Laptopy wyposażone w RTX 5070 zaczynają się od około 1500 euro, choć większość konfiguracji kosztuje znacznie więcej. W tej cenie nabywcy oczekują systemu, który pozostanie wydajny przez lata. Jednak w wątkach na Reddicie i forach technicznych wielu użytkowników twierdzi, że przydzielone przez Nvidię 8 GB może być zbyt ciasne, potencjalnie powodując problemy w niektórych grach.
Przyjrzeliśmy się bliżej sytuacji pamięci VRAM w laptopie Lenovo Legion Pro 5 16IAX10 i spróbowaliśmy sformułować ocenę dla konkretnego przypadku - oczywiście ograniczoną do tego modelu laptopa i kilku tytułów gier. Bardziej szczegółowy artykuł na temat szerszej dyskusji na temat pamięci VRAM pojawi się wkrótce.
W większości gier zużycie pamięci VRAM po prostu nie jest zauważalne. Nie ma widocznego licznika i byliśmy w stanie płynnie grać w takie tytuły jak Baldur's Gate 3, GTA V i Cyberpunk 2077 - nawet w rozdzielczości do 4K - bez żadnych oznak wąskiego gardła pamięci.
Niektóre tytuły pokazują jednak "budżet VRAM" lub podobny wskaźnik w ustawieniach graficznych. W zależności od wybranej rozdzielczości i poziomu detali, pasek ten szybko się zapełnia. Assassin's Creed Shadows i Indiana Jones and the Great Circle to dwa takie przykłady.
W Assassin's Creed Shadows w rozdzielczości 2560 x 1440 (QHD) gra zgłasza przekroczenie budżetu pamięci VRAM o około 100 MB. W poniższym teście porównawczym czasy klatek pozostają jednak stabilne - nawet jeśli średnia liczba klatek na sekundę oscyluje wokół 38 fps. Wewnętrzny wskaźnik zacinania się wynosi zaledwie 1.
Aby jeszcze bardziej obciążyć pamięć VRAM, przełączyliśmy się na natywne 4K. Teraz, przynajmniej według wskaźnika, zapotrzebowanie na pamięć VRAM znacznie przekracza limit - i zarejestrowaliśmy 15 zacięć. Problem polega na tym, że w natywnym 4K spadliśmy już do średnio 21 klatek na sekundę, co sprawia, że trudno powiedzieć, czy zacinanie się jest naprawdę spowodowane limitami pamięci VRAM, czy po prostu ogólną trudnością GPU.
Przełączenie z natywnego 4K na tryb jakości DLSS przywraca średnią powyżej 30 klatek na sekundę i zmniejsza liczbę zacięć do 2 - ponownie, mimo że gra nadal zgłasza nadmiar pamięci VRAM. W Full HD na wysokich ustawieniach limit VRAM nie jest w ogóle przekraczany, liczba zacinania się wynosi 0, a średnia wydajność to 61 kl. Krótko mówiąc, Assassin's Creed Shadows nie jest najlepszym testem do oceny wystarczalności pamięci VRAM, ponieważ ograniczenia wydajności pojawiają się na długo przed tym, jak użycie pamięci staje się prawdziwym problemem. W związku z tym jest to również mniejszy problem.
Następnie przyjrzeliśmy się grze Indiana Jones and the Great Circle. Tutaj zauważyliśmy znacznie wyraźniejszy negatywny wpływ "zaledwie" 8 GB pamięci VRAM w RTX 5070: w pewnym momencie gra po prostu nie chciała się uruchomić lub zawieszała się przy starcie. Nawet przy rozdzielczości Full HD i niskich ustawieniach gra twierdzi, że zużycie pamięci VRAM przekracza limit - choć w praktyce nie zauważyliśmy żadnych problemów, dopóki nie zwiększyliśmy poziomu detali. Od tego momentu gra zawiesza się przy każdej próbie uruchomienia (każda zmiana ustawień wymaga ponownego uruchomienia).
Indiana Jones jest jednak przypadkiem szczególnym. Jak ujął to nasz kolega Florian w swoim artykule artykule porównawczym grygra jest w "wątpliwym stanie technicznym" i "słabo zoptymalizowana, przez co jej zapotrzebowanie na pamięć VRAM jest nieuzasadnione" Nawet GPU z 16 GB pamięci VRAM cierpią z powodu poważnych spadków liczby klatek na sekundę. Ale wtedy można przynajmniej uruchomić grę w wyższych rozdzielczościach i ustawieniach.
Wniosek: rzadko stanowi problem, ale istnieje realne ograniczenie
Wracając do naszego pierwotnego pytania - czy 8 GB pamięci VRAM to za mało? W przypadku większości obecnych gier odpowiedź brzmi nie. Kilka wyjątków, które znaleźliśmy, wydaje się być raczej przypadkami niechlujnej optymalizacji niż prawdziwymi ograniczeniami sprzętowymi. Mimo to, takie gry istnieją, a właściciele 8 GB GPU prawdopodobnie napotkają problemy w niektórych rozdzielczościach i ustawieniach, podczas gdy użytkownicy z większą ilością VRAM mogą kontynuować grę. Jedynym rozwiązaniem jest czekanie na łatki - zakładając, że kiedykolwiek się pojawią. A biorąc pod uwagę, że przyszłe tytuły będą prawdopodobnie wymagać jeszcze więcej pamięci VRAM, obawy nie są całkowicie bezpodstawne.
Jak wspomniano wcześniej, wniosek ten dotyczy w szczególności modeli Legion Pro 5 16 i należy go traktować jako ogólną wskazówkę, a nie ostateczne stwierdzenie. Bardziej kompleksowa analiza z głębszymi testami porównawczymi i porównaniami już wkrótce.










