Z gry międzyplatformowe coraz bardziej dominują, może się wydawać, że ekskluzywność konsol zanika. Niemniej jednak, były dyrektor wykonawczy PlayStation, Shawn Layden, wciąż widzi miejsce dla tych tytułów. Występując w podcaście Pause for Thoughtuważa on, że tożsamość niektórych serii jest spleciona z konkretnymi systemami gier.
Podczas wywiadu Layden powiedział: "Nie uważam, że każda gra powinna być ekskluzywna dla konsoli" Mimo to, dopóki istnieją platformy, "posiadanie silnych tytułów na wyłączność ma ogromną wartość dla marki" Przytacza on Mario na konsolach Nintendo i Nathana Drake'a z Uncharted na PlayStation jako przykłady. Gracze mogą podejmować decyzje o zakupie sprzętu w oparciu o swoje ulubione postacie.
Były dyrektor generalny SIE America zwraca również uwagę, że systemy takie jak Switch 2 i PS5 mają różne możliwości. Deweloperzy stworzyli Astro Bot jako wizytówkę kontrolera Kontrolera DualSense. W tym samym czasie Nintendo próbowało stworzyć tryb myszy z Joy-Conami był bardziej praktyczny w najnowszym handheldzie. Jeśli Switch 2 lub PS5 ekskluzywne gry staną się wieloplatformowe, mogą stracić część wyjątkowego uroku swojego sprzętu.
Niektóre gry zyskują na wieloplatformowych wydaniach
Layden przyznaje, że nie ma sensu ograniczać gier multiplatformowych i tytułów z usługami na żywo do określonych konsol. Podejście to pasuje do niedawnej strategii Sony polegającej na przenoszeniu takich tytułów jak Helldivers 2 na Xbox. Jednak, Ghost of Yotei jest jedną z kilku gier dla jednego gracza na PS5, które pozostaną na wyłączność PlayStation. Wyjątkiem jest PC, który często widzi te tytuły po ustalonym okresie.
Mimo że tradycyjny model konsolowy jest kontynuowany, może to nie trwać w nieskończoność. Były dyrektor dostrzega atrakcyjność posiadania jednego urządzenia, na którym można grać we wszystko. Microsoft przyjmuje Windows PC jako przyszłość sprzętu Xbox. Podobnie, Valve ma nadzieję dotrzeć do nowych odbiorców dzięki napędzanej Linuksem Steam Machine. Obie opcje oferują bibliotekę tytułów, która przewyższa liczbę tytułów dostępnych na PS5 lub Switch 2.
Sceptycy twierdzą, że bazy użytkowników komputerów PC i konsol pozostają odrębne. Ta ostatnia jest skierowana do użytkowników, którzy preferują prosty proces konfiguracji. Ekskluzywne gry mogą przetrwać, dopóki firma nie będzie w stanie połączyć pulpitu z salonem.








