VKD3D-Proton, jeden z wielu komponentów kompatybilności wykorzystywanych przez SteamOS firmy Valve (wśród innych inicjatyw związanych z grami na Linuksa), został niedawno zaktualizowany do wersji 3.0, która dodaje obsługę skalowania AMD FSR 4 w celu "dostarczania FSR 4 w bardziej odpowiedni sposób w Protonie".
Najbardziej interesujące w tym dodatku jest to, że podczas gdy domyślna kompilacja włącza tę funkcję tylko w przypadku korzystania z niej na procesorze graficznym AMD RDNA 4 lub nowszym, istnieją flagi umożliwiające emulację AMD FSR 4 na procesorach graficznych z obsługą INT8 i Float16. Jest to bardzo podobne do modów FSR 4, które widzieliśmy na wolności, włączających AMD FSR 4 na procesorach graficznych AMD RDNA 2 i RDNA 3 Które były zależne od wyciekającej biblioteki DLL FSR 4 Int8. Patchnotes opisują decyzję o nieuwzględnianiu tej ścieżki emulacji domyślnie jako "przekraczającą mój poziom wynagrodzenia", ale oznacza to, że użytkownicy procesorów graficznych AMD RDNA 2 i RDNA 3 na SteamOS mają teraz sposób na włączenie AMD FSR 4, co może wróżyć całkiem dobrze dla Steam Machine i Steam Deck.
Jednym z komentarzy, który jeszcze bardziej uwiarygodnia pomysł, że doprowadzi to bezpośrednio do wsparcia AMD FSR 4 na Steam Machine - oprócz faktu, że wymuszenie jego włączenia powinno być teraz możliwe bez względu na wszystko - jest to, że Valve zwróciło uwagę Digital Foundry na chęć posiadania oficjalnego wsparcia FSR 4 na poziomie sterownika od AMD. Hacky metody INT8 FSR 4 wymagane w systemie Windows (a teraz Linux) mają kompromis wydajności w porównaniu do FSR 3 w celu uzyskania czystszej grafiki na starszych procesorach graficznych RDNA.
Podczas gdy potężny procesor Zen 4 w Steam Machine powinien pomóc w utrzymaniu wyższej liczby klatek na sekundę przy pomocy skalowania FSR, ten spadek wydajności może być problematyczny dla deklarowanego przez Valve celu 4K i 60 FPS dla każdej gry Steam. Pewien stopień oficjalnego wsparcia będzie prawdopodobnie potrzebny, aby zapobiec zbyt wymagającej wydajności graficznej FSR 4, a to nawet nie wchodzi w klucz, który z pewnością zostanie wprowadzony przez gry wymagające RT, takie jak Indiana Jones and the Great Circle.
Jak niedawno widzieliśmy podczas testów zasadniczo równoważnej wersji Steam Machine PC wydajność GPU pozostaje głównym problemem przed premierą Steam Machine. Mocne strony SteamOS w grach, moc Zen 4 i inne czynniki mogą sprawić, że Valve nadal będzie dostarczać prawdziwego konkurenta PlayStation 5. A biorąc pod uwagę, że PSSR działa tylko na PlayStation 5 Pro, natywna obsługa sterowników dla FSR 4 na Steam Machine może być asem, którego Valve potrzebuje.





