Notebookcheck Logo
Teaser

Recenzja ARC Raiders: Pretendent do gry roku

Niespodziewany trafiony.

ARC Raiders podbiło serca zarówno graczy, jak i krytyków, zdobywając powszechne uznanie jako jedna z wyróżniających się strzelanek wydobywczych tego roku. W naszej recenzji dowiemy się, czy gra oparta na silniku Unreal Engine 5 spełnia oczekiwania graczy pod względem technicznym, czy też po raz kolejny nawiedza ją szereg typowych problemów.
Florian Glaser, 👁 Florian Glaser (tłumaczenie DeepL / Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
Gaming Laptop / Notebook Desktop Gamecheck

Verdict - Exciting game, well optimized

Wydobywcza strzelanka dla mas - tak najprościej można podsumować ARC Raiders od Embark Studios. Podczas gdy inne gry z tego gatunku, takie jak Escape from Tarkov, miały trudności z przebiciem się do głównego nurtu - prawdopodobnie ze względu na strome krzywe uczenia się i ograniczoną dostępność - ARC Raiders udaje się zrobić prawie wszystko dobrze, dzięki czemu jest zachęcający dla szerokiego grona odbiorców.

Bardzo dobrze bawiliśmy się przy tym trzecioosobowym tytule i od razu chcieliśmy grać dalej. W dużej mierze wynika to z porywającego wprowadzenia - zarówno filmowego otwarcia, jak i samouczka - pełnego atmosfery i jasnych wyjaśnień podstawowych systemów gry. Kilka pierwszych meczów jest niezwykle intensywnych, wzbudzając ciekawość unikalnym, wciągającym światem, jednocześnie podnosząc puls dzięki napiętym starciom zarówno z ludźmi, jak i maszynami. Płynne, responsywne sterowanie i stylowe animacje zapewniają doskonałe poczucie ruchu. Długotrwałe zaangażowanie jest niemal gwarantowane dzięki satysfakcjonującemu połączeniu systemów łupów i rzemiosła, wciągających zadań i głębokiego drzewka umiejętności, które nagradza dalszą grę.

Technology, settings & benchmark

Styl wizualny gry zasługuje na uznanie - łączy naturalne krajobrazy z nowoczesnymi elementami przemysłowymi i technologicznymi w niezwykle spójny sposób. Czysty, futurystyczny design również wyróżnia się jako duży plus. Podczas testów napotkaliśmy kilka błędów, szczególnie podczas zmiany rozdzielczości, co czasami powodowało nieprawidłowe skalowanie HUD. Nieco rozczarowujące jest również to, że niektóre obiekty lub efekty, takie jak cienie, czasami pojawiają się niezależnie od wybranych ustawień. Mimo to, ARC Raiders prezentuje jedną z najbardziej stabilnych i imponujących wizualnie implementacji silnika Unreal Engine 5.

Wydajność jest doskonała, a gra jest zaskakująco kompaktowa, z rozmiarem do pobrania wynoszącym około 27 GB (stan na 3 listopada 2025 r.). Niemniej jednak, czas uruchamiania mógłby zostać nieco zoptymalizowany. Z drugiej strony, wstępne ładowanie shaderów jest zauważalnie krótsze niż w wielu innych tytułach opartych na UE5.

ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders

Zespół stojący za ARC Raiders zasługuje również na uznanie za rozbudowane menu opcji, które w wygodny sposób stosuje większość zmian natychmiast - bez konieczności ponownego uruchamiania. Wielu deweloperów mogłoby się czegoś nauczyć z jasnych, szczegółowych objaśnień każdego ustawienia. Zgodnie z oczekiwaniami, ta strzelanka obsługuje pełen zestaw nowoczesnych funkcji graficznych, w tym generowanie klatek, śledzenie promieni i różne technologie skalowania w górę. Oprócz TAAU i TSR, ARC Raiders obsługuje również DLSS, XeSS i FSR.

Jedynym nieco zastanawiającym aspektem jest włączenie trzech oddzielnych kontrolek rozdzielczości (patrz zrzuty ekranu) - to trochę przesada, która może łatwo zmylić graczy.

ARC Raiders
ARC Raiders
ARC Raiders

Różne ustawienia graficzne wpływają przede wszystkim na odległość rysowania - zwłaszcza poziom szczegółowości i gęstość roślinności - jak pokazano na naszych zdjęciach porównawczych. Jakość tekstur pozostaje imponująca nawet na najniższych ustawieniach, ale zdecydowanie warto włączyć antyaliasing. Bez niego wiele elementów sceny, takich jak włosy bohatera, ma tendencję do zauważalnego migotania.

Niskie ustawienie wstępne
Niskie ustawienie wstępne
Średnie ustawienie wstępne
Średnie ustawienie wstępne
Ustawienie wstępne wysokie
Ustawienie wstępne wysokie
Epic Preset + Epic Raytracing
Epic Preset + Epic Raytracing

Tak zwana strzelnica treningowa służy jako nasza sekwencja wzorcowa, dostępna po ukończeniu czterech meczów. Podczas testów biegliśmy sprintem w linii prostej ulicą na świeżym powietrzu przez około 20 sekund - do momentu, gdy postaci skończyła się wytrzymałość (patrz wideo). W przeciwieństwie do prawdziwych meczów, w których brakuje stałego punktu startowego, ta metoda zapewnia spójne, powtarzalne wyniki.

Results

FHD / 1,920 x 1,080

Jak wspomnieliśmy wcześniej, wymagania sprzętowe dla tytułu opartego na silniku Unreal Engine 5 są zaskakująco umiarkowane. Podczas gdy słabsze iGPU - takie jak Radeon 820M - mają trudności z osiągnięciem grywalnej wydajności w rozdzielczości 1920 × 1080 na minimalnych ustawieniach bez skalowania w górę, układy GPU średniej klasy, takie jak GeForce RTX 4060 Laptop płynnie radzą sobie z grą przy maksymalnych ustawieniach, zapewniając prawie 60 FPS w rozdzielczości Full HD - z włączonym pełnym śledzeniem promieni.

ARC Raiders
    1920x1080 Low Preset     1920x1080 Medium Preset AA:TSR     1920x1080 High Preset AA:TSR     1920x1080 Epic Preset + Epic Raytracing AA:TSR
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
247 (183.4min, 217P0.1, 227P1) fps ∼100%
203 (180.8min, 184.1P0.1, 187.2P1) fps ∼100%
135.3 (115.3min, 125.8P0.1, 127.6P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
182.5 (101min, 110.5P0.1, 132.4P1) fps ∼74%
167 (123.4min, 127.5P0.1, 143.9P1) fps ∼82%
116.1 (66.1min, 91.9P0.1, 106.6P1) fps ∼86%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
194.4 (145.9min, 162.1P0.1, 180.5P1) fps ∼79%
156.1 (133.7min, 139.6P0.1, 143.7P1) fps ∼77%
106.4 (98.6min, 99.4P0.1, 101.5P1) fps ∼79%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
183.1 (112.7min, 139.6P0.1, 154.9P1) fps ∼100%
113.5 (103.4min, 104.7P0.1, 106.3P1) fps ∼46%
91.7 (83.8min, 84.1P0.1, 85.6P1) fps ∼45%
58.7 (54.5min, 54.8P0.1, 55.5P1) fps ∼43%
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H
Lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H
143.8 (24.6min, 98P0.1, 126.5P1) fps ∼79%
90.5 (78.1min, 78.6P0.1, 83.3P1) fps ∼37%
70 (64.9min, 65.2P0.1, 66.3P1) fps ∼34%
37.5 (35.1min, 35.2P0.1, 35.5P1) fps ∼28%
AMD Radeon 820M, Ryzen AI 5 330
Lenovo IdeaPad Slim 5 16AKP10
19.4 (17.1min, 17.2P0.1, 17.6P1) fps ∼11%
9.85 (1.711min, 2.07P0.1, 8.76P1) fps ∼4%
6.54 (5.48min, 5.53P0.1, 5.68P1) fps ∼3%

QHD / 2560 x 1440 (+ skalowanie w górę)

Aby cieszyć się ARC Raiders w rozdzielczości QHD, nie potrzeba też wysokiej klasy procesora graficznego. An Laptop RTX 4060 również zapewnia solidną liczbę klatek na sekundę, osiągając około 60 FPS przy 2560 × 1440 z ustawieniem Epic przy użyciu DLSS w trybie jakości.

ARC Raiders
    2560x1440 Epic Preset + Epic Raytracing AA:TSR     2560x1440 Epic Preset + Epic Raytracing + DLSS Quality
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
102.7 (86.9min, 95.9P0.1, 97P1) fps ∼100%
136.5 (91.3min, 121.7P0.1, 127.4P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
87.5 (81.4min, 82.2P0.1, 83P1) fps ∼85%
116.9 (83.9min, 88.1P0.1, 104.9P1) fps ∼86%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
78.9 (72.6min, 72.8P0.1, 75.1P1) fps ∼77%
106.5 (96.5min, 98.8P0.1, 100.8P1) fps ∼78%
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU, R9 7940HS
Razer Blade 14 Mid 23
40.5 (37.5min, 37.6P0.1, 37.9P1) fps ∼39%
59.1 (55.2min, 55.5P0.1, 56.1P1) fps ∼43%
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU, i7-12700H
Lenovo Legion 5 Pro 16IAH7H
27.2 (24min, 24P0.1, 25P1) fps ∼26%

UHD / 3 840 x 2 160 (+ skalowanie w górę)

Procesor graficzny najwyższej klasy będzie potrzebny tylko wtedy, gdy planują Państwo grać w rozdzielczości 4K bez skalowania w górę. Dla rozdzielczości 3840 × 2160 przy maksymalnych ustawieniach i włączonym ray tracingu, zalecamy co najmniej mobilny GeForce RTX 5080. Przy DLSS ustawionym na Quality, ten GPU przełamuje barierę 60 FPS w naszym benchmarku.

ARC Raiders
    3840x2160 Epic Preset + Epic Raytracing AA:TSR     3840x2160 Epic Preset + Epic Raytracing + DLSS Quality
NVIDIA GeForce RTX 4080, i9-13900K
Desktop-PC Asus ROG Strix Z790-F
61.3 (55.9min, 56P0.1, 56.3P1) fps ∼100%
93.5 (87min, 88P0.1, 89P1) fps ∼100%
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop, Ryzen AI 9 HX 370
Razer Blade 16 2025
51.1 (42.1min, 42.2P0.1, 47.8P1) fps ∼83%
78 (72.3min, 73.3P0.1, 74P1) fps ∼83%
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop, Ultra 9 275HX
Tuxedo Stellaris 16
46.1 (41.4min, 42.1P0.1, 43P1) fps ∼75%
69.2 (45.1min, 50.1P0.1, 65P1) fps ∼74%

(Multi) Generowanie ramek

Zgodnie z oczekiwaniami, dodatkowy wzrost wydajności można osiągnąć poprzez generowanie ramek. Używając RTX 5080 i RTX 5090 Przeanalizowaliśmy wynikającą z nich poprawę liczby klatek na sekundę. Jak zawsze, postrzegana płynność Frame Generation nie pokrywa się idealnie ze zmierzoną liczbą klatek na sekundę. Jednak w ARC Raiders ogólny obraz był zauważalnie płynniejszy niż w wielu innych tytułach z włączoną funkcją Frame Gen.

3.840 x 2160, Epic Preset + Epic Raytracing DLSS Quality DLSS Quality + MFGx2 DLSS Quality + MFGx4
GeForce RTX 5090 Laptop 78 fps 124 fps 207 fps
GeForce RTX 5080 Laptop 69 fps 107 fps 175 fps

Test systems

Razer Blade 16 2025 (RTX 5090)
Razer Blade 16 2025 (RTX 5090)
Tuxedo Stellaris 16 Gen7 (RTX 5080)
Tuxedo Stellaris 16 Gen7 (RTX 5080)
XMG Neo 16 E23 (RTX 4090)
XMG Neo 16 E23 (RTX 4090)
Razer Blade 16 Mid 23 (RTX 4080)
Razer Blade 16 Mid 23 (RTX 4080)
XMG Pro 15 E23 (RTX 4070)
XMG Pro 15 E23 (RTX 4070)
Razer Blade 14 Mid 23 (RTX 4060)
Razer Blade 14 Mid 23 (RTX 4060)
Medion Erazer Scout E20 (RTX 4050)
Medion Erazer Scout E20 (RTX 4050)
 

Overview

Ponieważ testy porównawcze gier są czasochłonne i czasami opóźnione przez ograniczenia aktywacji, w momencie publikacji możemy uwzględnić tylko ograniczoną liczbę wyników. Dodatkowe benchmarki GPU zostaną dodane później.

Pokaż zawężenia
Lp.Pełna nazwa< PrevNext >ARC Raiders
 ARC Raiders (2025)
niskie
1920x1080
Low Preset
średnie
1920x1080
Medium Preset
TSRAA
wysokie
1920x1080
High Preset
TSRAA
ultra
1920x1080
Epic Preset + Epic Raytracing
TSRAA
QHD
2560x1440
Epic Preset + Epic Raytracing
TSRAA
4K
3840x2160
Epic Preset + Epic Raytracing
TSRAA
NVIDIA GeForce RTX 4080
247
203
135.3
102.7
61.3
NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop
182.5
167
116.1
87.5
51.1
NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop
194.4
156.1
106.4
78.9
46.1
NVIDIA GeForce RTX 4080 Laptop GPU
88.4
68.1
NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU
183.1
113.5
91.7
58.7
40.5
NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU
143.8
90.5
70
37.5
27.2
Intel Arc A770M
96.7
61.9
49.6
36.4
27.7
16.2
Intel Arc Graphics 140V
68.9n2
33.5n2
23.7n2
14.45n2
9.28
5.47
AMD Radeon 820M
19.4
9.85
6.54
(-) * im niższa wartość tym lepiej / n123 Liczba punktów odniesienia dla tej wartości mediany / * lokata szacunkowa

 

Legenda
5przycina – na tych ustawieniach dana gra prawdopodobnie nie pójdzie płynnie na laptopie z określoną kartą grafiki; przynajmniej jeden wynik był niższy niż 25fps
może przycinać (informacja interpolowana) – na wolniejszej karcie grafiki gra została sklasyfikowana jako przycinająca, więc przyjmujemy, że i na tej nie będzie działać płynnie, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
30płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 25fps
40płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 35fps
60płynna – na tych ustawieniach gra będzie płynna, gdyż nie odnotowano wyniku gorszego niż 58fps
może być płynna – wolniejsza karta grafiki została sklasyfikowana jako odpowiednio szybka, a zatem i dla tej można założyć, że gra będzie płynna, choć nie został przeprowadzony pomiar testowy
?wątpliwa – w tym przypadku są dwie możliwości: a) najniższa wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, dla której przyjmujemy płynność, ale wartość średnia jest powyżej tejże; b) wartość z pomiaru testowego jest co prawda poniżej granicy, ale wolniejsza (sąsiadująca w rankingu) karta grafiki została sklasyfikowana jako zapewniająca płynność
wątpliwość zapożyczona – kolejna (lokująca się niżej) w rankingu karta grafiki została sklasyfikowana jako wątpliwa, stąd i ta została uznana za taką, choć brak jest dla niej danych z pomiarów testowych
Wartość liczbowa podana w polu to średnia wartość kl/s. Po najechaniu kursorem na tę wartość można zobaczyć wyniki wszystkich benchmarków, które się na nią składają.
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Recenzja ARC Raiders: Pretendent do gry roku
Florian Glaser, 2025-11- 7 (Update: 2025-11- 7)