Po tym, jak rynek pojazdów elektrycznych dotacje zaczęły wysychać, producenci samochodów coraz częściej wracają do silników spalinowych, obiecując zwiększyć udział pojazdów hybrydowych w swoim asortymencie produktów.
Toyota była głównym orędownikiem wolniejszego i stabilnego podejścia do elektryfikacji pojazdów i czuje się usprawiedliwiona dzięki drastycznemu wzrostowi zysków brutto w ubiegłym roku, kiedy tempo popytu na pojazdy elektryczne zaczęło spadać, a nabywcy zaczęli wybierać hybrydy. Większość innych producentów samochodów również odkłada swoje plany elektryfikacji portfela, a niektórzy, jak GM, aktywnie lobbują na rzecz zniesienia mandatów dotyczących czystych pojazdów i obniżenia norm emisji.
Nawet w Chinach, wiodącym rynku pojazdów elektrycznych, pojawił się rosnący trend tak zwanych pojazdów elektrycznych o zwiększonym zasięgu (EREV). Są to samochody hybrydowe typu plug-in z małym silnikiem gazowym, który służy jako generator energii elektrycznej do ładowania akumulatora i oferuje to, co najlepsze z obu światów, jeśli chodzi o przyspieszenie i zasięg.
Największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych zaspokaja tę coraz bardziej popularną niszę EREV, wprowadzając na rynek akumulator o pojemności 60 kWh Freevoy dla pojazdów hybrydowych, który według producenta zapewnia zasięg 400 km (248 mil) przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym. Biorąc pod uwagę, że średnia wielkość baterii w hybrydach wynosi mniej niż 30 kWh, CATL najwyraźniej celuje w rynek EREV klasy premium, a na rynku są już pojazdy wykorzystujące pakiet Freevoy, które oferują ponad 1000 km zasięgu.
CATL podobno pójdzie o krok dalej i opracował akumulator niklowy o ogromnej pojemności 80 kWh - tak dużej, jak w wielu popularnych pojazdach elektrycznych - skierowany do pojazdów o zwiększonym zasięgu. Pakiet będzie produkowany masowo w przyszłym roku i trafi do wielu SUV-ów i MPV, w tym do Xiaomi EREV z 2026 roku, o którym mówi się od jakiegoś czasu, ale nie został jeszcze ogłoszony.
Nowa bateria CATL o pojemności 80 kWh dla hybryd pozwoli im podobno na ponad 500 km zasięgu wyłącznie elektrycznego. Rozwiązuje to również problem wagi pojazdów EREV, z których niektóre zbliżają się do granicy 3 ton dzięki dużej baterii i jednostce ICE w środku.
Akumulatory trójskładnikowe o wysokiej zawartości niklu oferują znacznie wyższą gęstość energii niż pakiety LFP, które są coraz powszechniejsze we wszystkim, od popularnych elektrowni Anker po pojazdy hybrydowe. Wraz z powrotem do wyższej zawartości niklu, nowy pakiet CATL nie musi układać więcej ogniw i zwiększać masy pojazdu, aby osiągnąć reklamowane zwiększenie zasięgu.