Batalia prawna pomiędzy Pocketpair Palworld a Nintendo wciąż trwa. Pojawiła się interesująca debata na temat tego, czy mod 2020 do Dark Souls 3, znany jako Pocket Souls, może służyć jako stan techniki, aby unieważnić patenty Nintendo na mechanikę chwytania stworzeń w stylu Pokémon.
Mod kwestionowany podczas procesu Nintendo Palworld został wydany 12 września 2020 roku za pośrednictwem Nexus Mods, który przekształcił Dark Souls 3 w grę nieco podobną do Pokémonów. Gracze mogli chwytać wrogów w Dark Souls 3 w Abyssal Flask i stawiać ich przeciwko innym wrogom lub bossom w bitwach.
Pocketpair wykorzystał ten mod wraz z grami takimi jak Final Fantasy XIV, Monster Hunter i poprzednią grą Craftopia z 2021 roku jako dowód na to, że podstawowe pomysły stojące za ostatnimi patentami Nintendo były już w publicznym użyciu na długo przed ich złożeniem przez firmę.
Nintendo i The Pokémon Company złożyły pozew przeciwko Pocketpair przeciwko Pocketpair we wrześniu 2024 roku w Sądzie Rejonowym w Tokio, który koncentruje się na trzech japońskich patentach związanych ze zbieraniem stworków i systemami celowania. Oryginalny wniosek patentowy został złożony pod koniec 2021 roku, tuż przed wydaniem Pokémon Legends: Arceus, która obejmowała szerszą mechanikę chwytania i wyświetlania stworków w sposób przypominający Poke Ball.
Palworld cieszył się wybuchową premierą w styczniu 2024 roku i sprzedał się w ponad 25 milionach egzemplarzy w pierwszym miesiącu. Po sukcesie Palworld , Nintendo zarejestrowało w 2024 roku patenty dywizjonalne, które zawęziły się do mechaniki Poke Ball, takich jak wskaźniki celowania i wskaźniki sukcesu przechwytywania.
Te patenty dywizyjne ostatecznie stały się podstawą roszczeń Nintendo i The Pokémon Company o naruszenie, a firma domagała się nakazu wstrzymania dystrybucji Palworld i odszkodowania w wysokości około 10 milionów jenów lub 67 000 USD.
W odpowiedzi Pocketpair przedstawił wielopłaszczyznową obronę i argumentował brak naruszenia i nieważność poprzez wiele odniesień do stanu techniki, z których każdy mógłby unieważnić patenty Nintendo. Wśród nich głównym przykładem jest mod Pocket Souls, który wyprzedza zgłoszenia Nintendo z 2021 roku o ponad rok.
Jednak podczas ostatnich pism procesowych Nintendo agresywnie odpierało zarzuty i twierdziło, że mody takie jak Pocket Souls nie mogą kwalifikować się jako stan techniki, ponieważ "nie mogą działać bez podstawowych gier", a zatem nie stanowią niezależnych wynalazków.
Stanowisko Nintendo zostało przedstawione w dwóch oddzielnych dokumentach, które mają na celu wykluczenie modów stworzonych przez społeczność z puli kwalifikujących się referencji, próbując ograniczyć to, co można uznać za dopuszczalne w sądzie.
Analityk patentowy Florian Mueller opisał stanowisko Nintendo jako "ekstremalne", wspominając, że "sądy zazwyczaj odrzucają próby zawężenia puli odniesień do stanu techniki w nieuzasadniony sposób. Jesteśmy zaniepokojeni tym, co przyjęcie poglądów Nintendo przez Sąd Okręgowy w Tokio i potencjalnie inne sądy na świecie oznaczałoby dla społeczności modderów"
Mueller napisał dalej: "Oprócz całkowitego lekceważenia ogromnej kreatywności, z jaką modderzy przyczyniają się do innowacji związanych z grami, modderzy staliby się "uczciwą grą", ponieważ ich pomysły mogłyby zostać opatentowane przez kogoś innego (chyba że najpierw złożą wniosek o patent, czego modderzy zazwyczaj nie robią), a następnie, w zależności od konkretnych zasad wcześniejszego użycia w jurysdykcji, zostać wykorzystane przeciwko nim.
Na przykład w Stanach Zjednoczonych złodziej musiałby po prostu złożyć wniosek patentowy w ciągu mniej niż roku od wydania danego moda"
Implikacje trwającego gorącego procesu sądowego Nintendo i Palworld wykraczają poza hitowy tytuł Pocketpair, ponieważ Nintendo ma historię rozprawiania się z fanowskimi modami, w tym usuwania dodatków o tematyce Pokémon dla Garry's Mod i modów dla wielu graczy do The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Another Metroid 2 Remake, Pokemon Uranium, Super Mario 64 HD, Full Screen Mario i The Legend of Zelda: Ocarina of Time 2D.