Notebookcheck Logo

BMW prezentuje Vision CE: samobalansujący, zamknięty skuter elektryczny zaprojektowany z myślą o pasach bezpieczeństwa zamiast kasków

BMW Vision CE 01 ma zastąpić kaski i sprzęt ochronny sprawdzonymi pasami bezpieczeństwa i klatką bezpieczeństwa (źródło zdjęcia: BMW)
BMW Vision CE 01 ma zastąpić kaski i sprzęt ochronny sprawdzonymi pasami bezpieczeństwa i klatką bezpieczeństwa (źródło zdjęcia: BMW)
BMW zaprezentowało swoją najnowszą koncepcję elektrycznego dwukołowca, Vision CE. Charakteryzuje się on zamkniętą konstrukcją klatki, która eliminuje potrzebę stosowania kasku i sprzętu ochronnego, dodając jednocześnie wiele punktów mocowania akcesoriów. Rower może również rzekomo całkowicie zrównoważyć się podczas postoju.
E-Mobility Concept / Prototype

W ostatnim czasie dział dwukołowców BMW (aka BMW Motorrad) wykazał godną podziwu tendencję do szybkiego podążania za swoimi koncepcjami "Vision" modelami produkcyjnymi - i to przy zaskakująco niewielkim rozcieńczeniu oryginalnych projektów. Przykład: BMW CE 02 i CE 04z których oba zaczęły się jako koncepcje na krótko przed ich wprowadzeniem na rynek.

Przechodząc do najnowszej koncepcji elektrycznego dwukołowca BMW, widzimy podobny rodowód: nowoczesny, graniczący z futurystycznym designem, skupienie się na mobilność w mieście i dostępność dla początkujących kierowców. Tym razem położono również większy nacisk na bezpieczeństwo.

Podwozie, z długim rozstawem osi, niską pozycją i podnóżkami ustawionymi do przodu, jest niewątpliwie zaczerpnięte z CE 04. Jednak cechą wyróżniającą jest wyraźnie klatka w stylu buggy, która nie tylko otacza kierowcę rodzajem ochronnej klatki bezpieczeństwa, ale także pozwala na siedzenie z pełnym oparciem, zagłówkiem i pasem bezpieczeństwa. To właśnie ten aspekt, według BMW, sprawia, że kask i odzież ochronna są zbędne. Jeden z renderów pokazuje również radar skierowany do tyłu, prawdopodobnie część systemu ostrzegania przed kolizją z tyłu dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Bardziej fascynująca jest jednak rzekoma funkcja równoważenia, która według BMW pozwoli rowerowi na całkowite samobalansowanie podczas postoju. Pomogłoby to zwiększyć stabilność nawet podczas jazdy z niską prędkością, z czym zwykle zmagają się początkujący kierowcy. Nie wiadomo, czy uda się ją zastosować w praktyce, ponieważ ostatnia wzmianka o tej funkcji dotyczyła znacznie bardziej fantastycznej koncepcji VISION NEXT 100.

Możliwość zamontowania akcesoriów, takich jak dodatkowe światła i bagażniki na klatce, sprawia, że rower można dostosować do różnych potrzeb. W celu ochrony przed żywiołami można dodać pełną przednią szybę, dach i panele odbijające wiatr na nogach. W tym projekcie wyraźnie widać dużą modułowość i możliwość dostosowania.

Szczegóły dotyczące osiągów nie zostały w tym momencie omówione, ale biorąc pod uwagę, że wydaje się, że dzieli on platformę CE 04, warto wspomnieć tutaj o niektórych kluczowych specyfikacjach tego roweru:

  • Moc szczytowa: ~31 kW (42 KM/42,14 PS)
  • Szczytowy moment obrotowy: ~62 Nm (~46 lb-ft)
  • Prędkość maksymalna: ~75 mph (120 km/h)
  • Pojemność akumulatora: 8,9 kWh (8,5 kWh do wykorzystania)
  • Zasięg (tryb Eco): Do ~130 km (~80 mil)
  • Czas ładowania (standardowa ładowarka 2,3 kW): ~4 godziny 20 minut dla pełnego naładowania
  • Czas ładowania (opcjonalna ładowarka 6,9 kW): 45 minut (80%); 1 godzina 40 minut (pełne)
  • Sugerowana cena detaliczna: 12 195 USD (model podstawowy)

Wraz z dodatkową wagą klatki możemy spodziewać się spadku zasięgu. Oczywiście pod warunkiem, że będzie on oparty na platformie CE 04 i ostatecznie trafi do produkcji. Na razie BMW planuje zaprezentować Vision CE na targach IAA Mobility 2025 w Monachium w dniach 9-14 września.

Fotel z pełnym oparciem posiada 5-punktowy pas bezpieczeństwa (źródło zdjęcia: BMW)
Fotel z pełnym oparciem posiada 5-punktowy pas bezpieczeństwa (źródło zdjęcia: BMW)
"Kokpit" oferuje ekran LCD i szereg przełączników na obu uchwytach (źródło zdjęcia: BMW)
"Kokpit" oferuje ekran LCD i szereg przełączników na obu uchwytach (źródło zdjęcia: BMW)
Te rendery pokazują opcjonalną przednią szybę i panele dachowe, które chronią przed deszczem i wiatrem (źródło zdjęcia: BMW)
Te rendery pokazują opcjonalną przednią szybę i panele dachowe, które chronią przed deszczem i wiatrem (źródło zdjęcia: BMW)
Sugerowana konfiguracja zatytułowana "DJ" (źródło obrazu: BMW)
Sugerowana konfiguracja zatytułowana "DJ" (źródło obrazu: BMW)
Bardziej przydatna konfiguracja przystosowana do biwakowania i eksploracji (źródło zdjęcia: BMW)
Bardziej przydatna konfiguracja przystosowana do biwakowania i eksploracji (źródło zdjęcia: BMW)
Ogólna stylistyka jest dość nowoczesna, zgodna z obecną linią mobilności miejskiej BMW (źródło zdjęcia: BMW)
Ogólna stylistyka jest dość nowoczesna, zgodna z obecną linią mobilności miejskiej BMW (źródło zdjęcia: BMW)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > BMW prezentuje Vision CE: samobalansujący, zamknięty skuter elektryczny zaprojektowany z myślą o pasach bezpieczeństwa zamiast kasków
Vishal Bhardwaj, 2025-09- 5 (Update: 2025-09- 5)