Notebookcheck Logo

Pionier w dziedzinie baterii półprzewodnikowych bije rekord gęstości energii, podwajając obecny teoretyczny limit

NIO ET7 sedan z półstałym akumulatorem 150 kWh. (Źródło zdjęcia: NIO)
NIO ET7 sedan z półstałym akumulatorem 150 kWh. (Źródło zdjęcia: NIO)
Pojazd elektryczny z nową chemią elektrolitu półprzewodnikowego byłby w stanie pokonać ponad 1000 mil na jednym ładowaniu. Wynalazek baterii półprzewodnikowej miałby jednak najpierw zasilać roboty takie jak Tesla Optimus.
E-Mobility

Jeden z pionierów w dziedzinie baterii półprzewodnikowych ogłosił nowy rekord gęstości energii wynoszący 824 Wh/kg. Poprzedni rekordzista, Cherry, niedawno poinformował, że udało mu się stworzyć baterię o gęstości 600 Wh/kg która ma trafić do produkcji w 2027 roku.

Chociaż jest to nadal o 20% więcej niż poprzednie teoretyczne maksimum dzięki zastosowaniu nowej technologii elektrolitu polimerowego, to blednie w porównaniu z wynalazkiem WeLion, który twierdzi, że może zapewnić gęstość energii 1000 Wh/kg, czyli dwukrotnie więcej niż obecne technologie baterii półprzewodnikowych.

Firmy takie jak Samsung, CATL czy Toyota chwaliły się swoimi planami wypuszczenia na rynek baterii półprzewodnikowych o dotychczas teoretycznym maksimum wynoszącym 500 Wh/kg w 2027 roku. Dzięki temu samochody elektryczne byłyby w stanie przejechać 750 mil na jednym ładowaniu z akumulatorami mieszczącymi się na tej samej powierzchni, co obecne 300-milowe baterie Tesli Model Y, na przykład.

WeLion ma już 150 kWh z 95% stałym elektrolitem zainstalowane w pojazdach elektrycznych NIO, takich jak ET7 które pokonują ponad 600 mil na jednym ładowaniu. Po osiągnięciu nowej gęstości energii w gotowym do produkcji akumulatorze półprzewodnikowym, ten sam samochód miałby zasięg ponad 1000 mil. Taki zestaw akumulatorów byłby jednak zbyt drogi, ostrzega prezes WeLion.

Na przykład bateria z półstałym elektrolitem w NIO ET7 kosztuje tyle, co cały samochód elektryczny cały pojazd elektrycznywięc NIO wynajmuje go tylko na dłuższe letnie wycieczki na swoich stacjach wymiany. WeLion przyznaje, że chemia elektrolitu półprzewodnikowego 1,000 Wh/kg, którą opracował we współpracy z BASF nie nadaje się do gigantycznych akumulatorów EV, przynajmniej dopóki nie będzie można ich produkować na dużą skalę. Jednak roboty takie jak Tesla Optimus, w których bezpieczeństwo baterii i gęstość energii mają ogromne znaczenie, byłyby głównymi kandydatami do zastosowania nowej technologii.

Jest to zgodne z wnioskami największego na świecie rynku baterii, CATL, oraz dostawcy Tesli, Panasonic, którzy również są zdania, że baterie półprzewodnikowe o wysokiej gęstości energii i wysokich cenach byłyby początkowo bardziej odpowiednie dla dronów i robotówa nie samochodów elektrycznych, chyba że są one pozycjonowane w segmencie luksusowym.

Proszę kupić akumulator półprzewodnikowy Renogy 12V do kamperów i zastosowań poza siecią na Amazon

Bateria półprzewodnikowa WeLion o gęstości energii 824 Wh/kg. (Źródło zdjęcia: BASF)
Bateria półprzewodnikowa WeLion o gęstości energii 824 Wh/kg. (Źródło zdjęcia: BASF)

Źródło(a)

WeLion (CCTV) przez CNC

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 12 > Pionier w dziedzinie baterii półprzewodnikowych bije rekord gęstości energii, podwajając obecny teoretyczny limit
Daniel Zlatev, 2025-12-16 (Update: 2025-12-16)