Deweloperzy stojący za grą Subnautica, Unknown Worlds Entertainment, złożyli pozew przeciwko jej współzałożycielom, Charliemu Clevelandowi, byłemu dyrektorowi generalnemu Tedowi Gillowi i Maxowi McGuire'owi. Unknown Worlds twierdzi, że założyciele porzucili swoje role przywódcze, sprzeniewierzyli poufne dane firmy i naciskają na przedwczesne wydanie Subnautica 2 w zamian za sowitą wypłatę.
74-stronicowy pozew został złożony 15 sierpnia 2025 roku w Delaware Court of Chanceryprzedstawia on zaangażowanie kadry kierowniczej, które rzekomo zaszkodziło rozwojowi Subnautica 2 i zagroziło integralności serii.
Zmiana ta nastąpiła w wyniku trwającego sporu po rozwiązaniu umowy przez trio 1 lipca 2025 r. i wynika z przejęcia Unknown Worlds przez Krafton w 2021 r. za 500 milionów dolarów, z potencjalną wypłatą 250 milionów dolarów, gdyby studio osiągnęło określone kamienie milowe przychodów w terminie do 2025 roku.
Zgodnie z pozwem, McGuire, Gill i Cleveland mieli otrzymać 90% z 250 milionów dolarów, wiążąc swoje zachęty z udanym rozwojem i uruchomieniem gry, ale ich działania doprowadziły do opóźnień i niewielkich postępów.
W pozwie wyszczególniono ponadto, że dyrektorzy "w dużej mierze porzucili" swoje obowiązki jako kreatywni i techniczni liderzy projektu. Cleveland został oskarżony o przeniesienie swojej uwagi na kręcenie filmów do 2023 roku i zaktualizował swój profil LinkedIn do "w niepełnym wymiarze godzin". Później porzucił wszystkie kreatywne role przywódcze do 2024 roku, a wewnętrzne skargi wspominały o braku kierunku już w 2022 roku.
Gill nie zajął się całkowitą rezygnacją z kreatywnego i technicznego przywództwa, pozwalając studiu dryfować bez nadzoru, mimo że był świadomy trwających problemów w Unknown Worlds.
McGuire podobno przeniósł swoją uwagę na projekt z pasji, Moonbreaker, turową cyfrową grę miniaturową, która zakończyła się niepowodzeniem komercyjnym w lutym 2024 roku. McGuire zaprzestał też technicznego zaangażowania w Subnautica 2.
W wyniku ich rzekomych działań rozwój Subnautica2 opóźnił się o lata, a wewnętrzne recenzje Kraftona w 2025 roku opisywały kompilacje gry jako "niegotowe" i pozbawione podstawowych mechanik rozgrywki. Doprowadziło to do trzykrotnego opóźnienia gry i degradacji jej zakresu z w pełni przygotowanego wczesnego dostępu do cyfrowej piaskownicy.
Aby jeszcze bardziej podsycić ogień, Unknown Worlds oskarża założycieli o sprzeniewierzenie poufnych danych, gdy opuszczali studio. Od początku czerwca do lipca 2025 roku McGuire pobrał prawie 100 000 plików, w tym setki związanych z Moonbreaker, a Cleveland pobrał około 72 000 plików, zaledwie osiem minut przed odebraniem mu dostępu.
Gill dwukrotnie wyeksportował całe swoje firmowe konto e-mail, uruchamiając alerty IT. Były to największe pobrania dokonane przez każdego z trzech członków-założycieli w dowolnym momencie od co najmniej 2022 roku.