W obliczu milionów pojazdów elektrycznych kończących gwarancję w ciągu najbliższych kilku lat, największy na świecie producent akumulatorów dąży do obniżenia cen wymiany akumulatorów do akceptowalnego poziomu z obecnego poziomu połowy wartości samochodu.
Spółka zależna CATL, Ning, uruchomiła usługę naprawy akumulatorów strukturalnych, która dziesięciokrotnie obniża typową cenę wymiany. Według analizy CATL, przeciętna wymiana akumulatora kosztuje 13 750 USD, czyli prawie 51% typowej ceny zakupu nowego samochodu elektrycznego w Chinach, na największym rynku. W przypadku używanych samochodów elektrycznych wymiana baterii może kosztować więcej niż wartość rezydualna samego pojazdu.
Jest to raczej nie do utrzymania dla rentowności rynku używanych pojazdów elektrycznych, a większość właścicieli, którzy mają do czynienia z tak wysokimi kosztami wymiany po upływie okresu eksploatacji akumulatora, może zdecydować się na całkowite porzucenie pojazdu.
Strukturalne zestawy akumulatorów lub tak zwane konstrukcje typu cell-to-pack (CTP), w których ogniwa akumulatorów są częścią ramy konstrukcyjnej w podwoziu pojazdu, są tańsze do wdrożenia przez producentów. Tesla, na przykład, wprowadziła koncepcję strukturalnego zestawu akumulatorów z akumulatorami 4680 stosowanymi w niektórych partiach Modelu Y. Wyższe, szersze ogniwa 4680 mogą bezpośrednio zapewniać wsparcie strukturalne, zamiast być owinięte w kosztowną metalową obudowę, która jednak ułatwia wymianę całego pakietu. Rozbiórki akumulatorów strukturalnych Modelu Y lub Cybertrucka wykazały jednak, że są one bezpośrednio zintegrowane z ramą z ogniwami używanymi jako wsparcie i dużą ilością trudnego do usunięcia kleju między nimi, co oznacza koniec tanich napraw akumulatorów napraw baterii.
Wielu producentów pojazdów elektrycznych poszło w ich ślady i wprowadziło pakiety strukturalne, które prowadzą do bardzo wysokich kosztów naprawy i mogą skutkować konającym rynkiem używanych pojazdów elektrycznych po wygaśnięciu gwarancji na baterie. Dlatego też CATL zastanawia się obecnie nad tym, jak obniżyć stopę amortyzacji pojazdów elektrycznych poprzez różne projekty, począwszy od wprowadzenia 15-letnie 15-letnich gwarancji na baterie EV, budowę sieci stacji wymiany stacji wymianyi wprowadzenie nowych metod naprawy.
Zamiast wymieniać cały pakiet strukturalny, który może kosztować ponad połowę ceny nowego pojazdu elektrycznego, serwis posprzedażowy Ning firmy CATL opracował metody naprawy, które kosztują od 1375 do 2750 USD, czyli nawet dziesięciokrotnie mniej niż bezpośrednia wymiana. Pozwoli to CATL zakończyć cykl od niedrogiej produkcji ogniw do tanich zamienników, co biorąc pod uwagę jej status największego na świecie producenta akumulatorów do pojazdów elektrycznych, może zdziałać cuda na rynku używanych samochodów elektrycznych.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon