Nowy stop metali, opracowany przez Glenn Research Center NASA, może rozwiązać długotrwały problem w przemyśle lotniczym - brak przystępnego cenowo materiału do druku 3D, który byłby w stanie wytrzymać ekstremalne temperatury panujące wewnątrz silników odrzutowych i rakietowych. Nowy materiał NASA - wzmocniony dyspersją tlenkową stop o nazwie GRX-810 - wykazuje bezprecedensowy poziom wydajności i trwałości.
Aby osiągnąć ten cel, naukowcy NASA wykorzystali modelowanie obliczeniowe - znajdując optymalną kombinację stopów w zaledwie 30 symulacjach. Konwencjonalnie proces ten zająłby lata prób i błędów. Zespół NASA, kierowany przez inżyniera materiałowego Tima Smitha, wykorzystał następnie nowatorską technikę produkcji zwaną "rezonansowym mieszaniem akustycznym", aby równomiernie pokryć sproszkowane cząstki metalu - mieszaninę niklu, kobaltu i chromu - cząstkami nanotlenku, które działają jako środek wzmacniający.
Według NASA, nowy stop wypadł imponująco w testach. W temperaturze 2000 °F (1093 ° C) miał dwukrotnie większą wytrzymałość, trzy i pół razy większą elastyczność i ponad 1000 razy większą trwałość niż obecne najnowocześniejsze stopy.
Ten przełom jest rewolucyjny dla rozwoju materiałów. Nowe rodzaje mocniejszych i lżejszych materiałów odgrywają kluczową rolę, ponieważ NASA dąży do zmiany przyszłości lotów. Wcześniej wzrost wytrzymałości na rozciąganie zwykle obniżał zdolność materiału do rozciągania i zginania przed złamaniem, dlatego nasz nowy stop jest niezwykły. - Dale Hopkins, zastępca kierownika projektu w NASA.
Technologia jest obecnie komercjalizowana przez Elementum 3D, firmę z siedzibą w Kolorado, która posiada współwyłączną licencję na stop, który został opatentowany przez NASA. Elementum 3D współpracuje już z Vectoflow nad rozwojem czujników opartych na GRX-810 dla silników odrzutowych.