Huawei, który jest względnym nowicjuszem w branży pojazdów elektrycznych, złożył patent na akumulator półprzewodnikowy, który obiecuje zasięg do 3000 km (1864 mil) na szybkim ładowaniu, które zajmuje mniej niż dziesięć minut.
Chiński gigant, który jest bardziej popularny dzięki swoim telefonom i smartwatchom o długiej żywotności, takim jak GT 5 Pro, ma wspólne przedsięwzięcia z producentami pojazdów elektrycznych, a także oferuje popularną łączność, infotainment i autonomiczną jazdę jako gotowe rozwiązanie.
Huawei twierdzi, że najdłuższy zasięg, jaki kiedykolwiek odnotowano w przypadku pojazdów elektrycznych, będzie możliwy dzięki opatentowanej technologii stałego elektrolitu siarczkowego, która polega na spryskiwaniu materiału reaktywnego azotem w celu okiełznania reakcji elektrochemicznej.
Takie technologie baterii półprzewodnikowych już jednak istnieją, a wiele firm, takich jak Toyota, Samsung, czy największy na świecie producent baterii CATL, dąży obecnie do komercjalizacji w 2027 roku, podając znacznie skromniejsze liczby.
Co więcej, własny patent Huawei wskazuje, że gęstość energii jego baterii półprzewodnikowej wyniesie między 400-500 Wh/kg, co jest zgodne z tym, co robią wszyscy inni i mieści się w teoretycznej obietnicy rodzącej się chemii. Ultrakrótki czas ładowania jest również typowy dla technologii baterii półprzewodnikowych, a nie jakimś nadzwyczajnym osiągnięciem badawczym.
Według jednego z koreańskich naukowców, Huawei prawdopodobnie cytując to, co jego naukowcy osiągnęli w laboratorium, a nie to, co można realistycznie wyprodukować na masową skalę:
Podczas gdy domieszkowanie azotem może pomóc w stabilności interfejsu, zwykle odbywa się to w próżni i z dużą precyzją. Nie jest to coś, co można skalować do produkcji komercyjnej bez znacznych kosztów i strat czasowych. To jak próba posypania kanapki pieprzem za pomocą pęsety.
Co więcej, podany zasięg jest najprawdopodobniej oparty na hojnym chińskim cyklu CLTC, który zwykle przekracza rzeczywisty zasięg o około jedną trzecią w porównaniu z szacunkami EPA w USA. Oznacza to, że bateria półprzewodnikowa wykonana przy użyciu technologii z patentu Huawei najprawdopodobniej wystarczy na około 1200 mil.
Jest to jednak nadal obliczane w idealnych warunkach przy wadze aktywnego materiału w prototypie. Koreańscy naukowcy dodają, że po uwzględnieniu"rzeczywistych czynników, takich jak utrata energii i zarządzanie temperaturą", rzeczywisty zasięg będzie znacznie krótszy, być może zbliżając się do 800 mil, które Toyota już drażniła na temat wydajności własnej baterii półprzewodnikowej.
To wciąż znacznie więcej niż w przypadku obecnych akumulatorów, które oferują o połowę mniejszą gęstość energii niż ogniwa półprzewodnikowe, ale pojawia się kwestia skalowalności produkcji masowej i kosztów. Są one trudne do rozwiązania nawet dla CATL lub Samsunga, nie mówiąc już o Huawei, który nie ma doświadczenia w produkcji baterii.
Toyota już ostrzegła, że jej baterie półprzewodnikowe będą najpierw używane w ograniczonych partiach dla jej premium pojazdów elektrycznych marki Lexus, więc cena pozostanie główną przeszkodą przed szerszym zastosowaniem baterii półprzewodnikowych w dającej się przewidzieć przyszłości.