
Recenzja ARC Raiders: Pretendent do gry roku
Niespodziewany trafiony.
ARC Raiders podbiło serca zarówno graczy, jak i krytyków, zdobywając powszechne uznanie jako jedna z wyróżniających się strzelanek wydobywczych tego roku. W naszej recenzji dowiemy się, czy gra oparta na silniku Unreal Engine 5 spełnia oczekiwania graczy pod względem technicznym, czy też po raz kolejny nawiedza ją szereg typowych problemów.Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Verdict - Exciting game, well optimized
Wydobywcza strzelanka dla mas - tak najprościej można podsumować ARC Raiders od Embark Studios. Podczas gdy inne gry z tego gatunku, takie jak Escape from Tarkov, miały trudności z przebiciem się do głównego nurtu - prawdopodobnie ze względu na strome krzywe uczenia się i ograniczoną dostępność - ARC Raiders udaje się zrobić prawie wszystko dobrze, dzięki czemu jest zachęcający dla szerokiego grona odbiorców.
Bardzo dobrze bawiliśmy się przy tym trzecioosobowym tytule i od razu chcieliśmy grać dalej. W dużej mierze wynika to z porywającego wprowadzenia - zarówno filmowego otwarcia, jak i samouczka - pełnego atmosfery i jasnych wyjaśnień podstawowych systemów gry. Kilka pierwszych meczów jest niezwykle intensywnych, wzbudzając ciekawość unikalnym, wciągającym światem, jednocześnie podnosząc puls dzięki napiętym starciom zarówno z ludźmi, jak i maszynami. Płynne, responsywne sterowanie i stylowe animacje zapewniają doskonałe poczucie ruchu. Długotrwałe zaangażowanie jest niemal gwarantowane dzięki satysfakcjonującemu połączeniu systemów łupów i rzemiosła, wciągających zadań i głębokiego drzewka umiejętności, które nagradza dalszą grę.
Technology, settings & benchmark
Styl wizualny gry zasługuje na uznanie - łączy naturalne krajobrazy z nowoczesnymi elementami przemysłowymi i technologicznymi w niezwykle spójny sposób. Czysty, futurystyczny design również wyróżnia się jako duży plus. Podczas testów napotkaliśmy kilka błędów, szczególnie podczas zmiany rozdzielczości, co czasami powodowało nieprawidłowe skalowanie HUD. Nieco rozczarowujące jest również to, że niektóre obiekty lub efekty, takie jak cienie, czasami pojawiają się niezależnie od wybranych ustawień. Mimo to, ARC Raiders prezentuje jedną z najbardziej stabilnych i imponujących wizualnie implementacji silnika Unreal Engine 5.
Wydajność jest doskonała, a gra jest zaskakująco kompaktowa, z rozmiarem do pobrania wynoszącym około 27 GB (stan na 3 listopada 2025 r.). Niemniej jednak, czas uruchamiania mógłby zostać nieco zoptymalizowany. Z drugiej strony, wstępne ładowanie shaderów jest zauważalnie krótsze niż w wielu innych tytułach opartych na UE5.
Zespół stojący za ARC Raiders zasługuje również na uznanie za rozbudowane menu opcji, które w wygodny sposób stosuje większość zmian natychmiast - bez konieczności ponownego uruchamiania. Wielu deweloperów mogłoby się czegoś nauczyć z jasnych, szczegółowych objaśnień każdego ustawienia. Zgodnie z oczekiwaniami, ta strzelanka obsługuje pełen zestaw nowoczesnych funkcji graficznych, w tym generowanie klatek, śledzenie promieni i różne technologie skalowania w górę. Oprócz TAAU i TSR, ARC Raiders obsługuje również DLSS, XeSS i FSR.
Jedynym nieco zastanawiającym aspektem jest włączenie trzech oddzielnych kontrolek rozdzielczości (patrz zrzuty ekranu) - to trochę przesada, która może łatwo zmylić graczy.
Różne ustawienia graficzne wpływają przede wszystkim na odległość rysowania - zwłaszcza poziom szczegółowości i gęstość roślinności - jak pokazano na naszych zdjęciach porównawczych. Jakość tekstur pozostaje imponująca nawet na najniższych ustawieniach, ale zdecydowanie warto włączyć antyaliasing. Bez niego wiele elementów sceny, takich jak włosy bohatera, ma tendencję do zauważalnego migotania.
Tak zwana strzelnica treningowa służy jako nasza sekwencja wzorcowa, dostępna po ukończeniu czterech meczów. Podczas testów biegliśmy sprintem w linii prostej ulicą na świeżym powietrzu przez około 20 sekund - do momentu, gdy postaci skończyła się wytrzymałość (patrz wideo). W przeciwieństwie do prawdziwych meczów, w których brakuje stałego punktu startowego, ta metoda zapewnia spójne, powtarzalne wyniki.
Results
FHD / 1,920 x 1,080
Jak wspomnieliśmy wcześniej, wymagania sprzętowe dla tytułu opartego na silniku Unreal Engine 5 są zaskakująco umiarkowane. Podczas gdy słabsze iGPU - takie jak Radeon 820M - mają trudności z osiągnięciem grywalnej wydajności w rozdzielczości 1920 × 1080 na minimalnych ustawieniach bez skalowania w górę, układy GPU średniej klasy, takie jak GeForce RTX 4060 Laptop płynnie radzą sobie z grą przy maksymalnych ustawieniach, zapewniając prawie 60 FPS w rozdzielczości Full HD - z włączonym pełnym śledzeniem promieni.
| ARC Raiders | |
| 1920x1080 Low Preset 1920x1080 Medium Preset AA:TSR 1920x1080 High Preset AA:TSR 1920x1080 Epic Preset + Epic Raytracing AA:TSR | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
| NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
| AMD Radeon 820M, Ryzen AI 5 330 | |
QHD / 2560 x 1440 (+ skalowanie w górę)
Aby cieszyć się ARC Raiders w rozdzielczości QHD, nie potrzeba też wysokiej klasy procesora graficznego. An Laptop RTX 4060 również zapewnia solidną liczbę klatek na sekundę, osiągając około 60 FPS przy 2560 × 1440 z ustawieniem Epic przy użyciu DLSS w trybie jakości.
| ARC Raiders | |
| 2560x1440 Epic Preset + Epic Raytracing AA:TSR 2560x1440 Epic Preset + Epic Raytracing + DLSS Quality | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
| NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS | |
| NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H | |
UHD / 3 840 x 2 160 (+ skalowanie w górę)
Procesor graficzny najwyższej klasy będzie potrzebny tylko wtedy, gdy planują Państwo grać w rozdzielczości 4K bez skalowania w górę. Dla rozdzielczości 3840 × 2160 przy maksymalnych ustawieniach i włączonym ray tracingu, zalecamy co najmniej mobilny GeForce RTX 5080. Przy DLSS ustawionym na Quality, ten GPU przełamuje barierę 60 FPS w naszym benchmarku.
| ARC Raiders | |
| 3840x2160 Epic Preset + Epic Raytracing AA:TSR 3840x2160 Epic Preset + Epic Raytracing + DLSS Quality | |
| NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K | |
| NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370 | |
| NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX | |
(Multi) Generowanie ramek
Zgodnie z oczekiwaniami, dodatkowy wzrost wydajności można osiągnąć poprzez generowanie ramek. Używając RTX 5080 i RTX 5090 Przeanalizowaliśmy wynikającą z nich poprawę liczby klatek na sekundę. Jak zawsze, postrzegana płynność Frame Generation nie pokrywa się idealnie ze zmierzoną liczbą klatek na sekundę. Jednak w ARC Raiders ogólny obraz był zauważalnie płynniejszy niż w wielu innych tytułach z włączoną funkcją Frame Gen.
| 3.840 x 2160, Epic Preset + Epic Raytracing | DLSS Quality | DLSS Quality + MFGx2 | DLSS Quality + MFGx4 |
| GeForce RTX 5090 Laptop | 78 fps | 124 fps | 207 fps |
| GeForce RTX 5080 Laptop | 69 fps | 107 fps | 175 fps |
Test systems
Overview
Ponieważ testy porównawcze gier są czasochłonne i czasami opóźnione przez ograniczenia aktywacji, w momencie publikacji możemy uwzględnić tylko ograniczoną liczbę wyników. Dodatkowe benchmarki GPU zostaną dodane później.
























