W lutym 2025 r. firma Mercedes-Benz po raz pierwszy rozpoczął testy drogowe zmodyfikowanego EQS-a wyposażonego w półprzewodnikową baterię litowo-metalową. Celem jest osiągnięcie zasięgu ponad 1000 kilometrów - kamienia milowego w wyścigu o bardziej wydajną elektromobilność.
Technologia
Bateria, o której mowa, oparta jest na stałym elektrolicie na bazie siarczków, co pozwala na zastosowanie anody litowo-metalowej. Taka kombinacja zwiększa grawimetryczną gęstość energii do 450 Wh/kg na poziomie ogniwa i umożliwia około 25% większy zasięg przy tej samej wadze w porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych.
Ogniwa pochodzą od firmy Factorial Energy, która opracowała zestaw akumulatorów wspólnie z Mercedes-AMG High-Performance Powertrains (HPP). Mercedes podkreśla, że jest to prawdziwa integracja z prototypem pojazdu oparta na doświadczeniu z technologii wyścigowej i wiedzy specjalistycznej w zakresie ogniw akumulatorowych.
Testy i gotowość produkcyjna
Po wstępnych testach laboratoryjnych w Stuttgarcie pod koniec 2024 r., testy drogowe trwają od lutego 2025 r., zgodnie z Automotive Testing Technology International. Mercedes planuje wdrożyć tę technologię w pojazdach produkcyjnych przed końcem dekady.
Silna konkurencja
Test odbywa się w ramach globalnego wyścigu o akumulatory nowej generacji, w którym Mercedes nie jest osamotniony. Volkswagen, BMW, Toyota i chińscy producenci, tacy jak BYD i CATL, również pracują nad akumulatorami półprzewodnikowymi lub quasi-półprzewodnikowymi. Rozwój ten podkreśla znaczenie zwiększenia zasięgu dzięki nowej chemii ogniw.
Perspektywy
Testy drogowe akumulatorów półprzewodnikowych Mercedesa w warunkach rzeczywistych stanowią znaczący krok w kierunku wprowadzenia ich na rynek. Wyzwania, takie jak skalowanie produkcji, koszty i integracja seryjna pozostają, ale ten kamień milowy pokazuje, że wydajna elektromobilność jest w zasięgu ręki.