HALE InSAR to system radarowy opracowany przez Aloft Sensing i finansowany przez Biuro Technologii Nauk o Ziemi NASA (ESTO). Instrument jest kompaktowym interferometrycznym radarem z syntezą apertury (InSAR) latającym na pokładzie pojazdu HALE (High-altitude Long-endurance). Z założenia wykorzystuje on fale radiowe do pomiaru zmian na powierzchni Ziemi z dokładnością do milimetra.
Chociaż instrumenty InSAR już istnieją, HALE InSAR ma nad nimi przewagę. Jest kompaktowy i lekki - waży mniej niż 15 funtów (7 kilogramów). Jego kompaktowość oznacza, że nadaje się do różnych rodzajów pojazdów HALE, w przeciwieństwie do innych instrumentów InSAR. Pojazdy HALE to lekkie pojazdy, które mogą latać przez lata bez przerwy na wysokości do 13 mil (21 kilometrów) nad poziomem morza.
HALE InSAR jest nie tylko lekki, ale ma również minimalne zapotrzebowanie - mniej niż 300 W. Kolejną wyróżniającą cechą systemu jest to, że ma on zdolność do pozycjonowania się bez potrzeby korzystania z GPS. Pozwala to na działanie w warunkach, w których sygnały GPS są zawodne. Ponadto jego ostrość można regulować bez przenoszenia go, dzięki płaskiej antenie fazowej.
Instrument HALE InSAR został przetestowany na pokładzie sterowca na wysokości 65 000 stóp (19 800 metrów) oraz na małych balonach stratosferycznych. W kolejnym teście będzie on latał na pokładzie samolotu HALE, a w przyszłości może dotrzeć na orbitę Ziemi.