
Czy 8 GB pamięci VRAM wystarczy do nowoczesnych gier? Przetestowaliśmy to
8, 12 czy 16 GB pamięci VRAM?
Przyglądając się nowoczesnym kartom graficznym, zawsze pojawia się pytanie o pamięć VRAM. Czy 8 GB w przypadku mainstreamowych GPU, takich jak GeForce RTX 5060 i RTX 5070, jest naprawdę wystarczające, czy też będą mieli Państwo problemy? Przetestowaliśmy to z kilkoma nowoczesnymi grami.Andreas Osthoff, 👁 Andreas Osthoff (tłumaczenie Ninh Duy) Opublikowany 🇺🇸 🇩🇪 ...
8 GB VRAM to za mało - takie stwierdzenie można usłyszeć bardzo często i jest to również krytyka najnowszej generacji GPU od Nvidii, gdzie mobilna wersja GeForce RTX 5070 - podobnie jak jego poprzednik RTX 4070 - jest ponownie dostarczana z 8 GB pamięci VRAM. Pierwotnie spodziewaliśmy się nowych wersji mobilnych GPU na nadchodzących targach CES, gdzie 2 GB chipy pamięci zostałyby zastąpione 3 GB chipami, więc nowy RTX 5070 byłby wyposażony w 12 GB VRAM. Ze względu na obecną eksplozję kosztów układów pamięci, plany te zostały jednak anulowane i nie spodziewamy się odświeżonych kart graficznych Nvidii przed końcem 2026 roku.
Oznacza to również, że na razie musimy radzić sobie z istniejącymi GPU RTX 5000, a laptopy do gier z wysokiej klasy GPU są po prostu niedostępne dla większości użytkowników. Dlatego też chcemy przyjrzeć się bliżej kwestii, czy 8 GB pamięci VRAM w RTX 5070 lub RTX 5060 jest naprawdę niewystarczające dla współczesnych gier.
Systemy testowe i procedura testowa
Nasze systemy testowe to obecnie XMG Fusion 16 (M25) z kartą graficzną Nvidia GeForce RTX 5070 z 8 GB VRAM i TGP 115 W. Następnym krokiem jest RTX 5070 Ti z 12 GB VRAM w XMG Apex 16 Max z TGP 140 W. Jeśli nadal występują problemy, możemy również użyć starego laptopa RTX 4090 z 16 GB VRAM lub nawet laptopa RTX 5090 z 24 GB VRAM.
Jednak naszym głównym celem w tym artykule nie jest czysta wydajność, ale to, czy dostępna ilość pamięci VRAM powoduje ograniczenia podczas grania w gry, takie jak zacinanie się lub spadki klatek lub spadki wydajności podczas dłuższego grania. Oprócz zintegrowanych benchmarków, przede wszystkim zarejestrowaliśmy i przeanalizowaliśmy dane dotyczące wydajności za pomocą narzędzia CapFrameX. Nasze testy rozpoczęliśmy od laptopa RTX 5070 (8 GB VRAM), a następnie przełączyliśmy się na laptopa RTX 5070 Ti z 12 GB VRAM, gdy zauważyliśmy problemy.
Assassin's Creed Shadows
Obecna odsłona serii Assassin's Creed jest bardzo wymagająca pod względem mocy graficznej. Dzięki zintegrowanemu benchmarkowi i kompleksowym ustawieniom, nadal można bardzo dobrze dostosować ją do własnego sprzętu. Menu opcji pokazuje również obciążenie pamięci VRAM i wpływ poszczególnych opcji na nią.
Możemy już zobaczyć obciążenie pamięci VRAM na poziomie około 95% w rozdzielczości 1080p z bardzo wysokimi detalami, ale nie ma żadnego komunikatu ostrzegawczego, a gra również działa płynnie. Po użyciu skalowania DLSS obciążenie pamięci VRAM nieznacznie spadnie.
Jeśli przełączymy się na rozdzielczość QHD, gra wyświetli komunikat ostrzegawczy VRAM i możemy również zobaczyć, jak pamięć VRAM zapełnia się podczas uruchamiania benchmarku, a nawet przekracza 8 GB. Skutkuje to pojedynczymi zacięciami, ale szczerze mówiąc, nie jest to duży problem dla tego typu gier. Oprócz testu porównawczego graliśmy również w kampanię z tymi ustawieniami (bez DLSS) i tak naprawdę nie zauważyliśmy żadnych poważnych zacięć, które mogłyby wpłynąć na nasze wrażenia z gry.
Jeśli przełączymy się na rozdzielczość 4K, RTX 5070 z 8 GB VRAM zaczyna mieć kłopoty i pojawiają się również bardziej zauważalne spadki klatek. Jednak wydajność i tak nie jest wystarczająca do płynnej rozgrywki (nawet z DLSS), więc to ograniczenie nie ma większego znaczenia. RTX 5070 Ti nie wykazuje problemów z pamięcią VRAM, ale wydajność jest ponownie niewystarczająca dla rozdzielczości 4K.
Battlefield 6 - 8 GB pamięci VRAM wystarczy tylko dla 1080p
Battlefield 6 jest interesującym przypadkiem, ponieważ można łatwo sprawdzić liczbę klatek na sekundę (nawet rozłożoną na CPU / GPU), a także wykorzystanie pamięci VRAM za pomocą zintegrowanych narzędzi monitorujących. Zaczęliśmy w rozdzielczości Full-HD i ustawieniu Overkill, gdzie obciążenie pamięci VRAM zaczyna się nieco poniżej 7 GB.
Jednak po rozpoczęciu gry obciążenie pamięci VRAM stale rośnie. Rozegraliśmy pierwszą misję kampanii i zauważyliśmy, że obciążenie pamięci VRAM podskoczyło do 12,9 GB według zintegrowanego narzędzia monitorującego. Co ciekawe, nadal nie zauważyliśmy żadnych problemów z wydajnością w rozdzielczości 1080p, ani podczas kampanii, ani w rozgrywce wieloosobowej.
Sytuacja szybko zmienia się po przełączeniu na rozdzielczość QHD (2560 x 1440 pikseli). Nasz drugi test porównawczy (który trwa około minuty) pokazuje już zauważalny spadek wydajności, a średnia liczba klatek na sekundę spada z 53 do około 30 klatek na sekundę, a następnie do 26 klatek na sekundę (lub nawet niżej w wymagających scenach) w trzecim teście porównawczym, więc rozgrywka nie jest już płynna.
DLSS (Jakość) zwiększy początkową liczbę klatek na sekundę, ale zachowanie jest nadal prawie takie samo, a wydajność ponownie spada bardzo szybko z 70 klatek na sekundę w początkowej rundzie testu porównawczego do zaledwie 35 klatek na sekundę w trzecim uruchomieniu testu porównawczego.
W przypadku rozgrywek wieloosobowych istnieje różnica między bitwami na małą i dużą skalę. Bitwa na małą skalę nie stanowi problemu w rozdzielczości QHD, a wydajność była stabilna na RTX 5070. Zmienia się to po dołączeniu do bitwy na dużą skalę, gdzie zachowanie jest identyczne jak w kampanii, a wydajność spadnie zauważalnie w ciągu kilku minut do punktu, w którym nie można już grać płynnie. Po odrodzeniu sytuacja jest lepsza, ale wydajność ponownie szybko spada.
Call of Duty Black Ops 7
Podobnie jak poprzednie odsłony Call of Duty, najnowszy Black Ops 7 ponownie oferuje wskaźnik obciążenia pamięci VRAM w menu opcji i od razu widać, jak ustawienia graficzne wpłyną na obciążenie pamięci VRAM. Najnowsza odsłona serii strzelanek nie jest aż tak wymagająca, a RTX 5070 z 8 GB VRAM wyświetli komunikat ostrzegawczy dopiero po aktywacji Raytracingu. Bez Raytracingu nie pojawia się nawet komunikat ostrzegawczy w rozdzielczości 4K, ale wydajność 5070 jest po prostu niewystarczająca. Po aktywacji DLSS obciążenie pamięci VRAM jest nieco niższe.
Fakt pojawienia się ostrzeżenia dotyczącego pamięci VRAM nie oznacza jednak, że podczas grania wystąpią problemy. Przy maksymalnym obciążeniu RTX 5070 (najwyższe obciążenie VRAM, ale wciąż płynna rozgrywka), użyliśmy ustawienia 2560 x 1600 pikseli, Raytracing (High), DLSS i Frame Generation (QHD RT nie jest grywalne bez DLSS, ale jednocześnie 4K z RT nie zawsze przekracza 30 fps, pomimo DLSS i MFGx4) i graliśmy w multiplayer. Jako przykład, poniższa analiza pokazuje mecz multiplayer i wyraźnie pokazuje, że nie ma żadnych ograniczeń. RTX 5070 Ti z 12 GB VRAM nie ma żadnych problemów z rozdzielczością 4K.
Cyberpunk 2077 Phantom Liberty
Cyberpunk 2077 ma już kilka lat i jest to zauważalne, gdy spojrzymy na obciążenie pamięci VRAM. RTX 5070 z 8 GB VRAM z łatwością wystarcza do rozdzielczości QHD z Raytracingiem, nawet w najwyższym ustawieniu Overdrive. Rozdzielczość 4K jest również w porządku, ale będą zauważalne zacięcia z Raytracing, ponieważ zwiększa obciążenie pamięci VRAM o około 1 GB.
RTX 5070 Ti z 12 GB VRAM nie ma żadnych problemów z pamięcią, ale wydajność w rozdzielczości 4K z presetem Raytracing Overdrive jest ledwo grywalna przy około 30 fps i występują pewne spadki klatek, pomimo DLSS. Do naprawdę płynnej rozgrywki w tym ustawieniu potrzeba również generowania klatek lub mocniejszego GPU, takiego jak RTX 5080.
F1 2025
F1 2025 to bardzo wymagający tytuł, a wysokie ustawienia graficzne (począwszy od Ultra), w których Raytracing jest domyślnie aktywny, stanowią również wyzwanie dla high-endowych GPU. Aby zapewnić płynną rozgrywkę z RTX 5070 Laptop, należy ograniczyć ustawienia do presetu High , który będzie działał bardzo dobrze nawet w rozdzielczości QHD. Rozdzielczość 4K jest już wyzwaniem dla laptopa 5070, ponieważ liczba klatek na sekundę czasami spada poniżej 30 fps, ale nie ma problemów z pamięcią VRAM.
Jeśli wybiorą Państwo ustawienie Ultra High (nawet nie Ultra Max), obciążenie pamięci VRAM zostanie zwiększone, a RTX 5070 również nie będzie wystarczająco wydajny. Można temu nieco przeciwdziałać za pomocą DLSS i generowania klatek, ale jakość obrazu wyraźnie na tym ucierpi, więc nie polecamy tego rozwiązania. Podsumowując, ograniczenie 8 GB VRAM w 5070 nie odgrywa tutaj żadnej roli.
Indiana Jones i Wielki Krąg - Ostatni boss dla VRAM
Indiana Jones and the Great Circle jest obecnie najbardziej wymagającym tytułem pod względem zapotrzebowania na pamięć VRAM. W menu ustawień można aktywować kompleksowe monitorowanie wydajności, które pokazuje również obciążenie pamięci VRAM. RTX 5070 z 8 GB VRAM szybko osiąga swój limit, ponieważ mogą wystąpić awarie w 1080p, gdy wybierzesz ustawienie wstępne Wysokie . Gra będzie działać bez żadnych problemów w 1080p i w ustawieniu Medium z obciążeniem VRAM nieco poniżej 7 GB.
Poniższa tabela przedstawia obciążenie pamięci VRAM dla różnych rozdzielczości i ustawień graficznych. Przy maksymalnych ustawieniach (Supreme) i Raytracingu można faktycznie zwiększyć obciążenie pamięci VRAM do ponad 16 GB, więc nawet RTX 5080 zacznie walczyć. Na szczęście Indiana Jones jest obecnie wyjątkiem pod względem wymagań VRAM.
| Rozdzielczość | Średnia | Wysoka | Bardzo wysoka |
|---|---|---|---|
| 1080p | ~6,9 GB | ~8,3 GB | ~9,3 GB |
| QHD | ~7.3 GB | ~8.7 GB | ~9.7 GB |
| 4K | ~8,9 GB | ~10 GB | ~11 GB (~15 GB z RT) |
Werdykt - Mogą Państwo cieszyć się nowoczesnymi grami z 8 GB pamięci VRAM!
Po naszych testach możemy powiedzieć, że mogą wystąpić pewne ograniczenia w zależności od gry, ale ogólnie rzecz biorąc, nadal można cieszyć się wszystkimi nowoczesnymi grami z 8 GB VRAM. Należy po prostu zarządzać swoimi oczekiwaniami, a jeśli chcesz mieć najwyższe ustawienia graficzne w połączeniu z rozdzielczością QHD, to po prostu nie będziesz zadowolony z mobilnych wersji GeForce RTX 5060, a także RTX 5070. Zdecydowanie są jednak ustawienia, przy których można grać płynnie, nawet w bardzo wymagające tytuły.
Poza kilkoma wyjątkami, generalnie można powiedzieć, że mobilne GPU są bardziej ograniczone wydajnością, a nie ilością pamięci VRAM. Zmniejszenie rozdzielczości do Full-HD jest zazwyczaj wystarczające, a skalowanie DLSS może również pomóc poprawić wydajność lub nieznacznie zmniejszyć obciążenie pamięci VRAM. Oczywiście nie mogliśmy przetestować wszystkich tytułów i z pewnością w nadchodzących latach pojawią się gry o wysokich wymaganiach VRAM, ale nasze testy są zdecydowanie dobrym wskaźnikiem.
Każdy z nas z pewnością wolałby grać z GeForce RTX 5090, ale biorąc pod uwagę ceny laptopów do gier z wyższej półki, jest to po prostu niemożliwe. I oczywiście ma sens zakup maszyny z RTX 5070 Ti zamiast RTX 5070, na przykład, i istnieje kilka modeli laptopów z pokrywającymi się cenami, ale jeśli budżet po prostu na to nie pozwala, nie trzeba się martwić, że nie można grać w nowoczesne gry na mobilnym RTX 5060 lub RTX 5070.














































































