W ostatnim czasie dział dwukołowców BMW (aka BMW Motorrad) wykazał godną podziwu tendencję do szybkiego podążania za swoimi koncepcjami "Vision" modelami produkcyjnymi - i to przy zaskakująco niewielkim rozcieńczeniu oryginalnych projektów. Przykład: BMW CE 02 i CE 04z których oba zaczęły się jako koncepcje na krótko przed ich wprowadzeniem na rynek.
Przechodząc do najnowszej koncepcji elektrycznego dwukołowca BMW, widzimy podobny rodowód: nowoczesny, graniczący z futurystycznym designem, skupienie się na mobilność w mieście i dostępność dla początkujących kierowców. Tym razem położono również większy nacisk na bezpieczeństwo.
Podwozie, z długim rozstawem osi, niską pozycją i podnóżkami ustawionymi do przodu, jest niewątpliwie zaczerpnięte z CE 04. Jednak cechą wyróżniającą jest wyraźnie klatka w stylu buggy, która nie tylko otacza kierowcę rodzajem ochronnej klatki bezpieczeństwa, ale także pozwala na siedzenie z pełnym oparciem, zagłówkiem i pasem bezpieczeństwa. To właśnie ten aspekt, według BMW, sprawia, że kask i odzież ochronna są zbędne. Jeden z renderów pokazuje również radar skierowany do tyłu, prawdopodobnie część systemu ostrzegania przed kolizją z tyłu dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Bardziej fascynująca jest jednak rzekoma funkcja równoważenia, która według BMW pozwoli rowerowi na całkowite samobalansowanie podczas postoju. Pomogłoby to zwiększyć stabilność nawet podczas jazdy z niską prędkością, z czym zwykle zmagają się początkujący kierowcy. Nie wiadomo, czy uda się ją zastosować w praktyce, ponieważ ostatnia wzmianka o tej funkcji dotyczyła znacznie bardziej fantastycznej koncepcji VISION NEXT 100.
Możliwość zamontowania akcesoriów, takich jak dodatkowe światła i bagażniki na klatce, sprawia, że rower można dostosować do różnych potrzeb. W celu ochrony przed żywiołami można dodać pełną przednią szybę, dach i panele odbijające wiatr na nogach. W tym projekcie wyraźnie widać dużą modułowość i możliwość dostosowania.
Szczegóły dotyczące osiągów nie zostały w tym momencie omówione, ale biorąc pod uwagę, że wydaje się, że dzieli on platformę CE 04, warto wspomnieć tutaj o niektórych kluczowych specyfikacjach tego roweru:
- Moc szczytowa: ~31 kW (42 KM/42,14 PS)
- Szczytowy moment obrotowy: ~62 Nm (~46 lb-ft)
- Prędkość maksymalna: ~75 mph (120 km/h)
- Pojemność akumulatora: 8,9 kWh (8,5 kWh do wykorzystania)
- Zasięg (tryb Eco): Do ~130 km (~80 mil)
- Czas ładowania (standardowa ładowarka 2,3 kW): ~4 godziny 20 minut dla pełnego naładowania
- Czas ładowania (opcjonalna ładowarka 6,9 kW): 45 minut (80%); 1 godzina 40 minut (pełne)
- Sugerowana cena detaliczna: 12 195 USD (model podstawowy)
Wraz z dodatkową wagą klatki możemy spodziewać się spadku zasięgu. Oczywiście pod warunkiem, że będzie on oparty na platformie CE 04 i ostatecznie trafi do produkcji. Na razie BMW planuje zaprezentować Vision CE na targach IAA Mobility 2025 w Monachium w dniach 9-14 września.