Po tym, jak Toyota, CATL i Samsung wyznaczyły rok 2027 jako rok, w którym rozpoczną masową produkcję baterii półprzewodnikowych, aby wprowadzić na drogi pojazdy napędzane technologią stałego elektrolitu, pojawił się nowy konkurent, który grozi przebiciem ich wysiłków.
Największy eksporter samochodów w Chinach - Chery - który sprzedał ponad 1,2 miliona pojazdów na całym świecie tylko w pierwszej połowie roku, zaprezentował teraz własną baterię półprzewodnikową z polimeryzowanym elektrolitem i katodą manganową.
Tak zwana jednostka Rhino S wykorzystuje nowatorski elektrolit polimerowy, podobny do elastycznej baterii półprzewodnikowej ogłoszonej niedawno przez Chińską Akademię Nauk (CAS). Polimeryzacja poprawia przewodnictwo jonów i skraca czas transferu, co prowadzi do większej gęstości energii przy tej samej powierzchni. Drugim sekretem jest dodanie manganu do katody, podobnie jak w przypadku baterii, którą GM i LG opracowane do produkcji fabrycznej w USA.
Dzięki nowatorskiej kombinacji stałego elektrolitu i materiału katody, bateria Rhino S osiągnęła gęstość energii 600 Wh/kg, która zbliża się do teoretycznych limitów obecnej technologii baterii półprzewodnikowych. Elastyczna bateria półprzewodnikowa z elektrolitem polimerowym zaprojektowana przez CAS wykazała potencjał do 86% wzrostu gęstości energii w porównaniu do dotychczas ogłoszonych baterii półprzewodnikowych, ale wciąż znajduje się w fazie laboratoryjnej i prototypowej.
Z drugiej strony, Chery rozpocznie w przyszłym roku pilotażową produkcję ogniw półprzewodnikowych Rhino S o gęstości energii 600 Wh/kg i zacznie instalować je w pojazdach w 2027 roku. Ponieważ akumulatory półprzewodnikowe są raczej drogie w produkcji na małą skalę, giganci tacy jak CATL lub dostawca Tesli, Panasonic, uznali je za bardziej odpowiednie do zastosowań, w których gęstość objętościowa ma ogromne znaczenie, takich jak drony lub roboty humanoidalne.
Toyota zasugerowała również, że jej pierwsze samochody z baterią półprzewodnikową będą premium pod marką Lexus, wskazując jednocześnie, że pojazdy hybrydowe, których Chery eksportuje mnóstwo, są kolejną możliwą drogą do wprowadzenia na rynek. Jeśli chodzi o obecne technologie akumulatorów do pojazdów elektrycznych na rynku masowym, Chery miał niewielkie szanse w starciu z uznanymi markami, takimi jak CATL czy BYD, więc zdecydował się działać jako startup i zamiast tego postawił swoje znaczne wysiłki badawczo-rozwojowe na nadchodzącą technologię, taką jak akumulatory półprzewodnikowe.
Akumulator Rhino S został już poddany testom w ekstremalnych temperaturach i penetracji gwoździ i przeszedł je śpiewająco, torując drogę do pilotażowej produkcji w zakładach Chery's Anwa New Energy Technology zaplanowanej na marzec. Pierwsza generacja akumulatorów półprzewodnikowych charakteryzowała się gęstością energii na poziomie 350 Wh/kg, podczas gdy takie firmy jak Samsung, Toyota czy CATL postawiły sobie za cel osiągnięcie komercyjnie opłacalnych akumulatorów półprzewodnikowych o gęstości energii 500 Wh/kg do 2028 roku.
Chiny chcą być liderem na kolejnej granicy w dziedzinie akumulatorów do pojazdów elektrycznych i ustanowiły krajową grupę zadaniową, która ma przewodzić rozwojowi akumulatorów półprzewodnikowych. Według nowego raportu opublikowanego w państwowych mediach, wysiłki te przenoszą się z laboratorium do rzeczywistych zastosowań."Wcześniej 100-kilogramowa bateria mogła obsługiwać tylko maksymalny zasięg 500 kilometrów, ale teraz oczekuje się, że przekroczy limit 1000 kilometrów" - czytamy w raporcie.
Rhino S firmy Chery to bateria półprzewodnikowa nowej generacji o największej gęstości dla technologii gotowej do produkcji, jaką do tej pory ogłoszono. Dzięki akumulatorowi półprzewodnikowemu o pojemności 600 Wh/kg, Chery zamierza teraz testować pojazdy elektryczne o zasięgu 800 mil, co znacznie przyczyni się do wyeliminowania lęku przed zasięgiem, ponieważ akumulatory półprzewodnikowe są z natury bezpieczniejsze niż obecne akumulatory EV i mogą ładować się znacznie szybciej. Jedynym palącym pytaniem jest to, jak będą wyceniane pierwsze masowo produkowane pojazdy elektryczne z akumulatorem półprzewodnikowym, gdy pojawią się na rynku w 2027 roku.