Jedna z najbardziej kontrowersyjnych historii plagiatu sztuki cyfrowej z 2025 roku, dotycząca Marathonu Bungie, zmieniła się na lepsze. Szkocka artystka Fern Hook, lepiej znana jako Antireal, ogłosiła, że jej spór z Bungie dotyczący nieautoryzowanego wykorzystania jej dzieł sztuki został rozwiązany w sposób dla niej satysfakcjonujący.
W niedawnym poście na X, Hook podzieliła się aktualizacją"Kwestia grafiki do gry Marathon została rozwiązana z Bungie i Sony Interactive Entertainment w satysfakcjonujący mnie sposób", co oznacza koniec skandalu związanego z plagiatem, który wybuchł podczas premiery gry Marathon .
Aby przedstawić kontekst, sprawa wyszła na jaw, gdy Hook zauważyła znajome zasoby z jej projektów plakatów z 2017 roku zdobiące środowiska w wersji alfa Marathona , którą Bungie zaprezentowało podczas wiosennej transmisji na żywo.
Hook zabrała się do X, oznaczyła dyrektora artystycznego Josepha Crossa i opublikowała obok siebie porównania swoich prac graficznych i elementów tekstowych, skopiowanych i wklejonych do gry. Hook powiedziała wtedy: "Niedawno wydano wersję alfa Maratonu, a jego środowiska są pokryte zasobami przeniesionymi z projektów plakatów, które stworzyłam w 2017 roku"
Joseph Cross z Bungie nie spieszył się z odpowiedzią i potwierdził, że twierdzenia Hooka były dokładne, a były artysta przedprodukcyjny "wziął kilka elementów graficznych od grafika bez pozwolenia lub potwierdzenia, a następnie umieścił je na arkuszu naklejek, który został następnie sprawdzony"
Społeczność graczy była oburzona, pojawiły się dyskusje na temat kontrowersji związanych z plagiatem Marathona . Aby złagodzić reakcję, Bungie usunęło wszystkie materiały z rozgrywki z następnej transmisji na żywo i przeprowadziło wewnętrzny przegląd w celu usunięcia z gry wszelkich "niewłaściwie pozyskanych" dzieł sztuki.
Cross wystosował również szczere przeprosiny, stwierdzając: "Nie ma absolutnie żadnego usprawiedliwienia dla tego niedopatrzenia, a my pracujemy i jesteśmy w 100% zaangażowani w proces przeglądu, aby zapewnić, że takie przypadki nie powtórzą się w Bungie"
Cross kontynuował: "Wiem, jak niesprawiedliwe jest to uczucie i robimy wszystko, co w naszej mocy, aby to naprawić. Jej prace są fantastyczne i wyraźnie dzielimy się wzajemnym uznaniem dla konkretnego gatunku projektowania graficznego i cieszę się, że udało mi się to połączyć z naszym stylem w ogóle"
Mimo to dokładna umowa między Hook, Bungie i Sony nie została ujawniona. Należy również zauważyć, że Bungie i Sony nie wydały do tej pory publicznego oświadczenia w sprawie rozwiązania tej sprawy.







