Przebojowa turowa gra RPG Clair Obscur od Sandfall Interactive: Expedition 33 oficjalnie przekroczyła 4,4 miliona sprzedanych egzemplarzy na całym świecie od czasu premiery 24 kwietnia 2025 roku.
Clair Obscur: Expedition 33, opracowane przez francuskie studio i opublikowane przez Kepler Interactive, szybko zyskało uznanie krytyków, uzyskując wynik 93 w serwisie Metacritic Must-Play na podstawie 83 recenzji krytyków i 9,7 w ocenie użytkowników, stając się najwyżej ocenianą grą na Metacritic w 2025 roku.
Zaktualizowane dane dotyczące sprzedaży gry pojawiły się podczas wywiadu z artystką techniczną postaci Sandfall Interactive Amandine Marest, producentem Benjaminem Dimanche i starszym programistą rozgrywki Florianem Torresem na francuskim kanale YouTube Clips du lundi.
Zapytany o aktualizację sprzedaży, Marest potwierdził wewnętrzną liczbę, zauważając, że podczas gdy publicznie ogłoszona liczba pozostaje na poziomie 3,3 miliona sprzedanych egzemplarzy zaledwie 33 dni po premierze, rzeczywista liczba osiągnęła 4,4 miliona. Jak sam mówi: "Oficjalnie 3,3 miliona, ale w rzeczywistości 4,4 miliona"
Oznacza to, że Clair Obscur: Expedition 33 rozeszła się w nakładzie 1,1 miliona egzemplarzy w ciągu około 140 dni od premiery, co jest znakomitym wynikiem jak na debiutancki tytuł niezależny w warunkach intensywnej promocji na konsolach Xbox. Grze udało się sprzedać znacznie ponad 500 000 sztuk 24 godziny po premierze. Mimo to jej monumentalny sukces wstrząsnął branżą gier wideo.
Co sprawia, że Clair Obscur: Expedition 33 jest tym bardziej intrygujące, że Sandfall Interactive zostało założone w 2021 roku przez mały zespół zaledwie 30 deweloperów, którzy opuścili większe studia AAA, aby realizować pasję ponad zyski.
Zespół czerpał inspirację z klasycznych gier JRPG i nasycił rozwój gry francuskimi wpływami artystycznymi, aby stworzyć unikalną narrację Expedition 33, w której świat jest zagrożony przez tajemniczą istotę znaną jako Paintress, która wymazuje ludzi w wieku 33 lat.
Clair Obscur: Expedition 33 była dostępna na Xbox Game Pass już pierwszego dnia, co mogło wpłynąć na tradycyjną sprzedaż gry. Jednak pomimo wszelkich przeciwności losu, gra zdołała rozwinąć się ponad oczekiwania Sandfall, udowadniając żywotność artystycznych projektów niezależnych opartych na pasji na rynku zdominowanym przez gry AAA.
Cierpiąc z powodu sukcesu, Sandfall Interactive nie ma obecnie zamiaru zatrzymywać trwającego tempa. W ostatnich oświadczeniach studio potwierdziło, że planuje rozszerzyć Clair Obscur na szerszą franczyzę, a kolejny projekt jest już w przygotowaniu. Spekulacje sugerują sequel lub rozszerzony dodatek DLC, który będzie odkrywał dodatkowe historie w uniwersum Clair Obscur.