YouTuber próbuje odtworzyć wydajność Steam Machine, aby sprawdzić, czy obiecane przez Valve 4K 60 FPS i 6-krotne przyspieszenie GPU są realistyczne, a nawet testuje emulację PS3

Valve's Steam Machine od premiery dzielą jeszcze miesiące, ale nie powstrzymało to społeczności entuzjastów społeczności entuzjastów entuzjastów od prób przybliżenia rzeczywistej wydajności urządzenia. Kanał YouTube The Phawx doprowadził ten pomysł do ekstremum, budując kompaktowy komputer zaprojektowany tak, aby zachowywał się niemal dokładnie tak, jak nadchodząca hybrydowa konsola Valve. Zamiast po prostu używać podobnych części, kanał próbuje odtworzyć zachowanie procesora Steam Machine zachowanie procesoraograniczenia GPU, limity mocy i ogólną architekturę systemu tak dokładnie, jak to tylko możliwe.
Celem była ocena głównych twierdzeń Valve dotyczących wydajności, w tym proponowanego sześciokrotnego wzrostu GPU w stosunku do Steam Deck oraz zdolność do celowania w 4K 60 FPS z FSR, poprzez zmierzenie, jak bardzo niestandardowy system testowy może im dorównać.
Odtworzenie niestandardowego APU Valve
Twórca zaczyna od dopasowania konfiguracji procesora maszyny Steam. Urządzenie Valve wykorzystuje pół-niestandardowy procesor AMD Zen 4 z 6 rdzeniami, 12 wątkami, zegarem boost do 4,8 GHz i 30 W ogranicznikiem mocy. Aby to zasymulować, twórca wykorzystuje procesor AMD 8840U i wyłączył dwa z jego ośmiu rdzeni. Następnie zaparkowali odpowiednie hiperwątki, pozostawiając aktywnych dokładnie 6 rdzeni i 12 wątków.
Aby zbliżyć się do budżetu mocy procesora Valve wynoszącego 30 W, układ jest mocno ograniczony do około 4 GHz podczas obciążenia wszystkich rdzeni. Zgodnie z testami przeprowadzonymi przez twórcę, osiągnięcie reklamowanego taktowania 4,8 GHz jest możliwe tylko przy obciążeniach jednordzeniowych, co odzwierciedla oczekiwane zachowanie części Valve.
Poprzedni wpis Geekbench dla urządzenia oznaczonego jako "Val Fremont", powszechnie uważanego za wczesną jednostkę Steam Machine, pokazuje podobną konfigurację pamięci podręcznej do 8840U. Pozwala to twórcy na dopasowanie nie tylko liczby rdzeni, ale także struktur pamięci podręcznej L1, L2 i współdzielonej L3 poprzez zaparkowanie odpowiednich rdzeni.
Wyłączają również całkowicie zintegrowany procesor graficzny, stwierdzając, że niestandardowy APU Steam Machine prawdopodobnie będzie miał wyłączony iGPU.
W przypadku dedykowanego procesora graficznego użyto Radeon 7600M XTktóry współdzieli tę samą architekturę Architekturę Navi 33 z układem Valve. Oczekuje się, że Steam Machine będzie zawierać 28 jednostek CU zamiast 32 w 7600M XT, więc ograniczają one zegary boost, aby lepiej dopasować się do około 9 teraflopów szacowanych dla sprzętu Valve. Karta zazwyczaj pracuje z częstotliwością 2,3 GHz, w porównaniu do podawanego przez Valve taktowania szczytowego na poziomie 2,45 GHz. Oba układy wykorzystują 32 MB pamięci podręcznej Infinity Cache i około 288 GB/s efektywnej przepustowości, która według nich lepiej nadaje się do 1080p i będzie w dużym stopniu polegać na FSR, aby osiągnąć cele 4K 60 FPS.
Dodają, że dodatkowa moc obliczeniowa 7600M XT oferuje niewielkie realne korzyści, ponieważ przepustowość jest głównym wąskim gardłem, co sprawia, że GPU Valve o niższym CU jest potencjalnie bardziej zrównoważony, mimo że jest słabszy na papierze.
Pamięć Smart Access i SmartShift
Aby jeszcze bardziej dopasować się do architektury Steam Machine, Phawx umożliwia AMD Smart Access Memory i SmartShiftktórych Valve użyje również do ujednolicenia budżetów mocy CPU i GPU. W ich testach limit 28 W powoduje gwałtowne obniżenie taktowania obu komponentów, co skutkuje zauważalnym spadkiem wydajności, podczas gdy podniesienie wspólnego TDP z powrotem do 150 W przywraca normalne zachowanie.
Twierdzą oni, że pokazuje to, jak agresywnie Steam Machine może potrzebować zrównoważyć moc pomiędzy komponentami w kompaktowej obudowie.
Testy gier i wydajność w świecie rzeczywistym
W przypadku testów wydajności, The Phawx koncentruje się na ocenie, jak blisko ich kompilacja może zbliżyć się do twierdzenia Valve o rozgrywce w 4K 60 FPS z upscalingiem i generowaniem klatek, nawet jeśli wymaga to utrzymania presetów graficznych na najniższych ustawieniach. Celem, jak wyjaśniają, nie jest maksymalizacja wierności wizualnej, ale sprawdzenie, jak daleko można przesunąć rozdzielczość i liczbę klatek na sekundę na sprzęcie skonfigurowanym tak, aby naśladować Steam Machine.
Zaczynają się od God of War 3 w emulatorze RPCS3w rozdzielczości 720p z zalecanymi ustawieniami i wyłączonymi poprawkami prędkości. Wydajność oscyluje poniżej zablokowanych 60 FPS, ale pozostaje ogólnie grywalna, oferując realistyczne spojrzenie na wydajność emulacji związanej z procesorem na rdzeniu 4 GHz.
W Indiana Jones and the Great Circlesystem wyświetla obraz w rozdzielczości 4K, korzysta z niskich ustawień i polega na trybie XeSS Performance, aby zbliżyć się do docelowych 60 FPS. Pomimo intensywnego skalowania w górę, gra zazwyczaj działa bliżej 30 FPS, przy czym The Phawx zauważa, że ray tracing pozostaje szczególnie wymagający dla procesorów graficznych opartych na RDNA.
W przypadku Starfieldthe Phawx ponownie dąży do uzyskania bazowej wartości 4K 60 FPS, wykorzystując wyjście 4K, rozdzielczość renderowania 50%, niskie ustawienia graficzne i FSR 3 bez generowania klatek. Rezultatem jest ogólnie 30-40 FPS, spadając niżej w gęstych obszarach, takich jak Akila City.
YouTuber powraca również do twierdzenia Valve o sześciokrotnie wyższej wydajności GPU niż Steam Deck. Twierdzą oni, że w testach związanych z GPU, takich jak Returnal, ich dopasowana konfiguracja wypada około 6,5 razy szybciej, zauważając, że ich GPU jest nieco mocniejszy niż jednostka oczekiwana w systemie Valve, chociaż oba wykorzystują krzem Navi 33.
Phawx testuje również takie gry jak God of War Ragnarok, Warhammer 40,000: Space Marine 2 i Spider-Man: Miles Moralesi dzieli się swoimi końcowymi przemyśleniami, spekulując jednocześnie na temat cen Steam Machine. Proszę pamiętać, aby obejrzeć poniższy film, aby zobaczyć pełne zestawienie.








