Dowody na to, że gra Sandfall Interactive Clair Obscur: Expedition 33 wykorzystywał generatywną sztuczną inteligencję już istniały. Mimo to studio nie wyjaśniło, w jakim stopniu polegało na tych narzędziach. Po dominacji gry dominacji gry na The Game Awardsniektórzy fani po raz pierwszy odkrywają pominięty wywiad. Producent Francois Meurisse powiedział magazynowi El País, że Clair Obcur wykorzystuje "trochę sztucznej inteligencji, ale niewiele"
Gene Park podzielił się tymi komentarzami w mediach społecznościowych, wzniecając na nowo debatę wokół tej technologii. Meurisse ujawnił również, że ostatnie postępy pozwoliły studiu "robić rzeczy, które jeszcze niedawno były nie do pomyślenia"
Jaki wpływ ma sztuczna inteligencja na Clair Obscur?
Wkrótce po dacie premiery Clair Obscur: Expedition 33, gracze odkryli, że gra została uruchomiona z obrazami sztucznej inteligencji https://x.com/nyanomancer/status/1917435885429150176?lang=en. Deweloperzy często wdrażają tę tymczasową grafikę, zanim artyści stworzą niestandardowe pliki, które ją zastąpią. Plakaty zostały szybko podmienione, ale ruch ten wywołał spekulacje na temat tego, w jaki inny sposób Sandfall mógł wykorzystać narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji.
Komentarze Meurisse sugerują, że sztuczna inteligencja miała jedynie ograniczony wpływ na projekt. Sceptycy nie znaleźli niczego podejrzanego w projektach postaci lub podkładów głosowychktóre zostały pochwalone przez recenzentów. Niemniej jednak, po zdobyciu tytułu Gry Roku, tytuł cieszy się większym zainteresowaniem niż kiedykolwiek wcześniej.
Reakcje były mieszane, z ekstremalnymi reakcjami wzywającymi do dyskwalifikacji Clair Obscur. Inni gracze doceniają to, jak technologia może pomóc mniejszym studiom konkurować z wysokobudżetowymi tytułami. Budżet Sandfall wynoszący mniej niż 10 milionów dolarów blednie w porównaniu z grami RPG AAA, takimi jak Final Fantasy 7 .
Debata na temat sztucznej inteligencji nie zostanie rozstrzygnięta w najbliższym czasie
Jak na ironię, jak donosi GamesRadaraktorka głosowa Maelle potępiła rosnącą zależność od generatywnej sztucznej inteligencji. Pomimo ostrzeżeń Jennifer English, główni wydawcy, tacy jak Capcom, nie są tak zaniepokojeni. Gry z serii Resident Evil mogą wykorzystywać Imagen do tworzenia obiektów tła, oszczędzając czas artystów. Larian, twórcy Baldur's Gate 3, również znaleźli się pod ostrzałem za zobowiązanie się do poproszenia sztucznej inteligencji o burzę mózgów dla Divinity.
Jest mało prawdopodobne, by w najbliższej przyszłości większość gier była całkowicie zależna od zasobów generowanych maszynowo. Mimo to krytycy obawiają się, że gdy branża będzie świętować Clair Obscur, inne studia nie będą tak niechętne do zastępowania swoich twórców ludźmi.








