Akumulatory sodowo-jonowe osiągnęły obecnie pożądany parytet kosztów produkcji i gęstości energii z najpopularniejszymi akumulatorami litowymi znajdującymi się w pojazdach elektrycznych na rynku masowym, według znawców branży zebranych na konferencji poświęconej łańcuchowi dostaw akumulatorów Na-ion 2025 i rozwojowi standardów.
Gęstość energii akumulatorów sodowych wykorzystywanych do celów komercyjnych wzrosła z 120 Wh/kg w pierwszym pierwszy samochodzie elektrycznym z akumulatorem sodowo-jonowym, do 175 Wh/kg w przypadku akumulatora CATL Naxtra które mają wejść do masowej produkcji w 2026 roku. Nowoczesne akumulatory sodowo-jonowe osiągają obecnie 165 Wh/kg i żywotność 10 000 cykli, przy temperaturach pracy w bardzo szerokim zakresie od -40°C do 45°C bez utraty pojemności.
Biorąc pod uwagę typową gęstość energii akumulatorów LFP, tego typu jak w RWD Model Y lub popularnych elektrowniach, takich jak Anker Solix C1000, ogniwa sodowo-jonowe ewidentnie zbliżają się do znaku parytetu pojemności z najbardziej wszechobecną technologią akumulatorów litowych.
Według analityków branżowych obecnych na targach, koszty produkcji tych nowych baterii sodowo-jonowych również osiągnęły parytet z kosztami produkcji ogniw LFP. Jest to ważniejszy czynnik, jeśli chodzi o ich komercjalizację, ponieważ wielką obietnicą chemii opartej na sodzie miały być jej niższe koszty w porównaniu z bateriami litowymi.
Tak było do 2023 r., kiedy to cena węglanu litu klasy akumulatorowej zaczęła gwałtownie spadać z powodu nadwyżki mocy produkcyjnych i słabnącego popytu na pojazdy elektryczne. Od tego czasu producenci starają się przekonać do akumulatorów sodowo-jonowych, których gęstość energii pozostawała w tyle za ogniwami LFP, a ich niewielka skala produkcji sprawiała, że były droższe w produkcji.
Ogłoszone przez głównych producentów, takich jak CATL, przełomy w inżynierii akumulatorów sodowo-jonowych sprawiły jednak, że masowa produkcja ogniw Na-ion stała się realną propozycją. Oczekuje się, że koszt masowej produkcji zaawansowanych akumulatorów sodowo-jonowych o wysokiej gęstości energii utrzyma się na stosunkowo wysokim poziomie siedmiu centów za Wh w 2026 roku.
Oczekuje się jednak, że w 2027 r. spadnie on do poziomu 0,04 USD/Wh, typowego dla akumulatorów LFP, przynajmniej w Chinach, pozostawiając ogniwa sodowo-jonowe, które będą konkurować wszystkimi innymi zaletami w porównaniu z bateriami litowymi, takimi jak bezpieczeństwo, szybkość ładowania i wydajność w niskich temperaturach.