Producenci stosują różne strategie w celu poprawy wydajności akumulatorów. Obejmują one zwiększenie gęstości energii, skrócenie czasu ładowania, zwiększenie trwałości, wykorzystanie zrównoważonych materiałów, a także wdrożenie sztucznej inteligencji do inteligentnego zarządzania bateriami.
Stellantis
W kwietniu firmy Stellantis i Factorial Energy ogłosiły pomyślną certyfikację ogniw półprzewodnikowych FEST®. Ogniwa te zapewniają gęstość energii 375 Wh/kg i umożliwiają szybkie ładowanie od 15% do 90% w zaledwie 18 minut. Są one przystosowane do pracy w temperaturach od -30°C do 45°C i podczas testów przeszły już ponad 600 cykli ładowania. Stellantis planuje zainstalować tę technologię we flocie demonstracyjnej do 2026 roku.
Volkswagen zamierza podwoić gęstość energii ogniw półprzewodnikowych
Volkswagen współpracuje z QuantumScape w celu dalszego rozwoju nowego separatora do akumulatorów, który, zgodnie z oświadczeniem QuantumScapepodwoi gęstość energii ogniw półprzewodnikowych, jednocześnie dziesięciokrotnie skracając czas produkcji baterii.
GM opracowuje akumulator niezawierający kobaltu
General Motors i LG Energy Solution wspólnie opracowują ogniwa baterii litowo-manganowych (LMR), które wykorzystują wysoką zawartość manganu i są zaprojektowane tak, aby były całkowicie wolne od kobaltu. Technologia ta obiecuje również wyższą gęstość energii przy znacznie niższych kosztach materiałowych, co znacznie poprawi opłacalność pojazdów elektrycznych.
Dłuższa żywotność dzięki zarządzaniu sztuczną inteligencją
Żywotność baterii również ulega znacznej poprawie. Według TechFundingNews, monachijski start-up Pulsetrain wykorzystuje zarządzanie wspierane przez sztuczną inteligencję i zintegrowaną elektronikę, aby spowolnić starzenie się ogniw nawet o 80%, umożliwiając żywotność do 18 lat.
Korzyści środowiskowe i ekonomiczne dla elektromobilności
Te postępy technologiczne mają na celu nie tylko zwiększenie zrównoważonego rozwoju, ale także wstrząśnięcie ekonomiczną opłacalnością elektromobilności. Nowe akumulatory umożliwiają dłuższy zasięg lub mniejsze, lżejsze akumulatory, dzięki czemu elektromobilność jest zarówno odpowiednia, jak i przystępna cenowo dla rynku masowego. W rezultacie silnik spalinowy może stawać się coraz mniej ważny.
Dywersyfikacja technologii silników
Ciągłe postępy w technologii akumulatorów, szczególnie pod względem zasięgu, czasu ładowania i żywotności, w coraz większym stopniu podważają dominację silnika spalinowego. Podczas gdy pojazdy elektryczne są już konkurencyjne w wielu obszarach, silnik spalinowy może pozostać istotny w niektórych segmentach i regionach. W związku z tym przyszłość mobilności będzie prawdopodobnie charakteryzować się rosnącą dywersyfikacją technologii silnikowych.