Notebookcheck Logo

Indie Game Awards dyskwalifikuje Clair Obscur: Expedition 33 po kontrowersjach związanych z generatywną sztuczną inteligencją

Postacie w Clair Obscur: Ekspedycja 33. (Źródło obrazu: Sandfall Interactive)
Postacie w Clair Obscur: Ekspedycja 33. (Źródło obrazu: Sandfall Interactive)
Zgodnie z oświadczeniem wydanym przez Indie Game Awards, Clair Obscur: Expedition 33 została pozbawiona obu zdobytych nagród. Decyzja ta została podjęta po tym, jak producent François Meurisse potwierdził wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji podczas tworzenia gry.
Gaming

Clair Obscur: Expedition 33 miał wielką noc na Indie Game Awards. Gra zdobyła zarówno tytuł Gry Roku, jak i Debiutu, które są dwiema największymi nagrodami na tym wydarzeniu. Dla studia takiego jak Sandfall Interactive był to ogromny moment. Świętowanie nie trwało jednak długo.

Wkrótce po ceremonii wręczenia nagród, wokół gry zaczęły szerzyć się kontrowersje po tym, jak Sandfall Interactive potwierdziło, że podczas tworzenia Clair Obscur wykorzystano generatywną sztuczną inteligencję: Expedition 33. Indie Game Awards ma bardzo surowe zasady, jeśli chodzi o generatywną sztuczną inteligencję, a te zasady zostały złamane. Z tego powodu postanowiono odebrać obie nagrody.

Indie Game Awards wydało oświadczenie wyjaśniające ich decyzję, w którym jasno stwierdzili, że nie zezwalają na korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji na żadnym etapie rozwoju gier, które są zgłaszane do rozpatrzenia. Kiedy Clair Obscur została po raz pierwszy zgłoszona do nagrody, Sandfall Interactive zgodziło się, że w projekcie nie zostanie wykorzystana generatywna sztuczna inteligencja. Ze względu na tę umowę gra została dopuszczona do rywalizacji, a następnie została wybrana jako zwycięzca.

"Indie Game Awards ma twarde stanowisko w sprawie wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie nominacji i podczas samej ceremonii. Kiedy gra została zgłoszona do konkursu, przedstawiciele Sandfall Interactive zgodzili się, że podczas tworzenia Clair Obscur: Expedition 33"

Jednak tego samego dnia, w którym odbyła się gala Indie Game Awards 2025, producent gry, François Meurisse, potwierdził, że że podczas produkcji wykorzystano generatywną sztuczną inteligencję. Mimo że zasoby te zostały później usunięte za pomocą łatek, komisja przyznająca nagrody stwierdziła, że nadal jest to sprzeczne z ich zasadami. Z tego powodu zdecydowali, że gra nie może dłużej kwalifikować się do nagrody.

"W świetle tego, że Sandfall Interactive potwierdziło wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji w dniu premiery Indie Game Awards 2025, dyskwalifikuje to Clair Obscur: Expedition 33 z nominacji. Chociaż zasoby, o których mowa, zostały załatane i jest to wspaniała gra, jest to sprzeczne z obowiązującymi nas przepisami. W rezultacie komitet nominacyjny IGA zgodził się oficjalnie wycofać zarówno nagrodę za debiut, jak i grę roku"

Teraz, gdy Clair Obscur: Expedition 33 nie jest już brana pod uwagę, nagrody powędrują do zdobywców drugiego miejsca, z Sorry We're Closed zdobywającym nagrodę za debiut i Blue Prince zdobywającym tytuł Gracza Roku.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 12 > Indie Game Awards dyskwalifikuje Clair Obscur: Expedition 33 po kontrowersjach związanych z generatywną sztuczną inteligencją
Abdul Haddi, 2025-12-21 (Update: 2025-12-21)