W ruchu, który wprawił fanów w osłupienie, wydawca Krafton usunął cały zespół założycielski stojący za serią Subnautica z Unknown Worlds Entertainment. Ze skutkiem natychmiastowym współzałożyciele Charlie Cleveland i Max McGuire, wraz z dyrektorem generalnym Tedem Gillem, zostali zastąpieni przez Steve'a Papoutsisa, byłego szefa Striking Distance Studios i kluczową postać stojącą za The Callisto Protocol i Dead Space 2.
Ogłoszenie pojawia się na kilka miesięcy przed oczekiwaną premierą wczesnym dostępem do Subnautica 2budząc obawy o stabilność i kierunek rozwoju gry. Nie podano żadnych konkretnych powodów zmiany na stanowisku kierowniczym, choć Krafton w swoim oświadczeniu twierdzi, że "starał się utrzymać" pierwotny zespół.
"Doceniamy Teda, Charliego i Maxa za ich wcześniejsze role w budowaniu tego ukochanego świata" - powiedział Krafton w komunikacie prasowym, nie oferując jednocześnie konkretnego wyjaśnienia tej decyzji. "Podczas gdy Krafton starał się utrzymać współzałożycieli Unknown Worlds i oryginalnych twórców serii Subnautica zaangażowanych w rozwój gry, firma życzy im powodzenia w ich kolejnych przedsięwzięciach" - czytamy w oświadczeniu.
Steve Papoutsis przejmie teraz funkcję dyrektora generalnego Unknown Worlds i poprowadzi studio w kreatywnym kierunku. "Doświadczenie gracza jest naszą gwiazdą północną", powiedział Papoutsis w oświadczeniu. "Zespół jest skoncentrowany na dostarczeniu najlepszej możliwej gry dla społeczności Subnautica"
Co to oznacza dla Subnautica 2?
Pomimo zamieszania, Krafton utrzymuje, że Subnautica 2 pozostaje na dobrej drodze do wydania wczesnego dostępu w 2025 roku na PC i Xbox Series X i S, w tym dostępności za pośrednictwem Xbox Game Pass.
Tymczasem fani zastanawiają się, jak wiele z pierwotnej wizji pozostanie nienaruszone bez zespołu założycielskiego u steru. W rzeczywistości, nagły ruch nie wydaje się być dobrze przyjęty przez fanów.
"Nie chcę dramatyzować, ale to prawdopodobnie koniec serii" - czytamy w jednym z postów na subreddicie Subnautica. Komentarze do tego postu odzwierciedlają podobne odczucia. "Chciałem zagrać w grę ludzi, którzy stworzyli Subnautica, a ich kierownictwo właśnie zostało zwolnione" - czytamy w jednym z komentarzy. "To nie wzbudza zaufania. Ale prawdę mówiąc, zwolnili 3 pracowników najwyższego szczebla i zastąpili ich jednym. Oszczędności pracy są tym, co uzasadnia to w oczach korporacji" - napisał inny użytkownik.
Na razie fani Subnautica mogą mieć tylko nadzieję, że pozostawiony zespół deweloperski zachowa wystarczającą ciągłość i autonomię, aby dostarczyć sequel, na który czekali.