600-stopowy (183-metrowy) transportowiec pojazdów, Morning Midas, zatonął w poniedziałek, 23 czerwca, na głębokich wodach międzynarodowych u wybrzeży Wysp Aleuckich na Alasce, potwierdziła jego firma zarządzająca Zodiac Maritime. Statek, który przewoził prawie 3000 nowych pojazdów do Meksyku, został unieruchomiony przez pożar, który wybuchł 3 czerwca. Wszystkich 22 członków załogi zostało bezpiecznie ewakuowanych przez Straż Przybrzeżną Stanów Zjednoczonych i przeniesionych na pobliski statek handlowy, gdy pożar wzrósł w niekontrolowany sposób.
Zgodnie z oświadczeniem Zodiac Maritime, statek ostatecznie uległ połączonym uszkodzeniom w wyniku początkowego pożaru, trudnych warunków pogodowych i późniejszego przesiąkania wody. Po raz pierwszy zaobserwowano dym wydobywający się z pokładu załadowanego ładunkiem około 750 pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Jest to nawiedzająco podobne do utraty Felicity Ace w marcu 2022 r., która zatonęła u wybrzeży Azorów z 4000 luksusowych pojazdów po pożarze, oraz do pożaru na pokładzie Fremantle Highway na Morzu Północnym w lipcu 2023 roku. Incydent ten, w którym uczestniczyło prawie 500 pojazdów elektrycznych, skłonił Holenderską Radę Bezpieczeństwa do wezwania do pilnego ulepszenia protokołów reagowania kryzysowego dla statków przewożących pojazdy elektryczne.
Podstawowym problemem są akumulatory litowo-jonowe, które są kluczowym elementem pojazdów elektrycznych. Choć generalnie są one bezpieczne, w przypadku uszkodzenia lub usterki mogą wejść w stan "niekontrolowanej reakcji termicznej" - chemicznej reakcji łańcuchowej, która wytwarza intensywne ciepło i łatwopalne, toksyczne gazy. Pożary te są niezwykle trudne do ugaszenia za pomocą tradycyjnego sprzętu pokładowego i mogą palić się w niekontrolowany sposób przez wiele dni, a nawet tygodni.
Amerykańska Straż Przybrzeżna aktywnie monitoruje lokalizację Morning Midas, znajdującą się około 415 mil (667,88 km) od lądu na wodzie o głębokości ponad 5 km (16 404 stóp). "Nie ma widocznych zanieczyszczeń" - powiedział bosman Cameron Snell, który potwierdził również, że statki ratownicze i kontrolujące zanieczyszczenia pozostają na miejscu jako środek ostrożności.
W miarę jak światowy przemysł motoryzacyjny przyspiesza przejście na pojazdy elektryczne, utrata Morning Midas służy jako wyraźne przypomnienie nierozwiązanych wyzwań związanych z bezpieczeństwem związanych z ich transportem przez oceany świata.
Źródło(a)
CNN, BBCoraz Ocean World przez Facebook