Reżyser Kingdom Come: Deliverance 2, Daniel Vavra, otwarcie skrytykował The Outer Worlds 2 studia Obsidian Entertainment, twierdząc, że studio nie wprowadziło innowacji od czasów świetności Fallout: New Vegas, pomimo 15 lat doświadczenia i finansowania ze strony Microsoftu.
Vavra przyznał The Outer Worlds 2 ocenę 7 na 10, komentując, że grze brakuje świeżych pomysłów, a stwierdził na X:
Ukończona. 7/10. Ale to, co uważam za smutne, to fakt, że firma i ludzie, którzy dali nam jedną z moich ulubionych gier w historii (Fallout: New Vegas), nawet po 15 latach i przy wszystkich pieniądzach Microsoftu i najnowszych osiągnięciach technologicznych, nie byli w stanie wymyślić ani jednej nowej mechaniki gry, która mogłaby przenieść tę sprawdzoną, ale starożytną formułę w nowe miejsce.
Czy mogą Państwo wymyślić choć jedną nową mechanikę w The Outer Worlds 2, która nie pojawiła się w Deus Ex lub oryginalnych Falloutach ponad 25 lat temu? Niestety, nie potrafię. Proszę mi dać żywy, symulowany świat! Prawdziwą nieliniowość! Proszę dać mi coś więcej niż skrzynki z łupami, szyby konserwacyjne, ekrany ładowania i szlifowanie poziomów w statycznym, oskryptowanym świecie"
Vavra zasugerował również, że Kingdom Come: Deliverance 2 udało się stworzyć niezwykle realistyczną symulację świata przy mniejszym budżecie, bezpośrednio uderzając w Obsidian Entertainment, stwierdzając: "Założyłbym się, że budżet na KCD2 był O WIELE MNIEJSZY niż Outer Worlds 2".
Vavra został zalany odpowiedziami, z których niektóre kwestionowały, czy Kingdom Come: Deliverance 2 wprowadza jakąkolwiek nową mechanikę rozgrywki. Vavra odparł, stwierdzając, że zaawansowana symulacja jego gry pozwoliła tysiącom postaci niezależnych na utrzymanie skrupulatnych codziennych czynności, czego nie ma w "oskryptowanym świecie" The Outer Worlds 2
The Outer Worlds 2 radzi sobie dobrze z wynikiem 83/100 na Metacritic na podstawie 54 recenzji krytyków, ale średnia ocena użytkowników wynosi 6,6 na 278 ocen. Gracze chwalą grę za to, że jest wyraźną poprawą w stosunku do oryginału z 2019 roku, oferując graczom większy wybór.
Jednak ostatnie hitowe tytuły, takie jak cRPG Baldur's Gate 3 firmy Larian, zdobyły uznanie krytyków nie za nowe innowacyjne mechaniki, ale za mistrzowskie wykonanie istniejących systemów rozgrywki. To samo dotyczy Clair Obscur: Expedition 33, która wprowadziła wciągającą rozgrywkę w czasie rzeczywistym do walki turowej.
Publiczne krytyki deweloperów, podobnie jak te od głównych deweloperów, są nieliczne i nie bez powodu: mogą być polaryzujące w najmniej oczekiwany sposób. Recenzja Vavry The Outer Worlds 2 skłoniła fanów do obrony tytułu Obsidian za ulepszenie sequela zamiast przeniesienia rzeczy na wyższy poziom pod względem symulacji świata, a wielu stwierdziło, że Vavra podjął ogromną grę z KCD2, która wbrew wszelkim przeciwnościom się opłaciła.




