Notebookcheck Logo

Deweloper gry Subnautica 2, studio Unknown Worlds, pozywa założycieli, a Krafton kontynuuje sagę sądową

Grafika ze strony wczesnego dostępu Subnautica 2 (źródło obrazu: Unknown Worlds)
Grafika ze strony wczesnego dostępu Subnautica 2 (źródło obrazu: Unknown Worlds)
Kwestie prawne między należącą do Krafton firmą Unknown Worlds a jej założycielami nabrały tempa, gdy wydawca złożył pozew wzajemny, zarzucając tym ostatnim przywłaszczenie poufnych danych firmy.
Game Releases Gaming

Deweloperzy stojący za grą Subnautica, Unknown Worlds Entertainment, złożyli pozew przeciwko jej współzałożycielom, Charliemu Clevelandowi, byłemu dyrektorowi generalnemu Tedowi Gillowi i Maxowi McGuire'owi. Unknown Worlds twierdzi, że założyciele porzucili swoje role przywódcze, sprzeniewierzyli poufne dane firmy i naciskają na przedwczesne wydanie Subnautica 2 w zamian za sowitą wypłatę.

74-stronicowy pozew został złożony 15 sierpnia 2025 roku w Delaware Court of Chanceryprzedstawia on zaangażowanie kadry kierowniczej, które rzekomo zaszkodziło rozwojowi Subnautica 2 i zagroziło integralności serii.

Zmiana ta nastąpiła w wyniku trwającego sporu po rozwiązaniu umowy przez trio 1 lipca 2025 r. i wynika z przejęcia Unknown Worlds przez Krafton w 2021 r. za 500 milionów dolarów, z potencjalną wypłatą 250 milionów dolarów, gdyby studio osiągnęło określone kamienie milowe przychodów w terminie do 2025 roku.

Zgodnie z pozwem, McGuire, Gill i Cleveland mieli otrzymać 90% z 250 milionów dolarów, wiążąc swoje zachęty z udanym rozwojem i uruchomieniem gry, ale ich działania doprowadziły do opóźnień i niewielkich postępów.

W pozwie wyszczególniono ponadto, że dyrektorzy "w dużej mierze porzucili" swoje obowiązki jako kreatywni i techniczni liderzy projektu. Cleveland został oskarżony o przeniesienie swojej uwagi na kręcenie filmów do 2023 roku i zaktualizował swój profil LinkedIn do "w niepełnym wymiarze godzin". Później porzucił wszystkie kreatywne role przywódcze do 2024 roku, a wewnętrzne skargi wspominały o braku kierunku już w 2022 roku.

Gill nie zajął się całkowitą rezygnacją z kreatywnego i technicznego przywództwa, pozwalając studiu dryfować bez nadzoru, mimo że był świadomy trwających problemów w Unknown Worlds.

McGuire podobno przeniósł swoją uwagę na projekt z pasji, Moonbreaker, turową cyfrową grę miniaturową, która zakończyła się niepowodzeniem komercyjnym w lutym 2024 roku. McGuire zaprzestał też technicznego zaangażowania w Subnautica 2.

W wyniku ich rzekomych działań rozwój Subnautica2 opóźnił się o lata, a wewnętrzne recenzje Kraftona w 2025 roku opisywały kompilacje gry jako "niegotowe" i pozbawione podstawowych mechanik rozgrywki. Doprowadziło to do trzykrotnego opóźnienia gry i degradacji jej zakresu z w pełni przygotowanego wczesnego dostępu do cyfrowej piaskownicy.

Aby jeszcze bardziej podsycić ogień, Unknown Worlds oskarża założycieli o sprzeniewierzenie poufnych danych, gdy opuszczali studio. Od początku czerwca do lipca 2025 roku McGuire pobrał prawie 100 000 plików, w tym setki związanych z Moonbreaker, a Cleveland pobrał około 72 000 plików, zaledwie osiem minut przed odebraniem mu dostępu.

Gill dwukrotnie wyeksportował całe swoje firmowe konto e-mail, uruchamiając alerty IT. Były to największe pobrania dokonane przez każdego z trzech członków-założycieli w dowolnym momencie od co najmniej 2022 roku.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Deweloper gry Subnautica 2, studio Unknown Worlds, pozywa założycieli, a Krafton kontynuuje sagę sądową
Rahim Amir Noorali, 2025-08-22 (Update: 2025-08-22)