Notebookcheck Logo

Mercedes GLC wyprzedza BMW iX3 i Model Y dzięki modułowej baterii bez kleju, którą można łatwo naprawić lub wymienić

Mercedes GLC z 2026 roku jest wyposażony w akumulator z możliwością serwisowania. (Źródło zdjęcia: Mercedes-Benz)
Mercedes GLC z 2026 roku jest wyposażony w akumulator z możliwością serwisowania. (Źródło zdjęcia: Mercedes-Benz)
Oprócz gigantycznego ekranu Hyperscreen od słupka do słupka, elektryczny SUV Mercedes GLC z 2026 r. będzie oferował kolejną nowość w swojej klasie - faktycznie serwisowalną baterię. Zapewni to długowieczność każdego egzemplarza Mercedesa GLC nawet po wygaśnięciu gwarancji na akumulator i układ napędowy.
E-Mobility

Nowy Mercedes 2027 GLC który zostanie wprowadzony do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie 2026 roku, oferuje szereg nowości w swojej klasie elektrycznych SUV-ów premium.

Oprócz tego, że jest pierwszym z certyfikowanym wegańskim wnętrzem i posiada największy 39,1-calowy słupek do słupka Hyperscreen Mercedes kiedykolwiek umieścił w jednym ze swoich pojazdów, GLC będzie wyposażony w modułowy akumulator, który można łatwo serwisować i naprawiać.

Nowoczesna architektura akumulatorów do pojazdów elektrycznych coraz częściej występuje w postaci szczelnie zamkniętych ogniw (CTP) lub tak zwanych akumulatorów strukturalnych, których ogniwa stają się integralną częścią struktury nośnej podwozia. Takie podejście oferuje kilka korzyści cenowych, ponieważ podwozie pojazdu elektrycznego służy jako pokrywa baterii, podczas gdy przestrzeń między ogniwami jest po prostu wypełniona dużą ilością niemożliwego do usunięcia kleju, jak w przypadku akumulatora Model Y 4680 rozbiórka model Y 4680.

Korzystanie ze strukturalnego zestawu baterii jest znacznie tańsze dla producenta niż samodzielna bateria modułowa, ale oznacza to również, że wymiana lub serwisowanie zestawu jest zbyt kosztowne, jeśli zawiodą tylko pojedyncze ogniwa.

Niezależnie od tego, czy wymusiły to nowe europejskie przepisy dotyczące możliwości wymiany baterii w urządzeniach elektronicznych, czy też z powodu wewnętrznego przekonania, Mercedes zdecydował się zaoferować nowego GLC z typem modułowej architektury baterii, której pionierem jest GLA. Posiadanie akumulatora, który można łatwo naprawić lub wymienić, będzie sporą zaletą dla Mercedesa GLC przed nowym BMW iX3 a nawet SUV-ami Tesli, takimi jak Model Y.

Akumulator o pojemności 94 kWh, który będzie napędzał GLC przez ponad 300 mil szacowanego przez EPA zasięgu, jest umieszczony w dedykowanej obudowie, a jego pokrywa jest mocowana za pomocą śrub, a nie przyklejona za pomocą trudnego do podważenia lub montażu kleju klejem. W ten sposób, po wygaśnięciu gwarancji na akumulator, przyszli właściciele GLC będą mogli wymienić tylko pojedyncze ogniwa lub moduły. Tego typu usługa jest znacznie tańsza niż wymiana całej baterii i pozwoli nowemu elektrycznemu Mercedesowi zachować swoją wartość dłużej niż typowe dla używanych pojazdów elektrycznych.

Co więcej, elektronika akumulatora jest umieszczona w oddzielnym module, który jest łatwo dostępny od spodu pojazdu, zamiast konieczności demontażu całego pakietu, jak w przypadku rozwiązań CTP. Diagnostyka akumulatora może być zatem przeprowadzona szybko, aby określić, które moduły uległy awarii i wymienić tylko to, co jest potrzebne,"co jest decydującym czynnikiem dla długoterminowej eksploatacji zelektryfikowanych pojazdów", chwali się przedstawiciel prasowy GLC.

Inżynierowie Mercedesa mają rację, ponieważ największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych CATL niedawno podniósł alarm w związku z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych wyposażonych w tanią, ale trudną w serwisowaniu technologię akumulatorów typu cell-to-pack. Architektura ta, jak twierdzi CATL, sprawia, że wymiana akumulatora pojazdu elektrycznego po jego okresie użytkowania jest zaporowo droga do tego stopnia, że pozostała wartość pojazdu jest niższa niż cena nowego akumulatora, co sprawia, że wymiana jest prawie bezcelowa.

CATL współpracuje obecnie ze spółką zależną w celu zapewnienia tanich napraw strukturalnych baterii, które wymieniają tylko pojedyncze ogniwa, które uległy awarii, za 10% kosztów wymiany całej baterii, mając nadzieję na stworzenie faktycznie rentownego rynku używanych pojazdów elektrycznych. Rozwiązania takie jak modułowa architektura baterii w nowym Mercedesie GLC mogą być jednak bardziej odpowiednie dla pojazdów elektrycznych klasy premium, które mogą mieć wysoką cenę początkową i nie będą tak jednorazowe jak pojazdy elektryczne na rynek masowy z uszczelnioną baterią CTP.

Nowy Mercedes GLC oferuje uciąg 5 291 funtów.
Nowy Mercedes GLC oferuje uciąg 5 291 funtów.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Mercedes GLC wyprzedza BMW iX3 i Model Y dzięki modułowej baterii bez kleju, którą można łatwo naprawić lub wymienić
Daniel Zlatev, 2025-09- 9 (Update: 2025-09- 9)