Dyrektor finansowy Sony, Lin Tao, oficjalnie potwierdził, że studio z siedzibą w Bellevue, twórca Destiny 2 i nadchodzącego tytułu na żywo, Marathon, zostanie zintegrowane z PlayStation Studios, kończąc obiecane przez firmę "bardzo niezależne środowisko", po przejęciu studia za 3,6 miliarda dolarów w 2022 roku.
Jednak między październikiem 2023 r. a lipcem 2024 r. Bungie zwolniło znaczną część całej swojej siły roboczej, prawie 320 pracowników z szacowanej szczytowej liczby 1600 pracowników. Przyczyną tego był słaby odbiór w związku z wydaniem bardzo oczekiwanego rozszerzenia Lightfall do Destiny 2, które wypadło słabo, ponieważ fani i krytycy uznali historię za zagmatwaną, a kluczowe postacie za niedopracowane.
W rezultacie Bungie nie osiągnęło docelowych przychodów w 2023 r. o 45%, wywierając presję na rentowność studia w czasie, gdy chciało rozszerzyć portfolio wydawanych przez siebie tytułów.
Te ostatnie wyzwania i restrukturyzacja siły roboczej wpłynęły w rezultacie na nadchodzący samodzielny projekt Bungie na żywo, Marathon, który został opóźniony z planowanej daty premiery 23 września 2025 r. do wstępnego terminu przed 31 marca 2025 r.
W związku z tym Sony postanowiło zacieśnić kontrolę nad studiem. Dyrektor finansowy Sony Lin Tao powiedział podczas transmisji na żywo z pierwszego kwartału roku obrotowego Sony 2025:
"Przeszliśmy reformę strukturalną, jak ogłosiliśmy w zeszłym roku, więc ta niezależność staje się lżejsza, a Bungie zmienia się w rolę, która staje się bardziej częścią PlayStation Studios, a integracja postępuje"
Nadchodzący projekt Bungie, Marathon, to odrodzenie gry FPS twórców z 1994 roku, która została wydana na Apple Macintosh. Gra doczekała się dwóch kontynuacji, Marathon 2: Durandal i Marathon Infinity, które zostały wydane w 1995 i 1996 roku. Apple Konsola Pippin firmy Bandai otrzymała port Marathon i Marathon 2 w 1996 roku.
Gra odniosła wówczas komercyjny sukces, gdyż Bungie sprzedało 100 000 egzemplarzy przed premierą Marathon 2, a do października 1995 roku sprzedaż przekroczyła 150 000 sztuk. Pod koniec lat 90-tych Bungie wydało kod źródłowy Marathon 2, po czym studio zostało przejęte przez Microsoft w 2000 roku.
Warto zauważyć, że nowy projekt Bungie, Marathon , nie wzbudził takiego samego zainteresowania jak jego pierwowzór z lat 90-tych, , ponieważ gra została opóźniona przez studio na czas nieokreślony po zamkniętej wersji alfa, która spotkała się ze stosunkowo słabszym przyjęciem niż oczekiwano. Co więcej, studio uwikłało się w kontrowersje po oskarżeniach o plagiatowanie grafiki od niezależnego artysty 4nt1r34l.
W odpowiedzi Bungie przeprowadziło audyt grafiki i przeprosiło za tę wpadkę. W związku z tym, że obecny projekt jest podobno opóźniony na czas nieokreślony przez niezależne źródła, Tao odniósł się do plotek o anulowaniu w sesji pytań i odpowiedzi:
"Naprawiamy teraz problemy, więc wierzymy, że premiera się odbędzie. Jeśli premiera zostanie odwołana, będziemy musieli dokonać rewizji wyceny. Jednak na chwilę obecną nie jest to oczekiwane".
Tao stwierdził ponadto, że projekt może zostać wydany przed 31 marca 2026 r., ale podkreślił: "To nie jest zobowiązanie. Żadne oficjalne ogłoszenie nie zostało jeszcze podane"