Chińska stocznia Jiangnan Shipyard wyznacza nowy kurs dla przemysłu morskiego, planując budowę pierwszego na świecie kontenerowca napędzanego energią jądrową. Wiceprezes stoczni z siedzibą w Szanghaju - Lin Qingshan - ujawnił, że firma projektuje obecnie ogromny statek kontenerowy o pojemności 25 000 kontenerów zasilany zaawansowaną technologią jądrową, którego budowa może rozpocząć się do 2035 roku.
Proponowany statek będzie wykorzystywał reaktor stopionej soli na bazie toru, system jądrowy czwartej generacji o mocy 200 megawatów i żywotności operacyjnej wynoszącej 40 lat. Podczas gdy napęd jądrowy jest standardem w wojskowych okrętach podwodnych i lotniskowcach, zastosowanie go w komercyjnym transporcie towarowym byłoby historycznym wydarzeniem. Technologia ta obiecuje zrewolucjonizować żeglugę, oferując wyższe prędkości przelotowe, większy zasięg bez tankowania i zerową emisję dwutlenku węgla.
Ten zaawansowany technologicznie zwrot następuje w momencie, gdy spółka macierzysta Jiangnan, China State Shipbuilding Corp (CSSC), stara się przesunąć w górę przemysłowego łańcucha wartości. Nacisk na zaawansowane technologie - który obejmuje również nowe statki wiertnicze głębinowe i statki wycieczkowe - pojawia się w obliczu zaostrzających się warunków rynkowych. Ostatnie dane wskazują, że nowe zamówienia dla chińskich stoczni spadły o 61% w trzecim kwartale 2025 roku
Lin przyznał jednak, że droga naprzód jest skomplikowana. Ramy regulacyjne dla komercyjnej żeglugi jądrowej są obecnie nieokreślone i nadal nie jest jasne, które organy rządowe posiadałyby uprawnienia do zatwierdzenia wdrożenia takiej technologii w kontekście cywilnym.
Źródło(a)
Źródło obrazu: Venti Views






