Kolejni producenci pojazdów elektrycznych próbują zdobyć kawałek chińskiego tortu z elektrycznymi SUV-ami. Mazda również wrzuca swój kapelusz na ring, zgodnie z informacjami zebranymi z bazy danych chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT). Producent samochodów wprowadzi na rynek Arata Concept wraz z EZ-60 w sierpniu 2025 roku.
Mazda EZ-60 jest zbudowana na platformie EPA, która upraszcza produkcję poprzez układanie kluczowych komponentów, takich jak akumulator, silnik elektryczny i podwozie w celu optymalizacji wydajności. Platforma została opracowana we współpracy z chińskim Changan.
Mazda postawiła na futurystyczny przód, z wydatną krawędzią otoczoną stosunkowo cienkimi reflektorami i otoczoną paskiem świateł do jazdy dziennej LED. Z tyłu dioda LED jest kontynuowana jako tylna listwa świetlna nad stylizacją MAZDA. Znaczek "EV" odróżnia wersję czysto elektryczną od hybrydowej lub pojazdu elektrycznego o zwiększonym zasięgu (EREV).
Z bazy danych wynika, że EZ-60 ma 4 850 mm długości, 1 935 mm szerokości i 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 902 mm.
Wewnątrz Mazda przyjęła minimalistyczne podejście. Centralnym punktem jest 26,45-calowy ekran, na którym kierowca ma dostęp do ustawień i innych funkcji. Kokpit obejmuje kierownicę z płaskim dnem.
Inne funkcje obejmują podgrzewane przednie fotele, które mogą również oferować masaż. Konsola środkowa umożliwia bezprzewodowe ładowanie telefonów i przechowywanie pod nią przedmiotów.
Jeśli chodzi o osiągi, wersja BEV (battery electric vehicle) produkuje 255 KM, które czerpie z akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego (LFP) o nieujawnionej pojemności lub zasięgu. Jednak model EREV dodaje benzynowy przedłużacz zasięgu o mocy 96,6 KM i pojemności 1,5 litra, ale może przejechać prawie 100 mil na samym akumulatorze.
Mazda zebrała 20 000 zamówień na EZ-60, choć szczegóły dotyczące cen nie są jeszcze dostępne. Oczekuje się jednak, że będzie on kosztował od 150 000 RMB (20 820 USD) do 300 000 RMB. SUV konkuruje z takimi modelami jak Tesla Model Y i BYD Sealion 6. Jest mało prawdopodobne, aby EZ-60 opuścił Chiny.