Komisja Europejska zamierza zbudować prawdziwą fabrykę Tesla Model 2 aby walczyć z atakiem tanich chińskich samochodów elektrycznych, które zalewają wspólny rynek.
Największy na świecie producent pojazdów elektrycznych BYD ogłosił właśnie, że jego plany rozpoczęcia produkcji swojego najbardziej przystępnego cenowo pojazdu w Europie pozostają na dobrej drodze jeszcze w tym roku. Do tej pory firma importowała BYD Seagull pod nazwą Dolphin Surf w Europie, ale ponieważ jest on przedmiotem znacznych cłaprodukcja lokalna mogłaby uczynić go jeszcze tańszym.
BYD Dolphin Surf zaczyna się od tego, co Tesla planowała pobierać za swój przestarzały projekt Model 2 po dotacjach federalnych, czyli mniej niż 25 000 USD. Jeśli BYD ominie cła dzięki lokalnej produkcji, a cena Dolphin Surf spadnie jeszcze bardziej, będzie to potężny konkurent dla wszystkiego, co może wymyślić nowo wybita unijna inicjatywa Small Affordable Cars.
Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen ogłosiła w orędziu o stanie Unii Europejskiej, że Komisja będzie współpracować z lokalnym przemysłem motoryzacyjnym w celu opracowania taniego miejskiego pojazdu elektrycznego, który nie będzie zależny od chińskiego łańcucha dostaw.
Wydaje się to zbieżne z tym, co prezesi Stellantis i Renault oferowali https://www.reuters.com/business/retail-consumer/europe-needs-small-affordable-cars-like-japans-kei-cars-stellantis-chairman-says-2025-06-12/ na początku tego roku. Poprosili oni Komisję Europejską o złagodzenie niektórych przepisów motoryzacyjnych, aby umożliwić stworzenie opłacalnego małego samochodu miejskiego, który będzie kosztował około 15 000 euro. To właśnie wydaje się być celem nowego projektu Small Affordable Cars, zgodnie z przemówieniem o stanie Unii:
Uważam, że Europa powinna mieć swój własny samochód elektryczny. E jak ekologiczny - czysty, wydajny i lekki. E jak ekonomiczny - przystępny cenowo dla ludzi. E jak europejski - zbudowany tutaj, w Europie, z europejskimi łańcuchami dostaw. Ponieważ nie możemy pozwolić Chinom i innym na podbój tego rynku.
Dopiero okaże się, z jakimi przepisami bezpieczeństwa i innymi regulacjami Europa może pójść na kompromis, aby zbudować samochód elektryczny dla mas. Najtrudniejszą częścią będzie jednak opracowanie lokalnego łańcucha dostaw, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że większość akumulatorów LFP pochodzi z Chin. Są one wykorzystywane wszędzie, od samochodów i projektów magazynowania energii, po popularne mobilne zestawy baterii, takie jak Anker Laptop Power Bank o pojemności 25 000 mAh.
CATL buduje fabrykę baterii w Europie w Europie i rozpocznie produkcję pakietów LFP zoptymalizowanych pod kątem lokalnego rynku, które oferują albo duży zasięg, albo szybkie ładowanie, ale nie wiadomo, czy inicjatywa Small Affordable Cars uwzględni je w europejskim łańcuchu dostaw.