Jak wynika z nowego badania, samochody elektryczne emitują o 73% mniej gazów cieplarnianych podczas ich produkcji i przez cały okres użytkowania niż samochody napędzane olejem napędowym lub benzyną.
W przeciwieństwie do popularnych mitów, obejmuje to zarówno produkcję baterii, jak i emisje wynikające z ładowania przy obecnym i przewidywanym koszyku energetycznym sieci. Jeśli ładowanie odbywa się głównie za pomocą energii elektrycznej wytwarzanej przez odnawialne źródła energii, emisje z pojazdów elektrycznych są nawet niższe niż w przypadku samochodów napędzanych gazem w tej samej kategorii.
Według Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT), masowo sprzedawane w tym roku w Europie pojazdy elektryczne będą emitować 63 gramy ekwiwalentu CO2 na kilometr w całym cyklu życia, z uwzględnieniem emisji produkcyjnych. Z drugiej strony, emisje pojazdów napędzanych gazem lub olejem napędowym będą mniej więcej równe i wyniosą 234-235 g CO2/km.
Hybrydy i hybrydy plug-in emitują odpowiednio o 20% i 30% mniej gazów cieplarnianych w całym okresie produkcji i użytkowania, podczas gdy najniższe emisje dotyczą samochodów napędzanych odnawialnym wodorem, co jest dość egzotyczną kategorią. Na potrzeby badania ICCT przyjęło najbardziej reprezentatywny scenariusz produkcji i rzeczywistego użytkowania.
Nieuwzględnienie oczekiwanych zmian w koszyku energii elektrycznej zawyża szacowane emisje w cyklu życia pojazdów BEV i nieznacznie zwiększa emisje pojazdów PHEV. Co więcej, uwzględnienie tylko części średniego 20-letniego okresu eksploatacji samochodów osobowych w Unii Europejskiej zawyża emisje związane z produkcją pojazdów i akumulatorów w przeliczeniu na pojazdokilometr we wszystkich typach układów napędowych, aczkolwiek ma większy wpływ na BEV niż na inne układy napędowe. Podobnie, niedoszacowanie fazy użytkowania poprzez nieuwzględnienie rozbieżności między rzeczywistym a testowym zużyciem paliwa i energii elektrycznej jest bardziej korzystne dla pojazdów ICEV i HEV napędzanych benzyną, olejem napędowym i gazem ziemnym niż dla pojazdów BEV i FCEV.
Być może największą niespodzianką dla ICCT było to, że pojazdy elektryczne stały się znacznie bardziej ekologiczne niż samochody na gaz znacznie szybciej niż sugerowała poprzednia edycja badania, do poziomu 24% mniejszej emisji w całym okresie eksploatacji w porównaniu z tą samą analizą przeprowadzoną cztery lata temu.
Samochody elektryczne nadal emitują o 40% więcej na etapie produkcji, ale dodatkowe gazy cieplarniane, które trafiają do atmosfery, głównie z powodu montażu baterii, są szybko kompensowane podczas użytkowania.
W rzeczywistości wystarczy przejechać 17 000 km lub nieco ponad 10 500 mil, aby samochód elektryczny stał się czystszy niż pojazd na gaz, a różnica ta tylko się powiększa. Poprzednie badania
ustaliły ten ekologiczny próg na 5 000 mil więcej, ale technologie chemiczne akumulatorów, metody produkcji pojazdów elektrycznych i mieszanki sieciowe są stale ulepszane.