o standardowym zasięgu jako najtańszy pojazd Tesli.
Okaże się jednak, jak konkurencyjna będzie nowa bateria Tesla LFP. Tesla chciała obejść wymagania dotyczące ulgi podatkowej made-in-USA w sposób Ford zrobił to dla własnej fabryki ogniw LFP. Zamiast bezpośrednio kupować chińskie ogniwa, po prostu sprawdzili CATL pod kątem wyposażenia linii produkcyjnej i know-how.
Podczas gdy takie podejście nominalnie kwalifikuje baterie Tesla LFP do federalnej dotacji w wysokości 45 USD/kWh na gotowy pakiet, ulga podatkowa może zniknąć już w tym roku, a Tesla pozostanie ze stosunkowo przestarzałym sprzętem. Nowoczesne ogniwa LFP firmy CATL, które zasilają bezpośrednich konkurentów Modelu Y, takich jak Xiaomi YU7 charakteryzują się jedną z najwyższych gęstości energii w swojej klasie i oferują szybkie, 12-minutowe ładowanie. Sprzęt sprzedany Tesli będzie miał jednak dwa lata, zanim fabryka w Nevadzie zacznie masowo produkować ogniwa wyprodukowane w USA.
Jest również mało prawdopodobne, aby Tesla zastosowała tańszą, ale złożoną technologię suchej suchych elektrod z baterii 4680 Cybertruck do ogniw LFP, ponieważ CATL wykorzystuje inny współczynnik kształtu i metodę produkcji ogniw fosforanu żelaza.
Mimo to, chociaż amerykańskie baterie Tesla LFP mogą nie być konkurencyjne cenowo w stosunku do tych pochodzących bezpośrednio z CATL, zmniejszą one zależność Tesli od Chin w zakresie Megapacków i mogą pozwolić na wprowadzenie tańszych wersji Modelu Y i Modelu 3 również na rynek amerykański.